KRESZ-hét, első nap
Hát elindult a Sláger Rádió, pontosabban a Bumeráng közlekedési akciója, melynek lényege, hogy ezen a héten minden reggel hattól tízig tartsuk be a KRESZ-t. Aki nem akarja, hogy hülyének nézzék, ha 50-nel kocog egy négysávos városi úton a belsőben, matricával is jelezheti: ő most tudatosan mazsola. A matricát ingyen osztogatják a Shell kutaknál. Bővebben az egészről itt.
Ma reggel befelé gurulva be is fordultam egy kúthoz, még Budapest határain kívül, és ha nem is ragasztottam fel a matricát a tesztautóra (Legacy boxer-dízellel, hamarosan bővebben megemlékezem róla), de bedobtam a hátsó ablakba, a pótféklámpa mögé.
Hamar rájöttem, hogy igazán forgalmas időszakban országúton és zsúfolt városi forgalomban sok értelme nincs a betartás-akciónak. Városon kívül ugye legfeljebb annyi történik, ha a szokásos 100-110 helyett 90-es országúti tempóval baktatok, hogy betagozódok a kamionok közé. A pesti hétfő reggeli borzalomban pedig tökmindegy, ki mennyivel szeretne menni, sávokat eszetlenül váltogatni meg eddig sem volt szokásom.
Az autópályán viszont annál jobban szórakoztam. Már a felhajtóknál indul a móka, egy párszáz méteres nagyívű kanyarban mindjárt sikerült magam mögé gyűjteni pár kocsit, ugyanis végig betartottam a 30-as táblát, amit bizonyára félkezű, félszemű, feleszű sofőrökre is gondolva helyeztek ki, előzékenyen.
A sztrádán a 130 tartása elég nagy gond, mert ugye a belső sáv 150-160-nal haladna, a külső meg 100 körül spórol az üzemanyaggal, tehát sok izgalmas sávváltással jár, ha pont az engedélyezett tempóval szeretnék tartósan közlekedni.
Az igazi élvezet azonban a kevésbé forgalmas városi szakaszokon vár arra, aki szabályos akar lenni. 30-as, 40-es táblák, ahol magától jó, ha 50-re lassít a forgalom; bekanyarodás utáni/előtti sávváltást akadályozó túl hosszú záróvonalak, nagy fékezések a rosszul programozott lámpasoron, sárgánál.
Az őszinteség megkívánja, hogy bevalljam: legfeljebb pár perc csúszással járt, hogy az M1-M7 bevezetőtől a Váci út közepéig betartottam a KRESZ-t - igaz kétszer több veszélyes helyzet adódott közben, ahogy majdnem belémjöttek, túl hirtelen kerülgettek az akciót ignorálók. De ha nem hétfő, nem kezelhetetlen csúcsforgalom volna, hanem egy szellősebb hétköznap délelőtt, sokkal izgalmasabb lenne az egész. Szerdán kipróbálom!