Kínai autók. Ültem is bennük!
Egy utolsó posztot még idetolok a Párizsi Autószalonról, nem aktuális dolgokról szól, hiszen ezeket az autókat egy jó darabig még nem forgalmazzák nálunk, mégis talán a legizgalmasabbak valamennyi közül.
A GM-területtel szemben, azzal azonos pavilonban találtam a Brilliance standját. A kínaiak közül ez az egyik nagy, exportképes márka, amelyik fél szemmel már Európára is kacsingat – rajta kívül így áll a dolgokhoz még a Chery, a FAW, meg talán a Geely. Biztos kihagytam valamit a kétszáz ottani gyártó közül, de ez most mindegy.
A Brilliance már évek óta viszi autóit különféle nemzetközi szalonokra, korábban egyszer megtaláltam a céget a frankfurti kiállítás eldugott zugában. Két kocsi ácsorgott elárvultan, bezárt ajtókkal. Az unott, kizárólag kínaiul megszólalni tudó hosztesz hozzám is vágott valami borzalmas papírlapot, amikor sajtóanyagot kértem – Tisza cipőbolt, Baross tér, 1976.
Egy kollégám három-négy évvel ezelőtt volt Kínában a helyi auto-motor und sport meghívásában, és többek között vezetett egy Brilliance Zhonghua (nagyjából: „zsongva”) nevű, Passat-méretű limuzint, a kínai autógyártás egyik csúcsát. Nem volt valami szuper, de szét sem esett a próba alatt.
Intő jel, hogy 2008-ban már nem a Landwind és egy noname kormányszervo-gyártó között álltak ezek az autók, valami eldugott pavilon földalatti részében, hanem közvetlenül az óriási GM-csinnadratta mellett. Ez pénzbe kerül, nem is kevésbe.
És az autók nyitva álltak, lehetett őket tekergetni, rángatni, beülni, szaglászni, alájuk fotózni. Mondjuk a hoszteszek nem borítottak el kaviáros szendvicsekkel, huszonéves kínai whiskykkel és szarvasgombás süteményekkel, de standnak nézett ki a hely, ez tény.
Rögtön négy típust mutattak be, a BS2-t, a BS4-et, a BS6-ot, és a BC3-at. Egyszerű a megfejtés, mint a bot: Brilliance Sedan 2, Brilliance Sedan 4, Brilliance Sedan 6 és Brilliance Coupé 3. Páratlan számok kihagyva a közbülső fejlesztéseknek, gondolom.
Mit mondjak, elég meglepőek voltak az autók, lázas izgalommal téptem fel az ajtajukat, tapogattam (tudom, hogy a műanyagkopogtatás ciki, de ilyenkor nincs jobb módszer) bennük a burkolatokat, szaglásztam, nyomkorásztam, rángattam, alájuk kukucskáltam. Ezek autók.
Ha nem is terítenek földre atomvillanásként, a fenyegető moraj már ott van. A kupé például kívülről nagyon állat, egy mostani Hyundainak simán elmenne, szerencsére a Hyundai közben lépett, és még jobbat hozott ki.
A többi se néz ki rosszul, a BS4 (gondolom alsó-közép/közép méret) kicsit skodás, kicsit MG-s, a fara kifejezetten merész.
A nagy BS6-ot öt évvel ezelőtt talán elegánsnak is mondtuk volna, a BS2 (talán az a kompakt, vagy a kiskocsi?) pedig most, azonnal mehetne a szalonba.
No nem a Champs-Elysée-n, de Kiskunfélegyházán, a Kossuth utcában biztos jól mutatna a Brilliance kirakatában, a CBA tőszomszédságában. Naná, hogy az még csak prototípus.
Belülről azért még elég vegyesek. Először is: mind büdös. Valami félszintetikus ragasztót, meg 1950-es technológia szerint polimerizált gumit használhatnak, a szag több füzérnyi Wunderbaum után kiált.
Az összes szedánban jó a hely elöl, de érdekes, hogy a közepes BS4 volt a legtágasabb hátul, nem a sofőrös BS6. Utóbbiban viszont elképesztően kényelmes a hátsó ülés.
A műanyagok is a BS4-ben a legkellemesebbek, abban van valamennyi a kortárs műszerfaltervezési stílusból is, egyáltalán, az tűnik a legkidolgozottabbnak. A váltók ha nem is überprecízek, de egyáltalán nem gatyák, az ajtók ugyan nem döccenve, de nem is wartburgosan csukódnak. Megvan a kettes fiam, javíthatsz hármasra. A kellemszint: Dél-Korea, 1998. Talán már 2000.
Persze a kerekek még kicsik, jellemzően 15-ösek, ám a felnidesign már nem az a borzalmas, kínai piacos, cirkadalmas borzalom, hanem csak pár évvel lemaradt a maitól.
Klíma mindben van, a hifi Clarion (azaz japán, de nyilván kínai gyártású), első és hátsó részükön emelhető-süllyeszthető ülőlapok, deréktámaszok, egydimenziós kormányállítás, PSA-származék (Peugeot-Citroen) tükörállító gombok.
És kicsit buta kidolgozású bőr a drágább verziók ülésén, csúszós tapintású, tűzvédelmi szövet a többin. Még nincsenek ott, de a legutóbbi élményeim óta nagyon feljöttek. Ha az európai autóipar ennyit fejlődött volna az elmúlt öt évben, most mindannyian nullemissziós csészaljakban utaznánk nyolcszázezerért.
Kesztyűtartót nyitogatni mondjuk nem illik, mert ami az ilyen rejtett zugokban feltárul, az nem európai szemnek való. És a többivel ellentétben például a BC3 kupé ülése félpercnyi üldögélés után is gyötrelmes.
De aztán az ember benéz az autók alá, és rendes futóművet, tisztességes hővédő pajzsokat lát a kipufogódobok környékén.
A motorok pedig Mitsubishik, talán régiek, talán licencek csupán, de minőségi cuccnak tűnnek. És igen, az autókat már nem is kínaiak pucolták a standon, hanem egy fekete úriember. Intő jel.
Rettegni azért még nincs okunk, pár hozzáértővel beszéltem közben, és azt állítják, európai gyártóüzem nélkül olyan importadók sújtanák ezeket az autókat, hogy akármilyen olcsó előállítás mellett sem lehetne tisztességes profitot termelni rajtuk.
Egyébként pedig Kína nem olcsó szükségautókkal, nyomott árak hátán akar betörni Európába, hanem jól felszerelt, tisztességes járművekkel. Még egy ok a nyugalomra. Egyelőre.
Azért még eldugott helyen is találtam kínai autókat. Egy távoli csarnok messzi szegletében, a China Automobile France standján állt néhány olyan gép, amelyekre szintén meglennének a rétegvásárlók.
Az ATV-méretű Jeep-utánzat például biztos piacképes lenne, ha a Kermi-teszteken át lehetne tolni. Franciaországban már kapható, a neve GS Moon Kiff, 800 köbcentis Chery-motor hajtja, az ára 9700 euró.
De a logóként a cégelnök arcképét hordozó, metálkék városi buci, a Xiao Ya is egyedi színfolt lehetne a budapesti forgalomban a Smartok mellett.
Persze a kidolgozás távolról sem tökéletes, az antenna befogatása körül a mintapéldányon is repedezik már a kaszni.
De a könnyűfém felnik, a színre fújt tükrök rajta vannak, és a design – lehet, hogy csak véletlenül – nagyon ott van.
Kína azért megmutatta a másik arcát is: kiállították a Ssangyonghoz hasonló emblémás, BMW X3-hátuljú ShuangHuan CEO-t is. Ez az igazi, klasszikus távol-keleti borzalom, ál-dupla kipufogókkal, a kelleténél tíz centivel feljebb emelt futóművel, parányi kerekekkel, szigorú fekete színben.
A nyolcvanas évek eleji Ford Scorpio óta nem nagyon láttam autót, aminek a farán az ABS meglétét hirdették volna. Olyat pedig még soha, amin az elektronikus fékerő-elosztóra (EBD) hívták volna fel a figyelmet.
De valami azt súgja, öt év múlva már alig látjuk a különbséget. És talán a márka- és típusneveket is rendbe teszik. Vagy egyszerűen megszokjuk őket, mint tettük a Daihatsuval és a Hyundaijal harminc, illetve tizenöt évvel ezelőtt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
