KERS az utcán - Mercedes S 400 Hybrid

2009.07.07. 12:04
137 hozzászólás


Május közepén mutatták be a nagyközönségnek a stuttgarti márka lexusluxuslimuzinját.
Az európai gyártók lassan egy évtizede érdeklődve, de kissé lesajnálóan szemlélik a japánok vergődését az akkumulátorokkal. Nagy, nehéz, drága, veszélyes, környezetszennyező, a hibridrendszer mindennapi megbízhatóságáról és a tartósságáról pedig lövésük sincs. Persze fejlesztgettek ímmel-ámmal, de nem ez volt a főcsapás iránya.

Aztán jött a XXI. század első olajárrobbanása, a környezetvédelem divattá vált, és a tengerentúlon, valamint Európa szerencsésebbik felén, ahol nem 72 havi részletre veszik a Suzukit 0% önrésszel, szóval ott szép lassan trendi lett hibridautóval járni.

És kezdetét vette a kapkodás. A BMW összefeküdt a Mercivel, a stuttgartiak bevásárolták magukat a villanyroadsterrel elhíresült Teslába, és hirtelen mindenki hibridautót akart gyártani. A pánikszerű versenyfutás eredménye az első szériában gyártott német hibrid, a most bemutatott S400.

Bár a „hibrid” helyett talán kifejezőbb lenne a „bazinagy luxuslimuzin KERS-szel” megjelölés, de az valószínűleg még a merci széles csomagtérfedelére sem férne ki. És nem annyira trendi.

Mert mihez kezd egy 15kW-os villanymotor egy 205kW-os benzinmotor mellett? (Csak összehasonlításképp: a Lexus 450h-ban 123kW-os elektromotort találunk). Az elefánt és az egér mennek át a hídon: jól dübörgünk, mi? Persze egy nagyobb villanymotor és egy még kisebb benzines beépítése komoly fejlesztést, az egész autó és a hajtáslánc áttervezését, magasabb költségeket és magasabb rizikót jelentene. Így aztán büszkén hirdetik, hogy a karosszéria néhány felfogatási ponttól eltekintve megegyezik a benzines változatéval, a 120 voltos lítium-ion akkumulátor pedig a tűz- és bombabiztos burkolattal együtt is elfér a hagyományos ólomakksi helyén.

Jó hogy. Bár a tárolt energia mennyisége durván ötszöröse a Formula-1-ben engedélyezett 400 KJ-nak, az eredeti benzines változat 90 Ah-s ólomakksijához képest kevesebb fér bele. Ne várjunk csodákat. Még akkor sem, ha a villanymotor 160Nm-es csúcsnyomatéka legalább összevethető a benzinesével (350Nm). Mondhatnánk: alacsony fordulaton kisimítja a turbólyukat. Ha lenne. De nincs. Az idén bemutatásra kerülő 7-es BMW-ben, ami ugyanezt a Mercivel (és a GM-mel) közösen fejlesztett hibridmodult használja legalább lesz. Kettő is. Muhaha.

Eltekintve a kis hazánkban dívó anomáliáktól talán nem túlzás azt állítani, hogy S-Mercit és 7-es BMW-t az vásárol, aki sokat utazik. Nap mint nap órákig nyomja az autobahnon, és ezt szeretné minél nagyobb kényelemben tenni. Pénz nem számít. Vajon mennyit fog érzékelni a csöppnyi villanymotor igazából városi körülmények között (de az anakronisztikus NEDC-ciklus miatt leginkább csak papíron) jelentkező fogyasztáscsökkentő hatásából? Megsúgom: semennyit. Kérdés, számít-e ez az autó harmincmilliós vételára mellett? Megsúgom: nem.

Valahogy így képzelem:

Merci külső kommunikáció: Emberek, van egy hibridautónk! Zöldek vagyunk, környezetbarátok vagyunk, csökkentjük a fogyasztást, halleluja!
Merci belső kommunikáció: Csak sikerült összehozni az alibiprojektet minimális költséggel, minimális rizikóval, minimális macerával, a lehető legrövidebb idő alatt. Gratulálunk, Herr Schmidt!

Szóljatok, ha jön a hibrid A-osztály!

Papp Tibi már részt is vett a kötelező fejtágításon, ha érdeklik a részletek, olvassa el remek beszámolóját itt.