Rendkívül nyugtalanító aszimmetria
Idősebb olvasóink talán emlékeznek még kilenc évvel ezelőttről a Half-Life-ra, erre az akkori szemmel egészen elképesztő videójátékra, ami talán először adott moziszerű élményt. Csak nem valami olajozott bőrű akcióhős markolta a géppisztolyt, hanem én-én-én.
A játékban egy Xen nevű idegen bolygóról (← szóvicc!) özönlik el űrlények a Földet, köztük kell rendet vágni. Elég sok űrlénnyel találkoztam már, de a Half-Life minden egyes szereplője különösen, nyomasztóan, és mindenfajta feloldozás nélkül volt rémisztő és idegen.
Egy barátommal beszélgettem erről annak idején, aki a lények kifejezett aszimmetriájával magyarázta az általános viszolygást.
A földi állatvilág ugyanis szimmetrikusan épül fel. Az aszimmetrikus szivacsok (Porifera törzs) után a csalánozók (Cnidaria) már körszimmetrikusak, majd hamar eljutunk a bilaterális (kétoldali) szimmetriáig, ami szinte az összes állat sajátja. Mi is ilyenformán szervezett testet látunk a tükörben.
A szemünk valószínűleg ezt találja harmonikusnak, ezért aztán könnyedén el lehet gáncsolni egy szegycsontból kinövő karral. Ez a játék első és második részében is felbukkanó, Vortigaunt névre hallgató lény sajátja:
Aki, ha autózna, nyilván ezzel járna:
Nagyjából ugyanazt a borzongást érzem mindkét formától. Hogy legszívesebben bottal se. Ennyire nyomasztó felniket például soha életemben nem láttam:
Ezt írja róla eszpee, aki találta:
Ötször visszanéztem, és nagyon, NAGYON perverz. Nem is tudok mit kezdeni vele, ilyen alap kérdésekre se tudok válaszolni, hogy tetszik-e vagy nem. Mintha a Mercedes-gyárat választották volna ki egy szerencsétlen sorsoláson arra, hogy egyetlen autóban mutassák meg valami földönkívüli lénynek, hogy mit jelent ez a műfaj.
Azt hiszem nem tetszik. Nyugtalanító.
Nathalie, eszpee barátnője, ennél sarkosabban fogalmazott (francia akcentussal kell elképzelni):
But! How do you drive?! There’s no wheel, how do you drive?!?!?!
Azaz: „dehát hogy vezeted? Nincs kormánykerék, hogy vezeted?”
Most, hogy rá kellett néznem nem egyszer a képekre, amíg megcsináltam belőlük a galériát, én is csak erra tudok gondolni: nyugtalanító.
A hátborzongató osztott joystick például egész biztosan megragadja az ember csuklóját minden alagútban. A felniken a lyukakból meg szivárog valami.
A sötét garázsban, ahol az elektronika lecsapta a lámpát.
Friss: A kilencvenes évek prototípusaiban nálam lényegesen jártasabb olvasónk, Leegor, küldi a megoldást:
Utánanéztem ennek a Merci-gépnek: 1996-os tanulmány, a neve F200 Imagination, és a W220-as S-Merci technikáját próbálgatták benne.
Ebben a kocsiban volt először kulcs nélküli indítórendszer, kanyarfényszóró, fényre sötétedő tükör és tető, valamint hangvezérléses menürendszer.
A formát is gyönyörű autóvá fejlesztették, ebből lett a CL 1999-ben. (Rendszám: CL 600)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
