Miért szenvedés a parkolás Budapesten?
Még a fővárosi autós közlekedésnek is van néhány elvitathatatlan előnye: az egyik a kényelem, a másik pedig a háztól-házig jelleg. Ott vannak ellenben a dugók és a parkolással való szenvedés. Utóbbinak ráadásul több oka is van, és korántsem biztos, hogy mindenkinek ugyanaz az ok ugyanúgy fáj. Ezeket vesszük most sorra.
Kevés parkolóhely
Budapest megtelt! - lehet mostanság hallani. A mondás pedig nem alaptalan. Az ingatlanbumm hatására a belvárosból még a korábbi tendenciához képest is sokan költöztek az agglomerációba, a tömegközlekedés pedig sok helyen lassú, elmaradott, illetve a P+R parkolókkal sem áll túl jól a főváros környéke. Ennek eredményeképp jelenleg 1,2 millió személyautó van forgalomban Pest megyében, miközben 5 éve ez a szám még csak 1 millió körül mozgott. Az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy a belvárosi lakosok nagyon sok esetben csak parkoltatják az autóikat az utcán, nem közlekednek vele nap mint nap, de amikor igen, akkor szeretnék, hogy kéznél legyen. Ennek eredményképp tehát jellemzően ugyanabban az idősávban (munkakezdéskor és hazaérkezéskor) elindul a harc azért a kevés helyért, ami egyáltalán felszabadul. Könnyebbséget jelenthet a parkolóhely vadászat során a Parkl alkalmazás, amelynek a segítségével a hotelek, társasházak, irodaházak, parkolóházak és bevásárlóközpontok üres helyeit is használhatjuk.

Szűk parkolóhelyek
A hazai szabvány szerint egy parkolóhely mérete 2,5x5,5 méter. Ez soknak tűnhet, de érdemes mellétenni néhány autó méretét.
Autó típusa | Évjárat | Hossz | Szélesség |
Trabant P50 | 1959 | 3375 | 1500 |
Lada 2101 (combi) | 1970 | 4059 | 1611 |
Opel Corsa | 2015 | 4021 | 1746 |
Volkswagen Golf | 2014 | 4268 | 1799 |
Hyundai Tucson | 2015 | 4480 | 1850 |
BMW X5 (G05) | 2018 | 4922 | 2004 |
Mercedes S | 2014 | 5116 | 1899 |
A Trabantok és Ladák korában ezek a helyek nagyon szellősek lehettek, de a mai autókkal már sok esetben centizni kell. Jól látszik, hogyha megnézzük a listát, hogy egy ötajtós kompakt mérete felett már nem sok helyünk marad be- és kiszállni, vagy éppen a csomagjainkat kiszedni. Az X5 esetében például 25 centink marad oldalanként kinyitni az ajtókat és kiszállni rajtuk.

Ha nem szabvány pakolóhelyeket nézünk meg - mint amilyenek jellemzően a plázákban vannak – hanem a belvárosi utcákra gondolunk, sokszor örül az ember, ha talál végre egy helyet, ahová ezután már megpróbálja akár 10 centinket előre-hátra megtéve beszuszakolni az autóját.
Drága parkolás
Nehéz már ingyenes parkolóhelyeket találni Budapesten, pláne a belső kerületekben. Az árak 175 és 525 forint között mozognak óránként, a legdrágább területek az V. kerületben és a várban vannak. Az árakat egyébként annak figyelembevételével határozzák meg, hogy az adott zónában mennyien szeretnének parkolni, illetve mennyire cél az adott terület mentesítése a parkoló autóktól.

A koronavírus-járvány miatt április 6-tól július 1-ig ingyenesen lehetett parkolni a fővárosban. Az intézkedés célja az volt, hogy elősegítse, hogy a lehető legkevesebb ember érintkezzen egymással, ezzel lassítva, gátolva a járvány terjedését. Ebben az időszakban aki csak tehette, otthonról végezte a munkáját, illetve az oktatási intézmények is átálltak a távoktatásra, aminek köszönhetően az autóforgalom is jelentősen csökkent. Ezt igazolják a Parkl kutatási eredményei is, melyben 1200 főt kérdeztek meg a témában. A válaszadók több mint 77%-a nem használta többet az autóját ebben a szűk három hónapos időszakban, hiába parkolhatott volna díjmentesen, illetve csupán az ingyenes parkolás lehetősége miatt még nem használták többet az autóikat.
Kiszámíthatatlanság
Bár az útvonaltervező alkalmazásokkal manapság elég jól el lehet találni, hogy mennyi időt vesz igénybe az utunk, a parkolóhely keresése miatt sokszor teljesen kiszámíthatatlanná válik, hogy mikor is érünk oda valóban a célunkhoz. Ha szerencsénk van, akár 5 percen belül is találhatunk helyet, de a belső kerületekben nem ritka a 20 perces, vagy még hosszabb vadászat sem. Vannak környékek, ahol megoldás, ha hajlandóak vagyunk pár utcával arrébb megállni, de ahogy a városközpont felé haladunk, erre is egyre kevésbé lehet számítani, mert az utcák többsége egyaránt sűrűn parkolt lesz.
A legrosszabb a helyzet ott, ahol egész évben ingyenes parkolási lehetőség van, mert ezekre a területekre előszeretettel állnak azok az autótulajok, akik valamilyen okból nem rendelkeznek parkolási engedéllyel a környékükre, például be nem jelentett albérlők vagy az adott autó sokadik jármű a háztartásban, amire nem váltható ki kedvezményes parkolás a fizetős területekre.
Fizetési lehetőségek
Hol van a legközelebbi automata?
Ameddig visszaérek, nem büntetnek meg?
Az utca túloldala még ugyanaz a zóna?
Vajon lesz nálam elég apró?
Hova tettem a cetlit?
Mennyit dobjak, ha nem tudom, meddig maradok?
SMS-ben miért csak 3 órát parkolhatok?
Ugye nem felejtettem el leállítani a parkolást?
Mi van, ha elírtam a rendszámot, tényleg megbüntetnek?
Csak néhány kérdés, ami a fizetős parkolás kapcsán fel szokott merülni, ha az ember készpénzzel vagy sms-ben fizetne. Ha nem korábbról jól ismert helyre megy az ember, ezek mind okozhatnak idegeskedést, elvihetik az értékes időt, arról nem is beszélve, ha egy esetleges büntetés kapcsán ügyintézni is kell a későbbiekben.

A problémás fizetési lehetőségekre átfogó megoldást jelenthet a Parkl. Az alkalmazás megmutatja milyen parkolási zónában vagyunk épp, ezen keresztül indíthatjuk és megállíthatjuk a parkolást, valamint azt is folyamatosan nyomon tudjuk követni, hogy mennyibe kerül a parkolásunk, a fizetés pedig utólagos levonással történik. Sőt, megfelelő beállítások esetén akár automatikusan meg is hosszabbítja a parkolásunk.
Stressz
Nálunk, ahol az autó oly sokáig hiánycikk volt, és a mai napig erős státusszimbólum jellege van sokak számára, sokkal rosszabbul éljük meg, ha meghúzzák/meghúzzuk az autónkat, mint például Dél-Európában, ahol mindennapos az ilyesmi. Ezen kívül, ha időszűkében kell parkolóhelyet keresnünk, az is szintén növelheti a parkolással járó stresszt.
És mi a helyzet a parkolóházakban?
A Parkl kutatása arra is kitért, hogy, hogy milyen fenntartásai vannak az embereknek a zárt terekben parkolással. Alapvetően ugyanazok a fájó pontok (drága parkolás, szűk helyek, problémás fizetési megoldások), de ezek mellett megjelenik a sorompózás és a gombok megnyomása is.
A koronavírus előtt talán bele sem gondoltunk, hogy egy egyszerű parkolóházi parkolás során is milyen sok felülettel érintkezhetünk, hiszen gombot nyomunk, papírt húzunk, pénzt dobálunk, mostanra azonban már ez is egy fontos szemponttá vált, ami eltántoríthatja az embereket a parkolóházaktól.
Jegymentes parkolás a Duna plázában

A Parkl által, a plázák közül elsőként a Duna Plázában bevezetett digitális parkolási megoldásnak köszönhetően nem kell gombot nyomni és parkolócédulát húzni, de még a telefonunkat sem elővenni. A rendszer ugyanis a regisztrált rendszám alapján azonosítja az autónkat, nyitja a sorompót érkezéskor és távozáskor, a parkolás kifizetése pedig automatikusan történik a bankszámlánkról. Így nem csak érintésmentessé válik a teljes folyamat, de a jegyhúzással és érvényesítéssel járó időt is megspórolhatjuk, valamint a felesleges papírhulladékot sem termelünk. Az appon keresztül pedig folyamatosan figyelemmel kísérhetjük, hol tart a parkolásunk.
A cikk megjelenését a PARKL támogatta.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
