Először úgy 1994 táján vezettem Xantiát, addig csupán a hidropneumatikus rugózás legendája jutott el hozzám. Meg is döbbentem rendesen. Az történt, hogy a Citroën akkori importőre csapott egy népszerűsítő bulit a Népligetben, ahol bárki kipróbálhatta az összes típust. Ez akkoriban teljesen science fictionnek tűnt, el sem hittem, hogy ilyen létezik: odamész, és vezetheted. És nem sértődnek meg, hogy nem vetted meg az autót. Én a Xantia kedvéért mentem oda, vadonatújnak számított, 1993-ban mutatták be Genfben. Ma meg itt van, ennyiért.
A döbbenetet azonban egy másik modell váltotta ki. Legenda ide vagy oda, az acélrugós ZX feltűnően lágyabban rugózott a Népliget már akkoriban is csapnivaló útjain, a Xantia kicsit zötyögött hozzá képest, igaz, lassan mentünk.
A csorbát évekkel később köszörülte ki egy kétliteres Xantia VSX kombi, amelyben a Hydractive2 nevű rugózás volt: ebben tengelyenként egy harmadik hidraulikagömbbel, így ha kellett, tudott lágy is, kemény is lenni. Emlékszem, Csemőbe mentünk a barátaimmal, és a környékbeli iszonyatosan hullámos, dobálós út felett egyszerűen átrepült a Citroën. Erre akkor döbbentem rá, amikor később valami más kocsival jártam arra. Úgyhogy én csakis a komolyabb hidraulikával rendelkező Xantiában gondolkozom. Mint például ez itt.
Egy ilyen kéne, csak már erősen gebraucht, és ott a regadó is
Ahogy elnézem, nem kell három év ahhoz, hogy a használt Citroën Xantiák ára elérje a nullát, majd rövid ideig átmegy negatívba, vagyis fizetnek, ha elhozom. Ekkor akcióba lépek. Aztán megvárom, amíg a többi 1 216 733 Xantia lerohad, a hidraulikája elengedi azt a spéci olajat, ami nekem hordószám fog állni otthon. Bár már ma is háromszázezertől lehet kapni, érvényes műszakival, mert a hidropneumatikus cuccok rossz hírének köszönhetően a Xantiák értékvesztése jelentős.
Remélem, 2011 után akcióba léphetek. Lehet, hogy jó befektetés lesz?
Elvileg ugyanannyi időnként kell karbantartást végezni rajtuk, mint egy hagyományos kocsiban a lengéscsillapítókat cserélni kellene – viszont a Citroën büntet, ha ezt elmulasztják. Neki nincsenek normál acélrugói, ha nem működik rendesen a hidraulika, nincs rugózás, vagy nem teljes értékű. Jellemzően egy vele egyidős 1,6-os Avensisnél százezrekkel olcsóbb egy Xantia, akár dízelmotorral is. Pedig annyira nem is megbízhatatlan, mint azt sokan hiszik.
Ő újabb, drágább és 1,6-os. Ez utóbbi szól ellene
De nem is főállású autónak szánom (arra ott az Avensisünk), hanem szabadidő-autónak. Mert arra gondoltam, hogy a szabadidőmben elbütykölgetném, amikor meg működik, élvezném a rugózását. Egy ilyet vezetni tényleg nem hétköznapi élmény, bár Bende esküszik rá, hogy a BX legalább ilyen jó...egy frászt. A Xantia autóból van, nagyon tágas, valami 2,7 méter a tengelytávja. Azaz annyi, mint egy mai középkategóriás autónak. Ráadásul ötajtós, tehát praktikus. A kombi meg pláne. A fék a hidraulikus szervó miatt milliméteres utakon fog, ha pedig már megállt a kocsi, megtartja a fékezéskor felvett bólintó testhelyzetet, mindaddig, amíg az ember le nem veszi a lábát a fékpedálról. Mivel ez többnyire elinduláskor következik be, amikor az autó feneke amúgy is leülne, még durvábbnak tűnik a liftezés a hátsó ülésen. És igen, a lassan vett keresztbordákon kicsit zötyög is. De így szeretem.
Ez nem kicsi. Jó puhák az ülések, van benne szivacs bőven
Mert különleges. Jó, a külseje nem az, de manapság már annyira ritka a műszaki egyediség... talán ezért nem kellene a Xantiát követő C5 sem. Igaz, elvileg megbízhatóbb a hidraulikája, viszont akkoriban nagyon féltek az olcsó Daewooktól a franciák, és azt hitték, a Citroëné lesz a feladat, hogy versenyképes legyen velük. Ettől aztán jó olcsóra csinálták a belsejét, a hidraulikát pedig jól leegyszerűsítették.
Kicsit túl Daewoo nekem a C5 belseje. A Xantia nívósabb
De nem kellene a sima 1,6-os benzines Xantia sem a primkóbb rugózásával, mert az már túl lágy, billeg a kanyarokban. Erre ugyan létezett megoldás, Activa néven árulták, a legdrágább benzinesekhez és dízelekhez. A kocsi dőlését külön hidraulikus munkahengerek akadályozták meg – működött is a gyakorlatban. Azonban tovább bonyolódott a hidraulika, ami annak idején már a sajtó-tesztautóban is megbolondult. Emlékszem, leparkoltam a kocsit, bezártam, elindultam az iroda felé. Hirtelen iszonyatos csattanást halottam, a Xantia feneke az égbe szökött és úgy maradt. Hát ezért.
Demonstratív faremelés. Vajon meddig bírja megtartani ezt a szintet?
Persze, ha majd eljön az idő, hogy szinte nulláért adják a Xantiákat, azért megnézem, vajon a kereskedő mindennap beindítja-e, hogy felemelje a hasát, vagy erre nincs szükség. Gondolom, két-három év múlva is mindegyik itthoni Xantiában ugyanúgy 150-199 ezer kilométer lesz, mint ma. Esetleg kevesebb.
Ha addigra eltörölnék a regadót, hoznék egyet Németországból. Viszont az itthoniakban nehéz megbízni. Esetleg vegyek egy újat? Mert ilyen is van. Igaz, el kell utazni érte Iránba, ahol egy SAIPA nevű iparvállalat elvileg mind a mai napig gyártja, a Kia Pride és Rio, meg más matuzsálemek mellett. Érdemes megnézni a weblapjukat, ahol a jövő modelljei között feltűnik a most kifutó C5 is, no és a remek Dacia Logan. A konszern elnöke üzen is az érdeklődőknek, nem bírtam megállni, hogy ne rakjam be a képét.
Az iráni Xantia: kicsit utazni kell érte, de új. És a SAIPA elnöke
Talán a sors iróniája, hogy a Xantia egyik lehetséges formája pont a Daewoonál tűnt fel, Espero néven, amit valószínűleg kilóra vettek meg a koreaiak. Tessék csak megnézni ezeket a vázlatokat! Ugye, hogy ismerős?
Xantia-tervek. Lett belőlük Espero...
Azt hiszem, nem kell bánni, hogy végül olyan lett, amilyen; Bertone nem végzett rossz munkát. A Xantia kevésbé szögletes, mint az XM, jóval emészthetőbb is, pláne a kombi. Ezt egyébként a Heuliez cégnél gyártatták, gebinben, hihetetlen, de még pár ezer haszongépjármű kivitel is készült belőle, Entreprise (=vállalkozás, vállalat) utónévvel. Igaz, a merészséget is számon kérhetnénk rajta, elődei, a GS vagy a BX, sokkal formabontóbbak voltak. Mindenesetre a facelift nem tett jót neki, ekkor ráműtötték a Xsara I. arcát. Szerintem nem jobb, mint az eredeti.
Xsarább arccal. Talán egy HDI motorért bevállalnám
A Xantia utasterének érdekessége volt az a kapaszkodó jellegű rúd az utas előtt, akár egy terepjáróban. Nem tudom, ez mennyire javította a kocsi biztonságát, mindenesetre a modellfrissítés során ezt eltüntették, mert kellett a hely az utaslégzsáknak.
Kapaszkodó, ami később eltűnt
Apropó, biztonság. A másik ok, amiért nem ilyet vettünk családi autónak (feleségem formai kifogásai mellett), az itt látható, a következő kis videón. De ettől még szeretem, és egyszer úgyis veszek egyet.
Autonánia
Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és az Expressz.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!
A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.
Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).