Kamaszkorunk legszebb vasa

2009.05.28. 18:52
205 hozzászólás


A minap matattam valamit a garázs előtt, és átgurult hozzánk Capris, aki az utcában lakik, és valóban van egy hármas szériás fekete Ford Caprija. De kivételesen nem a Caprival gurult át, hanem ezzel itt:

Egy eredeti Csepel BMX-szel. Akkor készült, amikor a Csepel még egy hatalmas, szockó ipari mamut volt, igaz, már a végét járta, szegény Jancsi bácsi, a nagybátyám, mellesleg a világ legjobb embere ott volt részlegvezető, amíg 1980-ban meg nem halt. De ez a piros canga már azután készült. A Csepel kerékpár akkor még azt jelentette a magyarnak, mint ma Turó Rudiban a Pöttyös. 

Capris a zsír gépet most vette a vaterán.

Amennyire emlékszem késő kamaszkoromból, a legtöbb Csepel-féle BMX szürkemetál volt, ilyen piros alig rémlik, de ez lehet csak szubkulturális jelenség (az én körömben levő BMX-esek apukái ugyanabból a boltból vették pult alatt fiacskáiknak, és az a bolt mindig olyat kapott). Pirosban jól néz ki.

Még a gumik is eredetik rajta, tudják, a kékek, ezt nézzék.

Meg a patkófék, amitől persze nem lehet kormányt pörgetni, amúgy meg szart sem ér, mert hatástalan. Viszont kontrás a hátsó agy (ami épp nincs rajta a képen), lol!

 

Mentem vele egy kört, egyben van a gép, egy egész kicsi kétkerekeset ugrattam is vele (bő 20 éve nem ültem ilyen bringán), már nem megy valami jól. Csak a pedál lötyög, hiába, ez itt a Csepel-Werke terméke, stiftes, parasztbiciklis a hajtókar, nem az összehúzós, mint a nyugati cangákon volt. Meg a váz is kicsit nagy (és mintha nehéz is lenne, bár lehet, hogy csak a korom miatt érzem).

A nyereg meg úgy rémlik, valami műbőrös cucc volt ezeken, de erre nem mernék megesküdni, sokan biztos jobban tudják majd nálam. Szvsz ez nem az eredeti.

Viszont megvan a kormányvédője.

 

Meg rajta még a vázmatrica.

Muramiste, muramiste, micsoda nosztalgia, az ember nem is gondolná, hogy egy semmiből előugró használati tárgy ekkora flash lehet. Kifejezetten állatul mutatott ott, a Czobor utcában. Nyolc rugóért? Vicc. Kifejezetten van stílusa a cuccnak.

Próbáltam utánanézni a neten, de nem találtam róla semmit. Pár kép egy másikról, meg valami 1988-as évszám a gyártásról, egyébként ezen sem saját a nyereg.

 

Meg egy hozzászólás a "Szabadban" fórumon:

"Helló

Én csak ámultam meg lestem a nagyokat a Hősökön mig kijártam...igaz ők is "csak" gyakorlók voltak de jól nyomták)

Nekem még a Régi jó kis Piros csepel BMX em volt anno...

Azt nem lehetett tönkrezúzni, szívós kis masina volt."
 

Meg egy rövidinterjút találtam még a matra local'z oldalon, Tihanyi Gábor BMX-est kérdezték:

"Arany: Hogyan kerültél a BMX közelébe?

Tinci: Páran kivártuk amíg bement az illető a boltba és odalopakodtunk hozzá, na jó nem.
Épp gördeszkás korszakomat éltem hála a Gördeszkás Love Story című nagyszerű alkotásnak.
Majd egy délután egy haverom kitalálta, hogy van egy rámpa, amin legurult valaki Bmx-el.
Lementünk megnézni 5-en, de egyikünk sem mert hosszú percekig legurulni rajta.
Majd egymás után hihetetlen módon mindenkinek sikerült. De ezt is úgy csináltuk, hogy 5-ünk közül csak egy embernek volt Bmx-e. Másnap egyik haverom szerzett egy Bmx-et 1200 Ft-ért. Ezen felbuzdulva, hogy a beguruláson kívül mást is megtanuljak, szereztem én is egyet 1500 Ft-ért.Az 1500 Ft-os szürke Csepel BMX volt a kezdet."


Ezt is megértük, lassan a Csepel BMX is veteránjármű lesz. Mindenesetre már youngtimer, az tuti.