Nyolc betétből egy fékezett

2008.07.15. 18:20
170 hozzászólás

 

Amikor 2007 januárjában megvettük a Bazeget, nem volt pénzünk, az állólámpás árak meg épp elszálltak az egekbe. Ezt az egyet találtam, ami legalább egy darabban volt, megéérte a két kilót. Sajnos a papírjai nagyon nem voltak rendben, dupla átírás, vizsga, minden borzalom kinézett, végül plusz 200 ezerből lett a miénk. A kocsi a München c. filmben szerepelt, aztán hazahozták Máltáról, és a Bécsi út melletti mosó gyomjában hevert egy évet. Inkvizíció ez a fékeknek.

Birtokszerzési alap-rendbetétel, aztán használatba vettük. A fékek felengedtek, elkezdtek működni, tavaly nyár végére tűrhetőek lettek. Aztán idén februárban az autó lassításnál valamiért elkezdett húzni balra, a bécsi Chromjuwelen kiállításra már úgy mentünk Orosz doktorral.

Májusra tragikus lett a helyzet. Pedig készülünk családostul Szlovéniába - Bazeggel. Nekiálltam. "Rászánsz másfél órát, kicsit megjáratod a dugattyúkat, jó lesz!" – mondták a barátaim a klubban. Én kicsit szkeptikus voltam, szívtam már eleget fékkel. Két teljes estét felölelő szopásra készültem. Négy lett belőle.

Kezdtem a bal hátuljával, mert farral álltam be a garázsba, és este ott volt a legmelegebb. A féknyereg harminchat éves csavarjai engedtek a crovának, kezemben feküdt a beteg nyereg. Utoljára bő tíz éve szereltem állólámpás féket, akkor ezek az autók még csak huszonévesek voltak, nem harminconsokok. Nagy különbség, erre most jöttem rá.

Egy tömb rozsda, ezer pók otthona volt az egész. Legszívesebben kihajítottam volna a kukába. De egy új féknyereg 25 ezer pénz, ezért nekiálltam menteni. A betétek nem mozdultak. Próbálkoztam WD-40-nel. Féktisztítóval. Fékfolyadékkal. Csavarlazítóval. Ezek mindenféle kombinációjával. Semmi. Elővettem a gumikalapácsot, csavarhúzót, pajszert – a betétek hangosan röhögtek rajtam.

Van ám nekem tízkilós kalapácsom is! Nekirongyoltam, ütöttem, ujjamra csaptam, káromkodtam. Betettem feszítőnek egy dornit, azt még dühösebben ütöttem, folyt a vér, az izzadság, püföltem, csapkodtam, egyszer csak eltört az egyik betét. Már az őrjöngő dervis gyilkos ösztöne hajszolt, láttam a megoldást, szét kell verni az egészet. És a másik is kimállott darabokban. Banzaaaaaai!

Micsoda meglepetés – mindkét dugattyú simán mozgott benne. Ahhoz azonban, hogy be tudjam tenni az új betétet, meg kellett dolgozni a rozsdás sínt a nyeregben. Elő a nagy ráspolyt, aztán a finomabb reszelőt, majd a tűreszelőt, egész jó lett. Ha nem is gyári a felület, de kráteresen-simásan-korrektes. Be az új betétek, összepakoltam. Egy kerék készen, egy nap elment.

Másnap nekihasaltam a bal egynek. Ez az a fék, amelyik egyedül fogott, de sajnos állandóan. Így aztán mostanra majdnem vasig kopott a betét. Szerencsére a Mercedes-fékben a betét nehezen tudja megenni a tárcsát, mert fennakad a rezgésmentesítő lemezen. De mivel az elmúlt két hónapban nyomtam rendesen a pedált, ezért a dugattyú már ferdén tolta a külső szélén elakadt betétet. Sréhen elkopott rajta a ferodo.

A szemközti dugattyú pedig (ami a tárcsa túloldalát nyomná) teljesen berohadt. Sehogy nem tudtam megmozdítani. Végül trükkhöz folyamodtam. Meg kellett nyomnom a pedált, hogy belülről tudjak erővel hatni rá. Mivel viszont darabokban volt a fék, ezért erre a jó dugattyú kiugrott volna a helyéről.

Ezért stekkerfejből és két villáskulcsból építettem egy hidat, hogy a dugattyú bennmaradjon, és beültem pumpálni. Majd' megszakadtam, de végül megindult. Nyomtam hármat (nem többet, nem akartam, hogy szétjöjjön), a rossz dugattyú kijött szépen. De nem bírtam visszanyomni többé.

Azt hittem, a gumi fékcső omlott dagadt meg belül, szokott ilyen történni. Olyankor fog folyamatosan a fék. Kinyitottam hát a légtelenítő csavart, hogy kiengedjem a nyomást. Próbáltam párhuzamszorító segítségével úgy is visszanyomni a dugattyút, de semmi. Nagyon nem variálhattam, mert a fékcsövet nem akartam levenni, mindent a helyén kellett csinálnom.

Elkezdtem csavarlazítóval fújkálni. Nyomtam, kocogtattam. Itt nem szabad erőlködni, mert ha akármilyen kicsit is ferdén próbálja benyomni a dugattyút az ember, megszorul, mint egy rosszul betolt szekrényfiók. Ezért kellett a kocogtatás és nyomás együttese. Végül iszonyú kínkeservvel megindult. Háromszor pumpáltam ki, háromszor nyomtam vissza, onnan már kézzel is járt. Hurrá, ez is kész.

Kaptam Gazsi barátomtól egy garnitúra régi fekvőlámpásba való, új fékbetétet, neki nem kellett. Azt akartam beépíteni. Ám az állólámpásé két-két milliméterrel alacsonyabb, holott szemre ugyanolyannak néz ki a fékrendszer. Ez szombaton volt, Bazeget hátratoltam a garázsban a B-állásba, behoztam a Kati 190-esét, hogy mégse aludjon kétszer is kint az öreg miatt. Eddig két nap ráfordítás.

Hétfő este már W115-be való betétekkel felszerelkezve láttam munkához. Itt is megreszeltem a betétek vályúját, húsz perc alatt összeraktam az egészet, fékszerelő pasztával mindent rendesen megkentem, hogy a korrózió egy ideig ne legyen probléma.

Még aznap este a jobb elejét is szétszedtem. Könnyen kijöttek a betétek, ám a dugattyúk mindkét oldalon megálltak. Szerencsére kéznél volt a szombaton összeszedett, kisakkozott szerszámegyüttes, és ha nem is úgy, mint a karikacsapás, de két óra nyomkorászás, pumpálás, párhuzamszorítózás, kalapálgatás után kint voltak a betétek, mozogtak a dugattyúk. Új fékbetétek be, a harmadik nap is elment.

Jobb hátul aztán már a kereket sem bírtam levenni az agyról. Végül kitekertem a csavarokat, leeresztettem az autót, és meglökdöstem, mint állat, meg gumikalapáccsal püföltem. Nem ment könnyen, de lejött. Szemre ez a fék nézett ki a legjobban, valójában itt minden rossznak bizonyult. Aztán mindkét betét darabokban, szétverve jött csak ki, emellett mindkét dugattyú állt is. További egy nap ment rá erre.

A kocsi jobb oldalától, ugye, sokkal többet kell rohangászni a vezetőüléshez, amikor az ember pumpálni akar, ez is vitte az időt. És a hátsó nyergek domborúbbak is, ezért a párhuzamszorítóval nehéz fogást találni rajtuk. Megszenvedtem. Végül mind működött.

Ki az utcára, fékpróba. Eszeveszett fékhatás (aki nem vezetett rendbetett fékekkel ilyen öreg Mercit, el se hiszi, milyen jó fékek voltak rajtuk), de maradt a húzás balra, bár sokat enyhült. Így nem lehet Szlovéniába menni, pláne családdal nem. További javításoknak néztem elébe. Erről többet később.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

24 perce
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09