Ezért ne üttesd ki a DPF-et
A modern használtautó-vásárló biztosan megismerkedik néhány alkatrész elnevezésével, ha nem jó állapotú és nem a felhasználási módjához illeszkedő gépjárművet választ. A kettőstömegű lendkerék, a nagynyomású befecskendezőrendszer, a turbó és a DPF, azaz a részecskeszűrő egytől egyig olyan alkatrészek, amelyek az elmúlt 10-15 évben terjedtek el a dízelmotoros autók többségében. Cikkünkben a részecskeszűrőről lesz szó, ami közmondásosan az az alkatrész, amelyet inkább ki kell iktatni, mint cserélni. Elmondjuk, hogy ez miért nem jó, és meghibásodás esetében mit tehetünk.
A dízelekkel szemben egyre erősödő ellenszenv arra sarkallja a gyártókat, hogy hegyi levegőt eregető, működés közben bébifókákat simogató dízeleket fejlesszenek. Ennek egyik fontos eleme a kipufogógáz-utókezelés, melynek legfontosabb része a DPF. A betűszó a Diesel Particulate Filtert fedi, ami le is írja a lényegét: dízel részecskeszűrő. A francia kultúrkörben FAP néven is belefuthatunk, senki se jöjjön zavarba, ez a Filtre á Particule rövidítése. Ha valaki 2009, vagyis az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma megjelenése utáni dízelt vesz, annak mindenképp lesz egy ilyen az autójában.
A részecskeszűrő kerámia testében lezárt járatok vannak, ezeken a korom-részecskék nem jutnak át, csak a kerámia pórusain tud távozni a gáz. Működéséből fakadóan a járatok úgynevezett regenerációs ciklusban kiégeti, normális használat mellett nagyjából 700 kilométerenként van erre szükség, de általában igényel fél óra egyenletes tempójú vezetést. Ezért ajánlott tankolásonként egyszer egyenletes, 2000-es fordulatszámon hajtani a kocsit országúton vagy autópályán, ilyenkor jellemzően egy, a műszerfalon kigyulladó sárga ikon tájékoztat arról, hogy éppen megtörténik a tisztítás.
Az átlagos DPF olyan 150 ezer kilométert bír, a legtöbb probléma viszont abból ered, hogy sok ember csak városban használja a kocsit, a szűrőnek így nincs lehetősége regenerálódni. A szűrő eltömődése miatt a gáz nem tud a gyár által tervezett mértékben áramlani, így a teljesítmény visszaesik, miközben a fogyasztás nő. Ha az ember időben észreveszi a problémát, akkor egy hosszabb autózással még megelőzheti a bajt.
Amennyiben ez nem történik meg, számítani lehet arra, hogy hamarosan új részecskeszűrőre lesz szükség. Ettől sokan tartanak, hiszen a közhiedelem szerint egy-egy ilyen alkatrész ára egy olcsóbb, ezredforduló után gyártott használt autó értékét is elérheti. Emiatt sok autótulajdonos kiütteti, vagyis kiszerelteti a rendszerből a hibás szűrőt, majd átprogramoztatja a motorvezérlő-elektronikát.
Mivel a számítógép a bemenő és kimenő gáznyomásból számítja a szűrő telítettségének mértékét, az üres csövet egy teljesen tiszta szűrőként értelmezi. A probléma ezzel a megoldással az, hogy a rendszer károsanyag-kibocsátása ezzel akár a hússzorosára is nőhet, vagyis a DPF-et eltávolítani illegális. Az erősen környezetszennyező autóval emiatt megütheti a spórolós tulaj a bokáját, hiszen a következő műszaki vizsgán biztosan nem megy át a jármű.
Ebből következhet, hogy akkor újíttassuk fel az elhasználódott részecskeszűrőt. Néhány évvel ezelőtt ez még egy elfogadható lehetőségnek tűnt, napjainkban azonban az alkatrész kiszerelése, szétvágása majd a benne lévő szűrő cseréje és a visszaszerelés közel annyiba kerül, mint egy új. Ráadásul ez nem jelent százszázalékos megoldást, hiszen főleg a regenerációs fázisban a szűrőház hatalmas hőterhelést kap és nem tudni, hogy hegesztések hogy viselik ezt.
Az interneten keresgélve számtalan oldalon ajánlanak részecskeszűrő-tisztítást, ám ez sem jelent hatékony megoldást. Bár a legtöbb műhely ígérete szerint a DPF a tisztítás után közel gyári élettartamot, azaz 150-200 ezer kilométert tud, ennek ellenére ritkán vállalnak 20 ezer kilométernél hosszabb garanciát, ami érthető módon okot ad a kétkedésre.
Mostanra eljutottunk oda, hogy egy, vadonatúj, két év garanciával megvásárolható részecskeszűrő ára gyakorlatilag két tisztítás, vagy egy felújítás árával egyezik meg. Például egy, 2.0 HDi motoros Citroen C4-be szánt spanyol AS márkájú részecskeszűrő bruttó kiskereskedelmi ára 78. 746 forint a Bárdi Autó webáruházában, de egy 1.7 CDTi motorral szerelt Opel Astra H-ba szánt alkatrész ára sem drágább 112. 856 forintnál. Nyugodtan elmondható tehát, hogy az elterjedt, hazánk útjain nagy számban futó típusok esetén szó sincs több százezres, esetleg milliós árról.
Ez pedig alaposan megváltoztathatja az eddigi, a részecskeszűrőről kialakult képet. Az elmúlt években ugyanis általánossá vált az a vélekedés, hogy egy dízelmotorral szerelt autó fenntartása egy idő után igen sokba kerül, köszönhetően az olyan, benne lévő alkatrészeknek, mint a részecskeszűrő. Ellenpéldaként említhetjük a Bárdi Autó által kizárólagosan forgalmazott AS szűrőket.
Igen nehéz racionális érvet találni a tisztítás és a felújítás mellett, hiszen ezek sem a garancia, sem az élettartam tekintetében nem veszik fel a versenyt a vadonatúj részecskeszűrővel. Összehasonlításképp, míg egy felújított alkatrészre maximum egy év, egy tisztításra pedig legfeljebb 20 ezer kilométer garanciát adnak a műhelyek, addig egy új AS részecskeszűrő a Bárdi Autó webáruházából 2 év, kilométer korlátozás nélküli garanciával vásárolható meg.
A használt piacon jelenleg hatalmas a választék az olcsó dízelekből, és a vártnál kedvezőbb alkatrészáraknak köszönhetően kifizetődő lehet egy korosodó dízel autó választása is. Természetesen autóvásárlás előtt mindenkinek érdemes átgondolnia, hogy szüksége van-e dízelmotoros autóra. Amennyiben rendszeresen hosszabb utakra használja autóját, úgy nyugodtan dönthet a gázolaj mellett, mert az alacsony fogyasztással sokat spórolhat.
Cikkszám példák a Bárdi Autó AS részecskeszűrő kínálatából | |||
Mihez jó? | Gyártási év: | Br kisker ár | Link |
Ford Focus 1,6 TDCi | 2004-2012 | 105 998 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD5016 |
Opel Astra H 1,7 CDTi | 2007-2010 | 112 856 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD5043 |
Ford Mondeo 2,0 TDCi | 2007-2014 | 103 996 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD1003 |
Suzuki Vitara 1,9DDiS | 2006-2015 | 112 990 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD1019 |
Saab 9-3 1,9TiD | 2004-2015 | 117 578 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD5013 |
BMW 1 (E81) 118d | 2003-2012 | 135 856 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD5018 |
Opel Zafira B 1,9CDTi | 2005-2014 | 119 995 Ft | http://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD5014 |
Citroen C4 2,0 HDi | 2004-2011 | 78 746 Ft | https://www.bardiauto.hu/webshop/magazin/-ASSLFD1035 |
* A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült. |
A cikket a Brand & Content készítette a Bárdi Autó megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.