Túl a csúcson
Az autós társadalom piramisának csúcsán üldögélő szupergazdag gyűjtők egyik legnagyobb, leghíresebb és leghangosabb médiafelhajtással kísért rendezvénye a Pebble Beach Concours d’Elegance. Már a francia név is mutatja, hogy sznobériáért nem kell a szomszédba menniük sem a szervezőknek, sem a résztvevőknek: naná, majd Collectors Meetingnek, vagy Supercar Exhibitionnek fognak hívni egy amerikai rendezvényt – az nem lenne elég előkelő…
Függetlenül attól, hogy a Concours-ból áradó fennhéjazás tetszik-e vagy sem, azt el kell ismerni, hogy ez az autóimádók egyik csúcsrendezvénye, amire nemcsak az amerikai, de a nemzetközi közvélemény is odafigyel.
Pebble Beach az USA nyugati partján található, Kalifornia államban, így logikus, hogy az idén augusztusi négynapos dzsemborit az állam kormányzója, Arnold Schwarzenegger, és a komoly gyűjteménnyel rendelkező, nagy autóbolond tévés műsorvezető, Jay Leno nyitotta meg.
Több program futott párhuzamosan a Concours keretében: tartottak például veterán túrát (Pebble Beach/Rolex d’Elegance), veterán autóversenyt (Rolex Monterey Historic Automobile Races), versenyautó-kiállítást (A Motorosport Gathering). Az olasz szekcióban az autók mellett a borok, a sajtok és más itáliai finomságok is terítékre kerültek (Concorso Italiano), és külön kiállítást rendeztek a legexkluzívabb olasz autóknak (La Dolce Vita Automobili). Az egyik legnagyobb érdeklődéssel kísért program az árverés, ahol milliós összegek röpködtek a levegőben. Ugyancsak a gazdagok pénztárcáját nyitogatandó, a régi szépségek mellett bemutatták a legfrissebb szupermodelleket. Mindezt kiegészítette egy húzós autós túra, ami az 1500 mérföldre fekvő Seattle-ből indult, Pebble Beach-en ért véget, és amelyen az idén 27 autó indult el.
A zöld gyepre kiállított, és az utolsó percig csinosítgatott veteránokat szakmai zsűri pontozta, amely mérlegelte az adott autó ritkaságát, exkluzivitását, korhűségét és műszaki-esztétikai állapotát. Idén egy 1937 Horch 853 Voll & Rurhbeck Sport Cabriolet nyerte a fődíjat, a Best of Showt. Az álomszép kabrió egy nevadai gyűjtőé, Robert Lee-é, aki korábban épp a Concours-on fedezte fel és könyörögte el – persze jó pénzért - egy idősebb gyűjtőtől, majd öt éven át tartó restaurálás következett, amelynek keretében külön csapat vadászott az eredeti alkatrészekre Németországban.
További díjazottak: egy 1937-es Bugatti Type 57SC Atalante Coupé nyerte a Francia Kupát, egy 1954-es Bentley R-Type Continental H.J. Mulliner Sports Saloon és egy 1953-as Siata 208CS Stabilimenti Farina Spyder a Háború Utáni Idők Kupáját. A 90 Év Dizájndíját az 1957 Ferrari 250 GT LWB Zagato Berlinetta kapta, a Road and Track Trophyt pedig az 1949-es Ferrari 166 MM Touring Barchetta nyerte.
A Porsche díját egy 1984 Porsche 962C Group C, a Mercedes-Benzét egy 1929 Mercedes-Benz SSK Carlton Two-Seat Sports, az idén százéves Audiét pedig egy 1939 Auto Union D-Type Grand Prix Single Seater kapta. A közönségnek 2009-ben egy ötliteres V12-es motorral szerelt, 1955-ös Ferrari 410 Superamerica Pininfarina Coupé tetszett a legjobban.
Hogy ezeknek a kocsiknak az értékéről legyen némi fogalmunk, lássuk az aukciós árakat! A legtöbb dollárt, pontosan 7.885.000-et, egy 1965-ös Shelby Daytona Cobra Coupéért fizettek, amely 1965-ben megnyerte a Daytona Continental versenyt. Ez az ár új rekord az amerikai veteránautó-aukciók történetében. Egy Le Mans-győztes 1952 Jaguar C-Type-ért 2.530.000 dollárt adott új tulajdonosa, de egy egyedi karosszériájú 1933 Duesenberg Model J Torpedo Convertible Victoria is (amely sokáig William Boyd színészé volt) megért valakinek 1.437.000 dollárt.
A Pebble Beach-en bemutatott újdonságok nagy részéről már most tudható, hogy negyven-ötven év múlva a Concours d’Elegance klasszikus szekciójának sztárjai lesznek. Reflektorfényben állt többek között a Lotus Evora, a Porsche Panamera, a Jaguar XJ Supersport, az Audi R8 5.2 FSI Quattro, a Spyker C8 Alleron, a Bentley Mulsanne és az Aston Martin One-77.
A Fisker Karma a Sunset roadster mellett egy négyajtós hibridet is bemutatott - két, összesen 402 lóerős elektromotor hajtja, az akkumulátorokat menet közben egy kis belsőégésű motor tölti. Az Infiniti is egy hibriddel rukkolt elő: az Essence Conceptnél a 600 lóerős, ikerturbós motoré a főszerep, a villanymotor csak rásegít. A Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss roadsterből mindössze 75 darabot gyártanak majd, gyaníthatóan már mindnek megvan a gazdája. A Stile Bertone Mantide egy Corvette ZR1-es alapokra épített tanulmány. Az Iconic Motors Heritage Roadster Concept Chassis egy igazi szörnyecske, de nagyon tud valamit: a bonyolult köteg helyett egyetlen dróttal oldották meg a kábelezését, egy forradalmian új találmánynak köszönhetően.
A Devon GTX tízhengeres motorja a Dodge Viperből származik, de maga az autó más kategóriában játszik, amit a félmillió dolláros ár is mutat. Amint lesz ennyi pénzem, szaladok és veszek egyet, és hosszú tesztben mesélem majd el, hogy, a híres kabaréjelenttel szólván, "mi került ezen a fotelen 4300 forintba?"