Saab AeroX nálunk
Meglepődtem, amikor először megláttam. Nem gondoltam volna, hogy a Saab manapság valamivel fel tudja kelteni az érdeklődésem. Nézegettem a képeket, kipróbáltam az interaktív utazást az AeroX-szel, és mindig azt kellett mondanom: ez nagyon szép munka. Két éve mutatták be a Frankfurti Genfi Autószalonon a koncepciót, nem gondoltam volna, hogy valaha megtapogathatom. A hét végén Kecskeméten a Repülőnapon tűnt fel először, és tegnap a Saab 900 klubnak külön megmutatták.
Pár szóban elmondták, mit kell tudni az autóról, vagyis vannak műszaki adatai is, de koncepcióautó esetén az ilyesmit nem illik komolyan venni. Már az is nagy eredmény, hogy motor van benne. Az én véleményem az, hogy kinézem belőle, de nem hiszem a 400 lóerőt. Bemásztam alá, láttam a kipufogórendszert. Az E100-as tiszta etanollal működő motor nem világújdonság, a 400 lóerőt és 500nm nyomatékotis ki lehet hozni a 2.8-as turbós V6-osból. A dupla változtatható geometriájú turbofeltöltés, az összkerékhajtás, kettős lengőkar, állítható csilapítás, már megtalálható futó Saab modelleken is. Itt talán kicsit jobban össze van szedve - elméletben -, mert azért ne feledjük: zártszelvényre épült makettet látunk. A motort nem lehetett megnézni.
Ne is foglalkozzunk vele, mit írnak, inkább a szemünknek higgyünk. Az autó vonalvezetése nagyon harmonikus, szép ívek, jó arányok, igazán jó ránézni. Szerintem hátulról a legszebb: a bogárszerű hátsó a Chrysler Crossfire-re emlékeztetet. A kerekek fantasztikusak. A Saab mindig is jó volt felniből, de ez a kerék a maga abszurditásában zseniális - 335/25-ös gumik 23-as felniken. Természetesen a Saab logós Dunlop gumik is ide készültek. Egyébként más márkáknál is bevett szokás, hogy a koncepcióautókra még a grafikákon is jóval nagyobb kerekeket szerelnek, rajzolnak, mint ami ésszerű. Viszont egy szép kerék nagyon sokat dob a terven.
Ne reménykedjünk, ebből az autóból soha nem lesz semmi. Illetve, ha pontos szeretnék lenni, ezt nem mondatom, mert egyes elemei fel fognak tűnni a jövendőbeli Saabokon. Mint most is megtudtuk az új 9-5 sokban fog emlékeztetni erre az autóra. Például a szélvédő vonala is hasonló lesz, a feneke is hordozza majd az AeroX morzsáit. Sőt az indítás is zölden pulzáló gombbal történik majd, ahogy a koncepciójármű esetében is.
A tető nyitása is lenyűgöző. Először terpeszt, majd előremozdul a kabin. Persze ha ilyesmi megvalósulna, az nem a kapkodós embereknek való, az autóból való ki-be ugrálásnak lőttek. Nagyon tetszett, hogy a beltér is szépen kidolgozott. Igaz, a plexin már meglátszott a két év sűrű bemutatózása, de a műszerfal vonalvezetése és a műszerek nagyon szépek. A kormány pedig külön dicséretet érdemel. Ezt a profilt és ezt a vonalat igazán lenyúlhatná valaki.
Az autó most már nem világszenzáció, sokan már jól ismerik, láthattuk képeken, újságok címlapján. A lényeg inkább az, hogy akit érdekelnek az ívek, most közelről megnézheti: a hónap végéig ott áll a Saab szalonban a Könyves Kálmán körúton. Az üveg mellett.