Fiatal használt autót a környezetvédelem jegyében
Hogy kinek mi számít nagy összegnek egy autóvásárlásnál, mindig a lehetőségektől függ. Sokaknak a néhány százezres használt kocsik is az utolsó összekuporgatott forintokat emésztik fel, mások viszont anyagi helyzetükből fakadóan bátrabban válogathatnak a több milliós kategóriában. Van az a pont, amikor már az lesz a kérdés, hogy megvegyük az újat vagy jobban járunk egy pár éves használttal.
Szabó úr világ életében precíz, megfontolt ember volt. Mérnökként nem keresett rosszul, de a pénznek mindig volt helye, ő pedig szeretett alaposan körüljárni minden olyan kérdést, amikor nagyobb összeg kiadása került szóba. Ilyenkor rendre előkerültek a táblázatok, megteltek adatokkal, pro és kontra érvekkel. Barátai gyakran élcelődtek is rajta emiatt, mondván, más könnyebben és gyorsabban zavar le egy költözést, mint ő egy egyszerű telefoncserét.
Nyár végén aztán Szabó úr a fejébe vette, hogy karácsonyra meglepi a családot egy új autóval. Tulajdonképpen a mostani, tízéves dízel kombival sem voltak soha gondjai, szereti a kényelme, a kedvező fogyasztása, a praktikuma miatt, de úgy volt vele, hogy talán most utoljára vesz még egy nagyobb, családi kocsit. A gyerekek már középiskolába járnak, így gyerekülésnek nem kell helyet szorítani, de azért minden évben elmennek nyaralni a tengerpartra, télen síelni a hegyekbe, nem árt, ha van hova pakolni. Mire az új autó kiszolgálja az idejét, talán ő is nyugdíjas lesz már. Ki tudja, lehet, hogy kabriózni támad kedvük a feleségével.
De most még kell a hely négy embernek és a csomagoknak, és kell az is, hogy bármikor, bárhova nyugodt szívvel tudjanak elindulni. Na meg, hogy a lehetőségeikhez mérten óvják a környezetet is. Ezért elsősorban új autóban gondolkodott. Műszaki érdeklődésű emberként azonban nyomon követi az autóipar történéseit, így olvasott már az ágazatot sújtó chiphiányról: egymás után állnak le a gyárak, sok száz vagy ezer autó esik ki a tervezett példányszámhoz képest. Ettől pedig könnyen megnőhet a várakozási idő, ő pedig hosszú várólistára nem akar feliratkozni.
Másrészt pedig, bár a dinamikus és jól fogyasztó dízelével mindig elégedett volt, most elhatározta, hogy tesz egy lépést a környezetkímélőbb közlekedés felé. Különösen, hogy már Budapesten is lóg a levegőben a dízelmotoros autók kitiltása, kockáztatni pedig semmiképpen nem szeretne, mert munkájához és mindennapi teendőihez elengedhetetlen az autó. Ezért leginkább elektromosban vagy hibridben gondolkodik, utóbbiból inkább a konnektorból tölthetők vonzzák. Ezekkel a kocsikkal a napi rutinját emissziómentesen tudhatja le.
Amikor ezeket a tényezőket összegezte magában, már jól látszott, hogy mégiscsak használt autó lesz a megoldás, egy olyan új kocsi, ami minden igényüket kielégítené, akkor sem fér bele, ha az esetleges hosszabb várakozást nem vesszük figyelembe. Szabó úr ugyanis megcélozta az 5,5-7,5 millió forintos keretet. Úgy számolt, hogy nagyjából kétmillióért tudják eladni a mostani családi igavonót, további kétmilliót a megtakarításaikból tudnak hozzátenni. A fennmaradó részt hitelből pótolnák bele.
Természetesen újra előkerült egy Excel-táblázat, amibe ezúttal a bankok ajánlatait pötyögte be Szabó úr. Osztott-szorzott, és végül az UniCredit Stabil Kamat személyi kölcsönénél lyukadt ki. Itt ugyanis fix a törlesztőrészlet, így jól tervezhető a visszafizetés, szépen be tudja illeszteni a család gondosan kidolgozott költségvetésébe. A THM: 7,28–19,86%, és UniCredit-bankszámlával kell hozzá rendelkezni.*
*A tájékoztatás nem teljes körű, részletekről az UniCredit Bank nyújt tájékoztatást.
A költségvetés tehát összeállt, és ekkor kezdett izgalmasabbra fordulni a kérdés, hiszen indulhatott a keresés. Szabó úr ekkor már a családot is bevonta, mondják csak el a véleményüket, keressék meg együtt az igazit. Bár új autóból legfőképpen kicsik vagy lágy hibridek fértek volna a 7,5 millió forintos keretbe, a használtakat nézve azonban kinyílt a világ, és rengeteg fiatal, néhány éves, kifejezetten keveset futott, újszerű, sokszor még garanciális kocsi közül tudnak válogatni.
Friss jogsis, gimnazista lánya persze rögtön elkezdte bombázni ötleteivel. Elhangzott a BMW i3, a Renault Zoe, a Kia Soul, sőt még a Volkswagen e-Up is, de ezek tágas családi autónak távolról sem nevezhetők, így aligha jönnek számításba a végső döntésnél. Szabó úr élete párja követi a divatot, márpedig manapság a legnagyobb keletjük a hobbiterepjáróknak van, így anyuka az egyaránt konnektoros hibrid, és egyformán 40 kilométer körüli tisztán elektromos hatótávot ígérő Kia Nirót és Mitsubishi Outlandert írta fel a listára. Ha fiukon múlna a döntés, ő a sportosság jegyében alighanem a BMW 330e iPerformance-t vetetné meg, noha ennél a plug-in hibridnél mindössze 30 kilométer körüli a villanyos hatótáv.
Szabó úr azonban inkább a praktikus megoldások híve. A prémiummárkákat, mint a Mercedes-Benz, a BMW vagy az Audi, inkább kizárta, mondván, hogy ezeknek a szervizelése is magában hordozhatja a prémium felárat. A Volvo felé húzott ugyan kicsit a szíve, de a V60 dízel-elektromos hibridjét is kihúzta a listáról, hisz az is prémiumautó. Kiesett a Toyoták nagy része is, ezek ugyanis úgynevezett teljes, vagy ahogy a köznyelv mondja, öntöltő hibridek – most viszont inkább konnektorból tölthetőkre koncentrál a keresés, vagy tisztán elektromos autókra.
Bejött viszont a képbe a Volkswagen Golf hetedik generációja. Ebből a GTE a tölthető hibrid, míg az e-Golf a tisztán elektromos, előbb 150, később 200 kilométer körüli hatótávval. Ezzel azért már vígan elgurulnak pesti otthonuktól Siófokig, a nagyobb aksissal akár Keszthelyig is, ha a Balatonhoz vágynak. Elég nagy a választék a Nissan Leaf második nemzedékéből, ez a 40 kilowattórás akkucsomaggal elszalad akár 230-270 kilométert is. A Hyundai Ioniq-ból lehet találni ennyi pénzért plug-in hibridet, mintegy 40-50 kilométernyi elektromos üzemmel, valamint full elektromosat is, az már nagyjából 200-at tud. Még Dél-Koreában maradva a Kia első konnektoros hibridje az Optimából készült: 30-40 kilométeres elektromos hatótáv mellett egy erős, kétliteres benzinmotorra is számíthatunk.
A keret felső határa környékén már a 2016 utáni, frissített Toyota Prius plug-in hibrid is vehető, negyven kilométer körüli villanyos hatótávval, de sajnos elődjénél szűkösebb csomagtartóval. Ha Szabó úrék végül maradnának a kombiknál, akkor a Volkswagen Passat GTE Variant hálózatról tölthető hibridje is felmerülhet. 30-40 kilométert megy egy töltéssel, így főleg a városon belüli utakat tudja tisztán villannyal megoldani, de ha a munkahelyen is megoldott a töltés, szűken akár az agglomerációs ingázás is beleférhet. A villanymotor mellett ott van az 1,4-es turbós benzines is benne.
Hogy végül ebből a kínálatból melyik kerül a Szabó család karácsonyfája alá, és hogy a pedáns családfő egyáltalán tud-e várni az ünnepekig, az még kérdéses, a végső döntést majd meghozza a kupaktanács. A finanszírozáson már aligha fog múlni, a Stabil Kamat személyi kölcsönnel a hiányzó összeg is a helyére kerül. Az pedig a fentiekből is látszik, hogy bőven van is miből válogatni.