Üdv mindenkinek a napsütötte azúrkékségből, Trpanjból, a Peljesac-félsziget egyik falucskájából, a dadogó műholdas net birodalmából. Ami nagyon messze van. És vannak itt jó borok, cicergő kabócák, mutatóba néha delfinek, finom halételek, üvöltő sakálok (de tényleg, az utóbbi évtizedekben az aranysakálok feljövőben vannak Európában, tudták, hogy már Zalában is lehet látni, hallani őket? És hogy Toldi toportyánja is aranysakál volt, nem farkas?).
Ami viszont nincs, az az érdekes autók. A sztráda Splitig egy merő német-francia szürkeség, szóra sem érdemes. Azt reméltem, ha véget ér a pálya (még közel nincs kész Dubrovnikig), és lejövünk a tengerparti szűk, kanyargós útra, látok majd érdekességeket. Hát nem. Van pár űrhajószerűen gyönyörű futurisztikus lakóautó, de ez minden, se tízévesnél idősebb, se tízmilliónál drágább kocsi nincs, csupa racionális választás, akár horvát, akár nem horvát a rendszáma. Pár Zastava persze rohad az út mellett itt-ott, de még csak nem is az aranyos bogárhátúak, csupán a nyolcvanas évek 101-esei, GTL-jei. A Balcsi mellett százszor izgibb az autóspotting.
Idestova, bő egy hét után is csak két csudabogárról tudok beszámolni. Íme az első:
Citroen Camionette kempingbusz, hullámbádog borítással, holland rendszámmal. Parádésan újszerű, a nyálam kicsordult amikor körbejártam a buszmegállóban, ahol gazdája, egy szőrös hippi pihent meg pár percre. A legszebb Jean Marais-érát idézi (ilyenből támadott annak idején Fantomas bandája), csak vidám sárga, nem pedig szürke, mint a fekete-fehér tévén láttuk valaha.
És még hetyke kis utánfutója is van. A futó korhűségét illetően vannak kétségeim, de a kempingbusz típusjelzésének másolata, és persze a Citroenével azonos fényezés szépen egybekovácsolja a vontatót és a vontatmányt.
A másik, szintén sárga érdekességet egy tengerparti üdülő parkolójában láttam. Zágrábi rendszámot visel, a fővárosi tulaj bizonyára itt tartja hobbikocsinak:
Elöl UAZ, hátul UAZ, középen meg Toyota HiLux. Vajon UAz HiLux-vázon, vagy HiLux UAZ-vázon? A tengelytáv túl hosszú az orosz gépéhez képest, viszont alánéztem, és elöl merevtengelyt láttam, ami nem a japán pickupok sajátja. Odabent pedig univerzális sportülések kuszálják végképp össze a képet. Mi a fene lehet ez?
Ha még járunk arra (a Peljesac-félsziget közepe táján parkol), és meglátom a tulajt ott sertepertélni, ígérem, megkérdezem, hogy és ez így hogy. Ja, különben ezzel vagyunk (ez is sárga, nahát, ez bizonyára Jel, csak még nem tudom, mié):
Ha visszatértünk, megírom, hogy teljesített a hosszú teszten az 1,6-os dízel Berlingo. Addig is viszlát, és kösz a halakat.