
Így aludj az autóban!
Az autóban alvás lehetősége nagyjából azóta foglalkoztatja az embereket, mióta megjelentek az autók. Persze egy kocsi kialakítása ilyen célra jóval körülményesebb, mint egy üres szobáé, éppen ezért több megközelítése is létezik a témának. Ahogy a már-már elcsépelt mondás tartja: itt sem a méret a lényeg. Megmutatjuk, milyen lehetőségek vannak.
Egy átlagos személyautó nem igazán alkalmas az alvásra. A hely szűkösségén kívül túl sok a rögzített berendezés az utastérben, illetve sok fizikai gátja van a kényelmes fekhely kialakításának. Elég csak a sebességváltóbotra, a kormányra, vagy a karnádalagútra gondolni. De mivel az akarat és a leleményesség nem ismer határokat, ezért több ötlet is született a témára.
Guruló hálószobák
Füstölgő útitárs
Október 23-a ugyanúgy ünnep a németeknek - egy részüknek -, mint nekünk, magyaroknak. Ekkor jelent meg ugyanis a Trabant. Történet, típusismertetés.
Bár manapság már szinte minden személyautó hátsó üléstámlái síkba dönthetőek, ez korántsem volt alapkövetelmény az előző évszázad közepe tájékán. A lépcsős hátú autóknál ez a lehetőség jellemzően csak később jelent meg, a kombiknál azonban viszonylag hamar felismerték a gyártók ennek előnyeit. Bár kuriózum számba megy, de még az apró P50-es Trabantból is készült Camping változat teljesen síkba dönthető, így ágyként funkcionáló ülésekkel, valamint elhúzható vászontetővel.

Lakóautó vagy lakókocsi? Mi a különbség?
Ahhoz, hogy vihessük magunkkal a hálószobánkat, nem feltétlenül egy önerejéből mozgóképes járművet kell erre a célra átalakítanunk. Mindezt azért fogalmaztuk meg ilyen nyakatekerten, mert a lakókocsi ötlete már pár évvel az autók színre lépése előtt megszületett. Az első utazási pótkocsit az angol Bristol cég építette 1880-ban, a helyváltoztatásért pedig az elé fogott lovak voltak felelősek. A karavánozásnak pár évtized alatt komoly divatja lett, és az autók terjedésével sem szorult háttérbe ez a fajta utazási kultúra, sőt! A sátras utánfutóktól a többszobás lakókocsikig bővült a paletta. Manapság már az sem magától értetődő, hogy a lakókocsis nyaralás olcsóbb, mint a sokcsillagos szállodai szobát bérelni évről-évre, inkább a szerethető kempingező szubkultúra és a sajátos, természetközeli hangulat szól mellette.

Ha a lakókocsisok szemszögéből nézzük, több érv is szól emellett a lakóautóval szemben, hiszen így a hétköznapokban egy teljesen átlagos, kompromisszummentes autóval járhatunk, amit kényünk és kedvünk szerint cserélgethetünk is. Emellett a lakókocsiban nem kell helyet szorítani a motornak, a váltónak, és az utasüléseknek sem, aminek köszönhetően több lehetőséget is rejt az egyéni elképzeléseink megvalósítására.
Lakásnak rossz, játéknak szuper. Mellesleg autó
"…hogy miért nem költi azt a pénzt inkább egy rendes, új autóra, meg tisztességes szállodára…"
A valódi áttörést a lakóautók világában a kisbuszok hozták meg, mivel ezek már méretüknél és felépítésüknél fogva alkalmasabbak ilyen célokra. Nem túlzás azt állítani, hogy Európában a mindenkori Volkswagen Transporter köré épült ki a legkomolyabb lakóautó-kultusz. A német Westfalia cég már az ős-Transporterből, a T1-esből, vagy ahogy a köznyelv ismeri, a hippibuszból is kínált lakó kivitelt, a későbbiekben pedig további más átépítő vállalkozások, illetve a gyár is előállt a saját Transporter lakóautójával.

Utóbbiak jellemzően bérgyártásban készültek a Westfaliánál, de belső kialakításukban sokkal inkább megőrizték személyautós jellegüket, mint a Westyk. A harmadik és a negyedik generációból, azaz a T3-asokból és a T4-esekből ilyenek voltak a Multivanok, később pedig a Weekender utónevet kapták meg a fél-lakó változatok.
A rock n' roll nem csak egy tánc
Lakóautót persze nem csak venni lehet, hanem építeni is, így abszolút a saját igényeinkre szabhatjuk a belső teret. Ha nincs lehetőségünk hozzájutni valamelyik specialista által a típushoz pontosan megtervezett ágyszerkezethez, legyárthatjuk mi magunk is, ezt hívják rock n' roll ágynak. Az ágy jellemzően a leghátsó üléssor helyére szokott kerülni, hogy a lehető leghosszabb egybefüggő sík felületet kapjuk.

A keretet leggyakrabban vasból szokás hegeszteni, és fával borítani. Ahhoz, hogy menet közben továbbra is lehessen a leghátsó sorban is utazni, az ülőlap és a háttámla egy kétállású vasalattal csatlakozik a kerethez, így megállás után csak pár mozdulat az átalakítás. Ha a szerkezet már összeállt, pótolnunk kell a párnázást is. Hiába dolgozunk precízen, az így kapott fekvőfelület ritka esetben lesz tökéletesen egységes, ezért érdemes beszereznünk egy kényelmes matracot, hogy az autóban ébredés után is olyan kipihentek legyünk, mintha az otthoni ágyunkból keltünk volna ki.
Ha nem csak a hálót vinnéd magaddal
Északi nyár
A Saab mindig is különc gyártó volt az autóiparban. Sokáig kitartottak a repülőgépes múltjukból magukkal hozott megoldásaik, valamint a speciális formaterveik mellett. Bár a kacsafenekű autóik nem éppen álomszerű lakóautó alapok, a svédek erre is sajátos megoldást találtak:

Az eddig bemutatott megoldásokhoz képest most ugorjunk egy évfolyammal feljebb a lakóautós iskolában, ahol még éppen elég a B kategóriás jogosítvány, de már szinte minden a lakó funkciónak van alárendelve. Ennek a műfajnak az ősatyja a Hymer, akik 1971-ben dobták piacra első lakóautójukat. Bázismodelljeik jellemzően Fiat és Mercedes-Benz kisteherautók, de ezek szinte alig felismerhetőek a végeredményeken. Sokszor még a gyártó logóját sem találjuk meg a Hymer lakóautókon.

Mivel minden egyes négyzetcentiméterrel további lehetőségek nyílnak meg a beltérben, ezért a Hymerek általában komolyan túlnyúlnak a kiindulási modelleken, széltükben és hosszukban egyaránt. Ennek köszönhetően a beltérben valóságos kis apartmanok fogadnak minket hálófülkével, konyhával, étkezővel és akár fürdőszobával. A berendezések tervezésekor természetesen a helykihasználás áll minden más felett. A guruló otthonnak ehhez mérten ára is van, egy új Hymerért 80 és 100 ezer euró között kell a kasszánál fizetni, ami nagyjából a négyszerese az alap teherautó árának.
Guruló házak
Amerikában minden sokkal nagyobb. Elég csak a felhőkarolókra vagy a V8-as motorral szerelt személyautókra gondolni. Bár náluk is léteznek az európai méretű lakóautók, gyakori a nagyobb teherautók, illetve a buszok átalakítása is ilyen célokra. Ezekben minden luxust megtalálunk, amit csak el tudunk képzelni egy felső kategóriás otthonban is. A csempézett fürdőszoba, a márványpultos konyha és a plazmatévé sem ritka.
Art Deco az erdőszélen
Biztosan láttak már olyan amerikai filmet, amiben a magányos főhős egy 1950-es éveket idéző fémkapszulában lakik a város mellett. Ez az Airstream. A kultikus lakókocsikat a mai napig gyártják, de a régi példányoknak is nagy keletje van. A jelenlegi kínálatban öt hossz közül választhatunk, illetve a beltérre is több alternatívát kínál a gyártó.

Hiába a luxus és a fényűzés, a lakóautózás és a lakókocsizás a mai napig megosztja az embereket: vannak, akik egyáltalán nem nyitottak az ilyen típusú megoldásokra, míg mások a szerelemeseivé válnak, és el sem tudják képzelni másképp a nyaralásokat. Az biztos, hogy akár olyan kényelmesen alhatunk ezekben, mintha csak otthon lennénk. Hogy mi a lakóautós szubkultúra mozgató rugója, azt nehéz lenne külső szemmel megfejteni. Mindenesetre a gyerekkori táborozások emlékei, a mobilitás adta szabadságérzet és a mozgó személyes élettér is nyújthat egy olyan pluszt, ami miatt sokan ezt a kikapcsolódási-, vagy ritkább esetben életformát választják.
A cikket a Brand & Content készítette a 100 éves Cardo gyár megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.
Borítókép forrása: www. trakka.com.au

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
