A Winklernek mostanában furcsa emlékezetkimaradásai vannak. Ma reggel például azzal fogadott, hogy írjak már arról a De Tomaso Panteráról, az Elvis Presley-féléről, amiről volt az a jó sztorim még tegnap. Hát az nem én voltam, de ha már előkerült a téma, kicsit utánajártam.
Távol áll tőlem az érzékeny rajongói lelkekbe tiprásnak még a gondolata is (sejtem, erre most minden Elvis-fan elővette a viperát), tényleg csak egy tendenciára szeretnék rámutatni, előre is elnézést: minél mélyebbről jön valaki, és minél magasabbra jut, annál nagyobb barommá válik. Tisztelet a kivételnek - ott van, ugye, Kádár János, aki egyszerű inasból lett szoft-diktátor, mégis holtáig szívesen látta ebédlőasztalán az ominózus krumplilevest.
Én mondjuk soha nem csíptem a kamaszkori ideálokat, a vak rajongást meghagytam a csajoknak. De ha valakit muszáj elővenni, hát Jim Morrisonért azért eléggé odavoltam tinikoromban. Orrba-szájba Doorsot hallgattam, minden könyvet elolvastam róla, ami a kezem ügyébe került, a Val Kilmer-féle filmet ötször láttam. Hogy barátkoznék-e Jimmel? Összejárna-e a két család? Hát, kétlem. De ő például eleve vadbaromként kezdte, ahogy elsztárosodott, már nem lett sokkal súlyosabb. És a zenéje/szövege ma is rulez. Ezért ha szidják Morrisont, felemelem a szavam, de odabent röhögök rajta, milyen hülye is vagyok.
Vissza Preszlihez: az egyszerű teherautó-sofőr kábé fél év leforgása alatt popsztár lett, rá egy évre már multimilliomos volt. Nehéz lehet ilyet megélni, ilyenkor gondolok arra, hogy nincs is szebb a lagymatagon kavargó középpolgári létnél. Elvis pénze lett tenger, modora, ízlése maradt a déli dokkmunkások szintjén. És hiába próbál négyméteres falakkal és kétmázsás testőrökkel elszigetelődni a pórnéptől egy szupersztár, akkor sem tud elszakadni teljesen a valóságtól. És amikor az a valóság néha a szupersztár képébe röhög, az egész karrier hirtelen átértékelődik. Ki jobban, ki rosszabbul tűri az ilyet. Presley például rosszul, és mivel nem volt kifinomult csávó, ilyenkor drámai dolgok történtek.
Például lelőtte a Panteráját. Vagy a csajáét, ez nem egészen világos, de az biztos, hogy ő vette 1971-ben. Úgy bizony, beletette az ólmot a szeme közé, a vak is láthatta, kovboj ő a javából. Mert a Pantera nem indult. Erről a nem indulásról megoszlanak az álláspontok, akárcsak a ténylegesen kilőtt golyók számáról, valamint arról is, hogy ki miatt volt épp oly ideges a gumilábú bálvány.
A www.lansinglowdown.com oldal szerint Elvisnek egyszerre olykor tucatnál is több autója állt gracelandi háza előtt, félkörben. Mindben benne volt a slusszkulcs, hiszen egy ilyen fontos ember feszített életvitelébe nem fér bele a keresgélés. Ám éppen a De Tomasóból a nagynéni korábban kivette a kulcsot valamiért. Elvis indulni akart, nem tudott, hát lőn. Háromszor. Forrás hihetősége tíz pontból éppen annyi, mint a golyók száma: három. Na majd éppen egy nagynénin vérzik el Presley Panterája...
A brit Observer szerint Elvis összeveszett Priscillával, és amikor dühében el akart hajtani, a De Tomaso nem indult. Kiszállt, és igazi Elvis-stílusban háromszor belelőtt. Ez már részben a forrás, részben pedig az autón ma látható nyomok alapján hihetőbbnek tűnik, hiszen épp a kormánykerék bal szélén van az egyik golyóütötte lyuk. De ki tudja már megmondani, milyen szögben állt akkor az a kormány?...
Presley Panterája egyébként részben éppen e kormány miatt olyan érdekes, és nemcsak a golyólyuk okán. Ez a kocsi ugyanis 1975 óta gyűjtemény-, illetve múzeumlakó, sosem restaurálták, miközben a világ összes Panteráját lényegében igen.
Emiatt ez talán az egyedüli, amelyikben megmaradt az eredeti, e környezetben silánynak tűnő, Ford Capri-kormány, valamint valószínűleg ennél tekinthető meg utolsóként, milyen szánalmas is volt a gyárilag tetőtől-talpig bugyikékre mázolt, V8-as Ford-blokk.
De ha utánajárunk egy kicsit, az Observer hihetősége is elillan: Ford Panterának írja az autót, és állítása szerint Elvis kicsivel a házasságkötésük előtt ajándékozta Priscilla Presley-nek 1971-ben. Hohó! - emelkedik ilyenkor vádlón a mutatóujj: Presley 1967. május 1-jén vette feleségül Priscillát, az Observer hihetősége tehát: 1/10.
A kocsinak ma otthont adó, Los Angeles-i Petersen-múzeum honlapján azonban az szerepel, hogy a De Tomasót Presley akkori barátnőjének, Linda Thompsonnek vette - egyébként más források is ezt a nevet említik leggyakrabban. Az autóval legmélyebben foglalkozó www.panteracars.com ugyan nem említi Thompsont, ám egy másik okot szolgáltat a nem indulásra: a Pantera akkuja lemerült. Végül is, ha hetekig állt Gracelandben, miközben a Király inkább kedvenc Cadillacjeivel mozgott, akár le is merülhetett... Panteracars hihetősége: 9/10. Petersen-múzeumé szintúgy.
Joe Esposito "Good Rockin' Tonight" című könyvében egy még murisabb leírás szerepel: Elvis állítólag a Sweet Inspirations (Presley háttéregyüttese volt akkoriban) Myrna Smith nevű énekesnőjét elvitte Memphisben egy körre kocsikázni. Vadul vezetett, majd miután megálltak Gracelandben, a Király kiszállt, és belelőtt az autóba. "Nem ment ma elég jól" - indokolta tettét. Hihetőség: 5/10. Egy jó vezetés után, egy röpke numera előtt még egy elmebeteg sem lődöz az autójára.
Winkler hallott még egy okot attól, aki a témát eredetileg felvetette - a Panterában nem volt elég benzin. Ennek nyomára azonban másfél óra kutatás alatt sem akadtam, és azóta sem jut eszünkbe, ki dobta fel a Pantera-ügyet.
Ez itten Myrna Smith és Elvis Presley
A sztorik java részében három, de némelyikben csak egy lövésről esik szó. Ma már csak egy golyónyomot látni az autón, a kormányon lévőt. Ám állítólag korábban volt egy az ajtón és a lábtérben is (a www.elvispresleynews.com szerint a harmadik viszont a gumiba ment), de ezeket már eltüntették.
Nem meglepő a lődözés Presley részéről, hiszen rendszerint a bárban lévő poharakon gyakorolta a tudását, de a tévét is meglőtte, amikor neki nem tetsző műsort vetítettek benne. Ő dolga, megtehette, de akkor is barom dolog.
Egyike a szétlőtt tévéknek és egy Presley-féle távkapcsoló
Egy Vallelunga
A De Tomaso egyébként egy kicsiny, olasz sportautó-építő cég volt. A hatvanas évek közepén alapította Alejandro de Tomaso argentin üzletember, a cikkben említett Pantera típus a Vallelunga és Mangusta modellek után jött, és a cég legsikeresebb autója lett.
Egy Mangusta
A Penterából végül több mint 1000 példányt adtak el. Az amerikai Ford családi autóiból származó, V8-as motor középmotor hajtotta.
Ebben a Fairlane-ben is volt Pantera-motor. Vagy fordítva. Mindenesetre akkoriban minden amerikai Ford V8-as benzinmotorral ment, csak a szegényházi kiviteleknek kellett megelégedniük valami béna sorhattal. És az emissziótól rettegő időszak előtt azoka V8-asok még karburátorral is elég állat motorok voltak ám.
Még egy szót Presley-ről. Akármekkora tulok is volt, és akármilyen szánalmas, elhízott csigává lett, mire utolérte a korai halál, joggal tartják oly sokan a legnagyobb rocklegendának.
Szinte egymagában rázta fel a rózsaszín cukros takonyban úszó amerikai popzenei ipart, az ötvenes években pedig elsőként vállalta fel a zenei botrányhős szerepét. Ki tudja, ha nem lett volna, ma talán rockzene sincs. Annak ellenére mondom ezt, hogy úgy vélem: akár Chuck Berry, akár Jerry Lee Lewis zenében nagyobb király volt nála, sokkal. De a Presley-féle multimédiás hatást egyik se érte utol. És látják, hogy a Pantera milyen jól megúszta. Röhög ő az az egészen, hiszen a régi autók még szerették az ólmot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
