Japán már felülről támadja Amerikát

2008.09.03. 11:55
38 hozzászólás

San Diegóban jártunk az új Yamaha VMax tesztvezetésén, mely cikk holnap természetesen megjelenik. Addig is mutatnék néhány autós fotót, a legtöbbet természetesen a tijuanai kiránduláson készítettem.

A mexikói határ Nincs bevallani valóm-sávjainak egyikében balról a harmadik egy Toyota Tundra. Később annyi Tundrát láttunk, hogy nem is fényképeztem, hazafelé, a gépen jutott eszembe, mennyire érdekes is a Tundra. Mármint elméleti szempontból. A klasszikus történet szerint a japán autóipar akkor tette a kést az amerikai nyakára, amikor az olajválság idején kis fogyasztású autókkal támadott. Ez el is tartott bő két évtizedig, de mostanra nagyon látványos, hogy a japánok, de elsősorban a Toyota, felülről is fojtogatják az amerikai autóipart.

Piaci rés vagy kapacitáshiány nem volt, a tehénpickup-igényeket tökéletesen kielégítették az amerikai gyártók, elsősorban a Ford az F150 és F250-nel, a Dodge a Ram-mel, a General Motors a GMC a Sonomával meg a Canyonnal, és persze órákig lehet sorolni az amerikai böszm,epickupokat.

És akkor még nem beszéltünk a hasonló alapokra épülő SUV-okról, ami a Toyota esetében például a Sequoia.

Ennyi 4Runnert se láttam még egy rakáson. A leggyakoribb az enyém, a 3. generációs, de láttam egy-két régebbit és újabbat is.

A Tundra történetesen 60%-nál magasabb belföldi alkatrész felhasználásával épül Amerikában. Tehát sem az alacsony ár, sem a japán munkaerő adta szamuráj-szalari hozzáállás nem lehet a magyarázat. Hanem minőség-ellenőrzés, és nyilván szakszervezet-mentes gyárak.

És természetesen a dizájnról se feledkezhetünk meg. Egy fullsize SUV vagy pickup legyen böszme, hiszen azért veszik, márpedig böszmeségben a Toyoták elég szépen felzárkóztak például a Ford F-szériához. És ha már Ford, hadd mutassak egy kis Baywatch-ot. Az óceán partján az úszómesterek szép sárga festésű Ford Rangert használnak. A Ranger az Egyesült Államok legnépszerűbb kompakt pickupja. Tudjuk, hogy bár az amerikaiak jobban keresnek, mint mi, és nevetségesen olcsó náluk az üzemanyag, elképesztő hisztit tudnak levágni minden centnyi áremelés után. Ezért a legfrissebb hírek szerint a Ford arra számít, hogy a náluk kicsinek számító pickupok részaránya növekedni fog, nem váltja le jövőre a Rangert, hanem a jelenlegi formában tartja piacon 2011-ig.

Valamit a japánok jobban csinálnak, még Amerikában is. Az is érdekes persze, túlkompenzálásként mekkora amerikai zászlók lobognak a Toyota kereskedéseken – nagyjából kézilabdapályányi, legalább kettő.

És ha szeretné látni, amint vontatási versenyben, tehát nem félrefordított drag race során, hanem igazi, vontatóköteles ökörködésben Toyota Tundrákkal amerikai pickupokat aláznak, hát csak kattintson ide.