Mennyiből autózunk egy hónapban?
Te tudod, hogy mennyibe kerül fenntartani az autódat? Na nem csak a tankolásra gondolunk, hanem az egy hónapra levetített kötelezőre, cascóra, értékvesztésre, szervizre, javításokra, cserékre. Ezek egy régi autó esetén számottevő költségként merülnek fel, és akár az a kérdés is felmerülhet benned, nem lenne-e jobb inkább egy újat venni. Ha a döntésben nem is, de a számolásban segít régi/új kalkulátorunk, melyet öt éve a Kiszámoló blog hozott létre, most a Totalcar frissítette.
Autóval közlekedni ugyan jó, de sajnos nem olcsó - főleg akkor, ha mindent, de tényleg mindent alaposan beleszámolunk. Hiszen a BKV bérlet mellé nem kell teremgarázst bérelni, ablakmosó folyadékot venni, tankolni meg aztán pláne.
Nyilván van, amikor a nemautózás egyszerűen nem opció,
de ilyenkor is jó tisztában lenni azzal, hogy mennyibe kerül jelenlegi autónk egy hónapban – és esetleg mennyibe kerülne egy fiatalabb vagy éppen egy vadonatúj. Pontosan ebben segít a lenti kalkulátor, ami a lehetőségekhez képest igyekszik a legtöbb tényezőt figyelembe venni a számoláshoz. Kalkulációra fel!
Elég nagy önbecsapás csak a benzinnel számolni
Nézzünk egy valódi esetet. A balesetmentesen vezető, tapasztalt tulajdonos 14 évvel ezelőtt cserélte le régi autóját egy újra. Népszerű kisautót választott, amit akkor önerőből vett meg, nagyjából 3,4 millió forintért, 1.2-es motorral a szalonból. Új autó vásárlásakor mindig jó érzés, hogy nem kell számítani váratlan plusz költségekre – van persze kötelező, meg casco meg gépjárműadó, és még egyéb kiadások – ezekkel viszont minden autó esetén számolni kell. Nézzük tehát a kötelező tételeket.
A kötelező biztosítás pontos összegét a sok opció miatt (besorolás, szolgáltatók eltérő díjai) gyakorlatilag lehetetlen, ennek a kisautónak a tulajdonosa most épp 29 ezer forintot fizet évente. Bár cascót nem mindenki fizetne a helyében egy 14 éves autóra (ennyi egyébként a magyar autók átlagéletkora), ő évi 45 ezer forintot költ erre is, a gépjárműadó pedig további 19 ezer forint.
Egy ilyen korú autót már kétévente kell műszaki vizsgára vinni, ami a kötelező szervizzel együtt neki 55 ezer forint körül van alkalmanként.

Évente olaj- és szűrőcserére is elviszi a tulajdonos, ami nagyjából 35 ezer forintjába kerül, a körülbelül 4-5 évente vásárolt téli- és nyári gumiszett pedig 70-70 ezer forintot kóstál. Mivel a tulajdonos az átlagnál több kilométert tesz a kocsiba (évente 15-20 ezer kilométert), ezért erre akár sűrűbben is sor kerülhetne. Kilométereinek nagyjából harmadát autózza el a városban, ugyanennyit országúton, és szintén ennyit autópályán. Az autó fogyasztása igen kedvező, ő 6,5/5,5/6,5 literrel szokott számolni.
Szerencséje volt, mert akkumulátort csak egyszer kellett eddig cserélni a kocsiban, és az sem volt több 25 ezernél. Mivel új autót vásárolt annak idején, később kezdtek jelentkezni a hibák, és azok is leginkább az autó korából fakadnak, de azért így is legalább 120-150 ezer forintot elköltött rá a fentieken felül, egyszer már kellett például kuplungtárcsát cserélni.
Mivel a lakása környékén nincs lehetőség garázst bérelni, a kocsi az utcán parkol, ez évente mindössze kétezer forintba kerül ebben a kerületben. Nem így a munkahelyi parkolás, ahol havi 5 ezerért tartanak fenn egy parkolót a tulajnak. Ezen kívül, amikor bemegy a belvárosba autóval, garantáltan elver kétezret a parkolásra.
Talán banálisnak tűnik, de számolni kell néha egy-egy autómosással, vagy épp ablakmosó folyadékkal, fagyállóval, elsősegély dobozzal és egyéb apróságokkal, amelyek szintén elengedhetetlenek a biztonságos autózáshoz.
A lenti kalkulátorba minden ilyesmit fel lehet vésni, ha kedvünk van, még a benzinkutasnak adott borravalót is beírhatjuk. Nagyobb tétel lehet még az autópálya-használat, ami persze rendkívül személyfüggő. A példánkban szereplő konkrét autós éves megyei matricát váltott, de vidéki munkái miatt legalább kéthavonta kell vennie országosat is – ezeket szintén gondosan számolja nekünk a kalkulátor.

A 14 éves autó a benne lévő majdnem 250 ezer kilométerrel ma nagyjából 800 ezer forintot ér, ez szintén fontos a számoláshoz. A tulajdonos egyébként pontosan tudja, hogyha megtartja az autót, illene rákölteni most már egy nagyobb összeget – az egyik ajtó alsó részén felütötte a fejét minimális mértékű rozsda, de egyéb tételeket is előrevetített a következő évre a szerelő.
Érdekes elem a kalkulátorban az elérhető banki kamat mező, ami azt mutatja, mennyi kamattól esünk el, ha autóban áll a pénzünk és nem bankban. Ez elég csalóka, hiszen nem biztos, hogy autó helyett állampapírt vettünk volna, ha pedig hitelből vásároltunk, akkor nem is lett volna befektetni való pénzünk. Ettől függetlenül persze megnézhetjük, mi történt volna, ha az autónk árát babakötvénybe rakjuk, de valószínűleg ez nem életszerű példa.
Száz szónak is egy a vége: a tulajdonos egyébként kedvezően fenntartható autója nagyjából havi 83 ezer forintjába kerül.
Ez az összeg nagyjából fele-fele arányban oszlik meg az alap fenntartási költségek és a benzin, illetve az adott kilométerre jutó olajköltség között.
Menjen vagy maradjon? Újat vagy használtat?
A kalkulátor arra is jó, hogy gyorsan lefuttassuk a lehetőségeinket: ha például a tulaj egy 4-5 éves használt autó vásárlásában gondolkodik, egyszerűen átírhatja a költségeket: ennél az autónál talán még nem kellene nagyobb egyszeri kiadással számolnia, elegendő lenne négyévente műszakiztatni vinni az autót és az értékcsökkenése is kevesebb lesz.
Autóköltség-kalkulátor. Forrás: kiszámoló.hu | ||
éve | ||
Ft | ||
Ft | ||
% | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
km | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
év | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
Ft | ||
km | ||
% | ||
l/km | ||
% | ||
l/km | ||
% | ||
l/km | ||
Ft | ||
Havi állandó költsége az autódnak, a futott kilométertől függetlenül, benzin és olaj nélkül : | 30 333 | Ft |
Havi benzinköltség az adott kilométerre jutó olajköltséggel együtt: | 28 934 | Ft |
Teljes havi költségek az autódon: | 59 267 | Ft |
Egy megtett kilométer teljes költsége: | 77 | Ft |
Ebből az autó értékvesztéséből eredő költség havonta: | 8 974 | Ft |
Elmaradt kamat havonta, amiért autóban áll a pénzed és nem bankban (része a havi költségnek): | 1 517 | Ft |
Lehet, hogy még ennél is jobb ötlet azonban neki egy új autó vásárlása, amire nem csak garancia van, de vélhetően az első 5 évben a lehető legkevesebb idő, energia megy majd el a karbantartására – ennek értékét sajnos semmiféle kalkulátor nem tudja kiszámolni nekünk.
A példában szereplő autó új modellje alapfelszereltséggel, regisztrációs adóval együtt, listaáron nagyjából 4,7 millió forint most, amiből jó esetben kedvezményt is kapunk – ha pedig lízingeli, a költségek legalább nem egyetlen összegben merülnek fel.
Régi autónkat megtartani vagy épp lecserélni általában hosszabb döntési folyamat eredménye, azonban az alapos kalkuláció, a költségeink és igényeink végiggondolása mindenképp az első lépés.
Egy friss kutatás* szerint a magyarok 70 százalékénak gondot okozna, ha 300 ezer forintot két napon belül autószerelésre kellene költeni. Váratlan helyzetekben nyújthat kiszámítható megoldást a szabad felhasználású személyi kölcsön, amelyhez ma már fiókba sem feltétlen kell mennünk. Az OTP Bank fix kamatozású személyi kölcsöne átlagosan 1 óra alatt igényelhető online, vagy személyesen a bankfiókban, akár 8 millió forintig.
THM mértéke: 7,3 – 24,1%
(*Forrás: OTP Öngondoskodási Index kutatás, 2019)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
