Mindig szerettem a profi, adott célra gyártott szerszámokat, és amikor valami ennyire gyönyörű, annak senki nem tud ellenállni.
Igen, tisztában vagyok vele, hogy otthon nem sűrűn kell beütni görgős- vagy golyóscsapágyat, főleg nem osztatlan, teljes kört alkotó siklócsapágyat, de erről a szerszámról akkor is kötelező írni. A szerszám úgy néz ki, hogy mindenki, aki látta, kézbe akarta fogni, megtapintani, kinyitni, csavargatni. A magyarázat nyilvánvaló: az elkészítése, a színe, az illesztése annyira pontos és szép, hogy kívánatos tárgy lett belőle. Nem mellesleg a formája is érdekes, mintha egy gömbölyű Biedermeier virágcsokor lenne.

Az egész szerszám forgácsolt, jó minőségű kovácsolt alumíniumból van, a nyél végén, ahol ütni kell, acélbetétezett, és kupakként zárja egy acélcsavar. Az alu nyelet csúszásgátló jelleggel recézték, marógéppel meg is lapolták, hogy akár villáskulccsal megfogható, esetleg forgatható legyen. A perem csavarásával a három, a csapágyat belülről megfogó pofa állítható, hogy különböző átmérőjű csapágyat is be lehessen fogni, alapban is van három méret. Ha a peremet beállítottuk, a nyélen elhelyezett belső kulcsnyílású (imbusz-) csavarral rögzíthetjük, így a csapágy nem esik le a pofákról.
A csapágy csapágyfészekbe való beütése érzékeny művelet. Akár siklócsapágyról, akár sima csúszóperselyről, vagy hagyományos csapágyról van szó, a pontos beillesztés és bevezetés döntő fontosságú. Siklócsapágy esetében a csapágyfém hiába két- vagy háromrétegű, nagyon vékony és gyenge. Háztáji módszerekkel azt kockáztatjuk, hogy a csapágy alkotója (felülete) nem lesz párhuzamos és egyvonalú a csappal, így élettartama rövid. Hagyományos, acélházas mélyhornyú golyós- vagy görgőscsapágy esetén pedig a ház az, ami sérülhet, ha ferdén vezetjük be a csapágyat. A ferdén beütött csapágy deformálja a házat, és a következő cserénél már nem lesz megfelelően szoros, nem lesz párhuzamos a helyzete a csappal, nehézkes az összeszerelése, az élettartam is rövidebb.
A csapágyat a megfelelő vállra helyezve, a gallért kicsavarva rögzítjük, beillesztjük a helyrére és beütjük. 18 mm-estől 90 mm-es belső átmérőjű csapágyakhoz megfelelő. Mindenkinek akinek egy kicsit is műszaki vér folyik az ereiben nem bírja megállni, hogy a gallért négy-ötször ne hajtsa ki és be, mert a mozgásának könnyedsége, az excenterek olajozottsága és a pofák finom siklása a mart felületen csodálatos. Könnyű kezelni a szerszámot, mert a csapágy széle jól látszik, könnyű odailleszteni, valamint a szerszám elég hosszú ahhoz, hogy az egyvonalúság biztosított legyen, hiszen még szemmértékkel is látjuk, hogy a szerszám nyele egy vonalba esik-e a csapágyfészekkel.
Az odaillesztés után szépen a kialakított nyélvéget ütve, kocogtatva a csapágy bemegy a helyére. Tanulságos a szerszám hangja is, ahogy ütjük, mert nem tompán fémes, hanem az acél és a kompressziós öntvényalumínium gyönyörű csengése hallható. Az egész szerszám magában hordozza a tartósság ígéretét, akár anyaghasználatot, akár kialakítását tekintve. Félve nyitottam meg az Axiál Kft webshopját, hogy megkeressem a szerszámok között, mert biztosan tudtam, hogy nem lesz olcsó: az anyag, a forgácsolt kialakítás, a kiképzés, plusz még a Beta márkanév, ezek így együtt soha nem olcsók. Nem is az. A listaár 50 ezer forint, most éppen akciós, és 40 alatt egy kicsivel elvihető.
Nyilván egy hobbiszerelőnek ez csak akkor éri meg, ha szerszám is a hobbija, nem csak a munka. De hivatásos műhelynek, mint célszerszám nem tudom elképzelni, hogy van jobb megoldás a csapágybeütésre.
A cikket a Brand & Content készítette az Axiál megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
