A nagy, jellemzően közjogi méltóságoknak kijáró, temetések legalább annyi embert mozdítanak meg világszerte, mint ugyanezen emberek esküvői. Morbid vagy sem, de mindenképpen remek alkalom ez minden autóbuzi számára, hogy újfent képbe kerüljön a pompakocsi-piacot illetően. Mik a trendek, mely autók adják a legjobb alapot, mi a menő és kik a lúzerek a piacon? Hiszik, vagy sem, a pompakocsi-bizniszben öldöklő harc folyik. Az utóbbi években leginkább a patinás német Binz és a feltörekvő, modenai székhelyű Intercar között.
Lech Kaczyński lengyel köztársasági elnök és felesége, Maria, temetése roppant érdekes esemény volt, hiszen jó eséllyel földi halandó ennyi érdekes verdát mondjuk csak az OT Expón láthatott.
Természetesen a legtöbbet fotózott kocsi az elhunyt elnököt szállító Maserati Quattroporte volt, melyet valójában Cinqueporténak kellene nevezni, hiszen öt ajtaja van négy helyett. Azonnal le is csapott rá minden, magára valamit is adó, autós blog, és kórusban zengték a hangzatos jelzőket: gyönyörű, elegáns, ó, csodálatos.
Pedig valójában bűnronda az egyébként égbekiáltóan szép limuzin. Szerintem az övvonal még elmegy, de kár volt meghagyni az eredeti tető ívét, így egy idétlen háromszög kell ahhoz, hogy a „doboz” egyenes oszlopa úgymond megtámaszkodhasson a C-oszlopon. És vajon mekkora a kardántengely? Szerintem a Daewoo-FSO Roy hosszúfülke-hosszúplató 1.9D-ből is ki lehetett volna hozni ennyit.
A fehér példányon viszont látszik, hogy platósként teljesen jó, arab milliárdosként biztosan ezzel ganéznák ki Overdose alól. Na de vissza az eredeti témához.
Szép dobás volt az Intercarstól, hogy Kaczyński temetését megnyerték, 1:0 ide, ráadásul egy olyan modellel, amelyet csak május 13.-15.-én mutatnak be a BEFA 2010…ehm… RészvétExpón/Hullafesztiválon/Temetkezési kiállításon, a pontos definícióért Tibi csokit adok.
Képzeljék csak el, milyen lehet egy ilyen kiállítás. A hosztesszek cilinderben, fekete csipkeharisnyából villantanak bokát, a standok körül félhomály, túlvilági chill-out zene szól halkan, a szpíkerek is csak suttognak, a kivetítőkön nagy temetések, a vicc-standon a bakik, gyerekeknek Addams Family és a nap fénypontja a siratóverseny, de kapható itt műkönny és jajgatógép is, vasárnap délben pedig szimulált temetés és tombola.
Na de félre a tréfát, nézzük a többi, érdekes kocsit. Közvetlenül a Maserati Cinqueporte mögött egy Chrysler 300C, avagy CR400 haladt, ez rendelhető tisztán elektromos hajtással is. Természetesen hibrid-temetés is lehetséges, ez esetben egy ilyen ótvar Priusban kell utazniuk a méregzöldeknek. Fuj. Ráadásul még csak extra csillagos LED-égbolt sem rendelhető hozzá.
Természetesen – a gazdasági helyzetre való tekintettel – az olcsóbb, kisebb kategóriájú modellek is keresettek lettek, a Renault Laguna kifejezetten cool, feltéve ha használhatjuk ezt a jelzőt egy pompakocsi esetében. A low-cost kategória leginkább tetszetős típusa azonban kétségkívül a Citroen C5, annál a márkajel és a felépítmény krómja remek összhangot alkot. Simán árulnám C5 SW típusjellel.
A Binz azonban Binz, a Mercedes pedig még mindig a legjobb alap. Nézzék csak meg az Otheost vagy az Omnielt, ebben még az is jól néz ki, aki életében sosem. Mondjuk az is igaz, hogy a hatvanas évek Cadillacjeit a jóisten is pompakocsinak tervezte, a maradi dolgokat kedvelők kétségkívül ezeket választanák. Ha lehetne. És a Nissan President?
Tán korainak tűnhet, de a jelenlegi munkatempó és életvitel mellett akár ideje is lenne elgondolkodnom ezeken a dolgokon, hiszen ki tudja? Lehet, húsz év múlva egyszer majd lábbal előre visznek ki az ajtón, Bende csak megcsóválja a fejét, hogy „ez a Pista megint mit talált ki”, Balázs Vitya felveszi a földről a zsebemből kiesett cigarettásdobozt, Angéla pedig töröl az Excel-táblázatból és ennyi, aztán már késő válogatni.
Éppen ezért előre jelezném, hogy ha lehet, engem egy nyitott, platós Maseratira rakjanak és a sofőr ütemesen rugdossa a gázpedált (tiltásig is, alkalomadtán), hogy a benzines V8 (az összes többi dízel) köpködje tele minden kárörvendő bámészkodó arcát jófajta üzemanyaggal…