Ma még a robogó India autója
Míg e sorok felett mélázol, és a képeket böngészgeted, megint meghal valaki közúti balesetben Indiában. A statisztika szerint a szomorú, de a közlekedési viszonyok ismeretében elkerülhetetlen esemény átlag tízpercenként következik be, ami egy óra alatt hat, egy nap alatt 144, egy év alatt 52 560 halottat jelent.
Az adat ismeretében egy semmi kis robogóval közlekedni az indiai káoszban istenkísértésnek tűnhet, még a Lonely Planet is megjegyzi, hogy „rossz útviszonyok mellett a robogóval való közlekedés gyakorlatilag halálos”.
A valóságban azonban a robogó nagyon is praktikus és jól használható eszköz. Több előnyös tulajdonsága is van, ami kellemessé és hatékonnyá teszi – persze, ha Indiáról beszélünk, mindent viszonylagosan kell érteni. A legfontosabb, hogy nem kenyérgőz hajtja, hanem benzin, és ezzel máris fényévekre van a rangsorban a biciklik előtt. Némi presztízst ad, ha az ember alatt motor pöfög, még ha csak kupicányi űrméretű is – de ennél fontosabb, hogy kényelmesen, a forgalom ritmusát tartva lehet vele közlekedni, könnyű vele megtalálni a réseket, a menekülő útvonalakat, egyszerű a parkolás.
Ugyanakkor a többi motoros szerkezethez képest olcsón beszerezhető, így viszonylag sok ember engedheti meg magának. Nem véletlen, hogy a hatvanas-nyolcvanas években akkora volt a kereslet a robogók iránt, hogy akár 10-20 évet is várni kellett egy új darabra. (Sokan emlékszünk még a Merkur-szisztémára.). A piac liberalizálása, a külföldi tőke beengedése után gyorsan bővült a termelés volumene, és ma már kínálati piac van. Jelenleg Indiában pöfög-töfög a világon a legtöbb kétkerekű, szám szerint mintegy 42 millió, igaz, ebben a számban nemcsak a robogók, de a következő részben tárgyalandó nagyobb motorkerékpárok is benne foglaltatnak.
A kétkerekű-négykerekű arány 70-30 százalék. Ebből is látszik, hogy per pillanat még a robogó az indiai ember családi autója, négyen-öten simán elutaznak rajta, és bár a vietnámi scooteresek kreativitását és akrobatikus ügyességét az indiaiak nem érik el, azért ott vannak ők is a szeren. Szállítanak mindent, amit elbír: zöldséget, gyümölcsöt, kígyót-békát, tücsköt-bogarat, ruhát, cipőt, tévét, rádiót, számítógépet, szent szobrot, ajtót, ablakot, tükröt, építőanyagot. Gyakorlatilag a lexikonban található összes tárgyat felsorolhatnánk, ami alatt egy robogó még nem szakad össze.
Hero Honda Pleasure hirdetés
A robogó a női emancipációnak is eszköze: meglepően sok, a kormányt keményen markoló hölgyet láthatunk. A folyamatot meglovagolva a Hero Honda tavaly piacra dobta a Pleasure, azaz Gyönyör névre hallgató scootert, amit a marketingszöveg szerint direkt a gyengébbik nem kényelmére fejlesztettek: szélesebb az ülés, nagyobb a lábtér, a kerekek jobban bírják a kátyúkat, a váltó pedig fokozatmentes automata.
Bajaj hirdetés 1989-ből
Ha már a gyártóknál tartunk, a piac – és egyben a világ – legnagyobbja épp a Hero Honda, egy indiai családi vállalkozás és a japán Honda vegyes vállalata, amely értelemszerűen a Honda típusain alapuló modellekkel bombázza a piacot. Három gyárának éves összkapacitása megközelíti a négymillió darabot. A cég nagyságát jelzi, hogy a Hero a Forbes Magazin 200-as nemzetközi listáján 2006-ban a 108. volt. Minden második eladott motorkerékpár Hero Honda gyártmány, vagyis a cégé a hatalmas piac ötven százaléka. A másik ötven százalékon többen osztoznak, a második a Bajaj Auto, amely valójában nagyobb a Hero Hondánál, mert három- és négykerekű járművekkel is üzletel. De jelen van a piacon a Suzuki, saját cégével még egyszer a Honda, és a TVS Motor Company is.
Ami a szervizhátteret illeti: a Honda Herónak több mint háromezer kereskedelmi képviselete van az országban, de robogót szinte minden sarkon javítanak. Sok forgalmas közút akár úgy is tekinthető, mint egy gyakran több száz kilométer hosszú, mindössze kétteleknyi szélességű település főutcája. A kétoldalt felépített házak lakói részben a közlekedők végtelen sorából próbálnak megélni: ételt-italt, szállást, üzemanyagot kínálnak, és vállalkoznak bármilyen jármű, így a robogók megjavítására is.
Robogóval Lucknow városában (Uttar Pradesh)
A színes-szagos vidámpark és egy borzongató horrorfilm élményét egyszerre kínáló indiai forgalomba a legegyszerűbben és a legolcsóbban egy robogó hátán kóstolhatunk bele. Nagyon sok helyen gond nélkül bérelhetők. Ha elfelejtünk alkudni, egy napra akár hat-nyolc dollárt is fizethetünk, de ha határozottak vagyunk, négy dollárért a miénk lehet egy-egy elfogadható műszaki és esztétikai állapotú, kétütemű póniló. A legfontosabb biztonsági eszköz, a kürt működéséről mindenképpen győződjünk meg!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
