Születésnap elektromos(?) autó képével

2008.09.17. 11:55
49 hozzászólás


A General Motors tegnap, szeptember 16-án ünnepelte századik születésnapját - mint azt hírrovatukban meg is írtuk. A világ jelenleg legnagyobb autógyártója (nagy a verseny a Toyotával, néha a japán konszern kicsit megelőzi) világméretű videokonferenciával ünnepelte saját magát.

A magyar szaksajtót Szentendrére trombitálták össze, a Regionális Környezetvédelmi Központ nevű műintézménybe. Ebben a REC nevű dologban az algejobb, hogy egy CO2-semleges épületben székel, hőszivattyúk fűtik-hűtik, és a tetején található Magyarország egyelőre legnagyobb, az elektromos rendszerbe bekötött naperőműve. Egyelőre még nem váltja ki Paksot, hiszen verőfényes időben is csak 30 kilowatt a teljesítménye, de akkor is. (Aki többet szeretne tudni erről a környezetvédelmi fejlesztéseket támogató háttérintézményről, itt talál információt.)

Ebből a nagy környezettudatosságból már sejthettük, mi lesz az egésznek a vége, és be is jött a sejtésünk - ha nem is egészen úgy, ahogy reméltük. Én például tutira vettem, hogy körbetapgathatunk egy hús-vér, eleven Voltot. Ez elmaradt, csak egy projektor vetített képén tekinthettük meg, ahogy a GM új nemhibrid autójának gyártásérzett prototípusa begördül egy színpadra Amerikában. És ezzel kezdetét veszi a GM történelmének második évszázada, az autózás új kora, mondta a fő-GM-es a vásznon.

Eléggé elnyújtott az a kezdet, teszem hozzá rosszmájúan, hiszen a forgalmazás csak a jövő év végén indul be, egyelőre csak Amerikában. Miközben Európa útjait tesztüzemben már róják a konnektorból is tölthető Priusok. Ja, és a "Production Version" már annyira gyártáskész, hogy a GM két beszállítóval tárgyal, hogy voltaképp ki is fogja majd szállítani a kocsi tán legfontosabb alkatrészét, az akkut.

És aztán beszélgettünk kicsit a GM hazai képviselőivel, és megtörtént az, ami miatt ezt a posztot írom: végre megvilágosodtam! Megértettem, miért sértődik meg annyira a péeres, amikor lehibridezzük a Voltot. Ugyanis szerintük ez egy elektromos autó, és ezt - most először - sikerült filozófiailag és statisztikailag is alátámasztaniuk.

A hibridhajtás kifejezés nagyjából azt jelenti, hogy az adott jármű többféle energiaforrásból is táplálkozhat, jellemzően a benzin-elektromos autókra használjuk ezt a megnevezést. Ezek között van olyan, ami rövid távon, lassan, de tud csak villannyal is menni (Prius, LS600h), van olyan, ami mindig használja a benzinmotort is a haladáshoz (Honda Civic IMA). A ma futó hibridautók lényege tehát, hogy növeli a benzinmotor hatásfokát, illetve visszanyeri a lassítás, a fékezés energiájának egy részét. De kell beléjük benzin.

A Voltot pedig úgy találták ki, hogy ne feltétlenül kelljen. A GM felmérései szerint a német autók nyolcvan százaléka napi 50 kilométernél kevesebbet megy. A Volt meg normál használat mellett 60 kilométert tud elmenni egy feltöltéssel, mielőtt beindulna a benzinüzemű segédmotor - ami nincs mechanikus kapcsolatban a kerekekkel, csak a villanymotornak ad áramot.

Teccikérteni? A Volt átlagos használatban a GM szerint szinte soha nem fog benzint kajálni, tehát elektromos. Még olyan szélsőséges kijelentéseket is tettek a márka képviselői, hogy a benzinmotor tulajdonképpen főleg csak a vezető biztonságérzetének növelésére szolgál a kocsiban.

A GM azt is mondja, hogy a Volt CO2-kibocsátása a hibridautókra kitalált EU-norma szerint számítva 1,6 literes benzinfogyasztás kipufogásának felel meg száz kilométerre. Meg azt is, hogy míg egy hasonló méretű benzines kocsi kilométerenként úgy 12 eurocentet tankol, a Volt két cent ára lakossági áramot fogyaszt. Ha éjszakai árammal töltik, akkor meg csak egy centnyit.

Jóízű rötyögések közepette a kollégákkal kitaláltuk, mi a jövő életformája. Munkahelyet a hegy tetején kell választani, lakni meg le kell költözni a völgybe. Reggel felmegy a Volt az olcsó éjszakai árammal a melóhelyre, este meg lefelé gurulva motorféküzemben feltölti valamennyire az akkut, és éjjel még ennyivel is kevesebbet kell tölteni bele a falból.  A Volt  hegyi pásztorok ideális terelőautója!

No de, nyújtogattam a kezem a kérdések-válaszok idején, mi van, ha messzebb kell mennem, mint 60 kilométer? Olyankor mennyit eszik a Volt?

Erre egyelőre nincs válasz, viszont a GM egyik dolgozója, aki energetikai mérnökként mutatkozott be, azt mondta, hogy keveset. Mert a benzin-elektromos üzem egy kevés gyorsítással járó autópályás utazás során nagyon jó hatásfokú, nem véletlenül használnak dízel-elektromos meghajtást például számos mozdonyban. (No igen, teszem hozzá én, de azért a NOHAB-nak nem csak azért nincs kuplungja, váltója, mert az sokat eszik, henem mert kicsit nehéz is. Fix fordulaton, optimális motorfordulat-tartományban egy mechanikus, közvetlen lehajtás a kerékre nyilván takarékosabb, mintha még beiktatunk egy generátort is a rendszerbe.)

Akárhogy is, mindenképp üdvözítő, hogy végre a GM is fel tud majd mutatni valami igazán nagyszériás dolgot az addigra már alighanem konnektorról is tölthető Priusszal szemben, és lesz választásunk, mivel mentsük a Földet. Majd jövő év végén, Amerikában. Aztán két év múlva - talán - Európában is.