Üdvözlet a lázgörbe túloldaláról! Hogy ma se maradjanak autós történetek nélkül, egy vödör tea és egy slájmhegy közül kikukkantva írok a kedves olvasónak.
Péter fiam alig beszél még, de az autómárkákat már tudja. Az első szó, amit kimondott, a Renault volt, bár akkor még Nönónak hívta. Aztán jött a Honda, amit Dúdának hívott, végül a Toyota, ami sokáig Tojó volt, egy ideje Totoja. Nincs olyan bevásárlóközpontba menés, hogy ne kellene precízen, soronként végigjárni a parkolót, és ne ismerne fel minden márkát, egyes speciális esetekben a típust is. Ha az anyja esetleg összekever egy Hyundai I30-at egy Kia Ceeddel, a gyerek kijavítja. Mondatokat még nem nagyon mond.
Van egy könyvünk, Álomautók 1001 fotón a címe, Alexandra kiadvány, olcsó volt, megvettem, de nem is ez a lényeg, hanem minden reggel és este fél órát lapozgatjuk, és soroljuk a kocsineveket. Nem túl jó könyv, tele van tárgyi tévedéssel, a Triumph képalá egy MG-hez tartozik, szóval nem egy gyűjteménybe való darab, de a célnak – hogy egy kétéves gyerek szétcincálja – megfelel.
Ezt a könyvet lapozgatva, és észrevéve a gyermek lelkesedését, megállapítottuk az asszonnyal, hogy a gyerek autóbuzi. Ez pár hónapja volt, valamikor a nyár vége felé. Azóta ebben a szellemben gyűjtögetjük neki a karácsonyi ajándékokat, végleg eltérítve a helyes, autó nélküli útról.
Ne higgyék, hogy a következő galériában lévő kismillió kisautót tőlünk kapja, nem. A családban az a szokás, hogy a másik nevében mindenki megveszi a maga gyerekének az ajándékokat, értékegyeztetéssel, így nem lesz aztán három beszélő porszívó, négy téli overál, hanem az lesz, amit az adott csemete szülője jónak tart.
Nálam pedig kisautóügyben elég szigorú a mérce: csak létező típus, vagy koncepcióautó, semmi Batmobil, meg torz, jogdíj nélküli utánérzés. Nem. Csak igazi autók, elsősorban azok közül is a szebbek, vagy a szerintem stratégiailag fontosak kerülhetnek a kocsisvödörbe. Így van ott régóta a London taxi, a BMW Z4, a Bogár, a Fiat 500 és a Panda, DS, E és S Merci, Corvette, Skyline, ilyesmik.
Idén szerettem volna kicsit frissíteni a meggyötört kocsiszínt, így már jó pár hónapja minden valamirevaló Matchbox vagy Bburago a szatyorban végzi. Egyéb helyekről is jöttek, tehát nem mind kápé vásárlás. A Citroën C-Métisse tanulmányt nagyon szereti, a Goodwoodból hozott DS-t nem különben, így nem csalódott a Méhariban és a Traction Avant-ban sem, amit Citroën Nóra adott egy fekete DS-szel együtt. DS-ből zöldet is vettem, mert ebből sose elég.
Még a nyáron volt a traktorfesztivál Veresegyházon, ott beszerztem pár Caterpillar kulcstartót, meg markolót, utóbbit imádja, markó a neve. Na de vissza a kocsikhoz. A Miura SV lenyomata nem hiányozhat egyetlen gyermek lelkéből sem, íme a billog, pirosban.
A Best of British Matchbox szériának nagyon örültem, volt benne Mini furgon, mint ez itt, és sajnálom, hogy hagytam magam lebeszélni az ős Ford Transitról, hogy fog így felnőni ez a gyerek, hogy egy nyomorult ős-Transitja sincs?
A következő Matchbox hármas kupacot lényegében a Transit ellenében alkudtam bele a szeptemberi nagybevásárlásba, a Morgan Aero8 miatt. Meg egy szép Mini, újabb, mint ami már megvan. A Peugeot 206-ra és a Lexus RX-re nincs mentség, talán annyi, hogy legyen fogalma, nem csak idióta veteránokból és régi vackokból áll az élet. Ja mégsem, inkább, hogy harminc év múlva, mikor lát egy ilyet lyukas oldallal és lógó béllel, jusson eszébe, hogy ez megvolt neki medzsóban. Prius szintén. A 2008-as Lotus a név miatt, a Civic pedig a hondasága miatt vevődött meg, sajnálom.
Ezzel nagyjából összefoglaltam, mit kapott a gyerek, a többi autós és vonatos témájú lapozós könyvek felsorolásától most helyhiány miatt eltekintenék. Ha nem baj.
Most jövök én, aki végre megkaparinthattam a szintén hónapok alatt összevásárolt cuccokat, mint amilyen a Midlife Crisis Cars BBC kiadvány, amit sajnos nem vettem meg Beaulieu-ban, de pokoli mázlimra egy kedves olvasó egészen a szerkesztőségig hozta nekem, ezúton is köszönöm Gergelynek, aki elment érte a múzeum boltjába. Vagy pl. a Classic British Cars, amit tavasszal(!!) vettem magamnak karácsonyra az Oldtimer Expón. A kalandos életű 333 Veterán érdekesebb, ez a Vateráról lett, de az eladó először a céges mail aláírás alapján a szerkesztőségbe küldte, ahol cégnév híján a postás ki se hozta, szépen visszament. Egy hét eltűnést követően végre kikötött a feladónál, aki most már a jó címre küldte, így ez is meglett. A Liener György-féle Autótípusok komoly mumus, minden évben szeretném megvenni, de még sose jött össze, idén taktikát váltottam, és beszereztem – ha nem is mindet – de legalább egyet, a 1969-est. Borítóval. Megvették előlem, de végül kaptam egy második esélyt, és az enyém lett.
A feleségem sem gurított kicsit, egy 1986-os emlékérmet túrt ki nekem, amit az első Magyar Nagydíj alkalmából nyomtak. Szép és a gyári tokja is megvan. Irodadísz kategóriában is csodát tett, hagyatékból vásárolt egymillió éves kisautókat, rozsdásat, ütött-kopottat, egy rakás régi szivardobozzal és valódi kölni szappannal, ólom kirakóval, sínautóval, W-Germany traktorral. Szép lesz a párkányom mögöttem.
És végül, a hab a tortán egy most még üres képkeret, amiben a Goodwoodból hozott relikviák kapnak majd helyet és díszítik az irodámat, úgy is, mint belépőjegy, parkolócetli, műsorfüzet, szórólapok, az eltévedésről kért taxiszámla, amit még régi taxiban kaptunk Csikóssal.
És ön, kedves olvasó? Ön milyen autós marhaságot kapott szeretteitől?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
