Dízel lett az Oettinger bogár
Elkészült a motor, a próbaállványon beindítottam, majd beállítottam, szinkronizáltam a karburátorokat, beállítottam a gyújtást ismételten, majd a szelephézagokat is. A motor pöccre indult és szépen vette a tüzet. Járattam vagy 2 órát az állványon, cseréltem olajat, eljött az idő, hogy betegyem az autóba.
Ez egy nagyon jelentőségteljes pillanat. Hasonlóan, ahogy autógyárakban mondják, amikor a kasztni megkapja a motort az első segédkerettel, esetleg futóművel, hogy „marriage”, azaz házasság, itt is hasonló a helyzet. Tovább fokozta az izgalmakat, hogy a váltó is teljesen szét volt szedve, fogaskerékpárokat cseréltem, szinkronagyat cseréltem, kapcsolóvillát cseréltem, difit hézagoltam, nem kevés bizonytalansági tényező van a dologban. Akárcsak egy valódi házasságban. Aztán a motor is egy nagy kérdőjel, 82 mm-es löket a 69-es helyett, másik vezérműtengely, előtte soha nem próbált karbik, van min aggódni.
Aki hetente három különböző bogármotort rak össze és meg is méri őket, annak már van némi tapasztalata, hogy milyen adat lesz a teljesítménygörbe maximumánál. Én is raktam már össze pár motort, és mérettem is, egész jól eltaláltam a végeredményt, 10 %-on belül voltam. Most is hasonlóra számítottam, de hatalmasat tévedtem. Megtréfált a nyomaték.
Amikor remegő lábakkal, izzadó tenyérrel első próbaútra mentem, már az udvarban felrikoltottam örömömben, amikor megpöccintettem a gázpedált: spontán hatalmas hátbanyomás volt a válasz. Olyan megindulás, amit eddig sem a tuning 1,6-os motorjaim, sem az 1915-ös, dupla weberes motorom nem tudott. Ahogy kifordultam az utcára, félig lenyomva a gázpedált szinte az ülésbe ragadtam, de ahogy beszúrtam a kettest az öröm még nagyobb lett. Semmi torpanás, semmi durranás vagy leböffenés, spontán nyomaték 1300-as fordulatról. Kétezer alatt maradva is dinamikus gyorsulás, atyavilág, mi lesz, ha leforgatom 5000-ig? Ezzel azonban még várni kellett, mert tömítettség vizsgálat, meg amúgy is, még azért járatós motor ez.
Elmentem autózni, imádtam. Az előzés negyedikben 80-ról csak egy pöccintés a gázon, 80-120 között 6-7 másodperc az idő, nagyon szép. Mentem azonnal 150 km-t, csak úgy, cél nélkül. Mindennap autóztam vele, hamar bejárattam.
Ezután jött az első csalódás, hogy ha elforgatom harmadikban, 5000 fölé csak betegen megy. Ennek ezer oka lehet, majd a teljesítménymérés megmondja, az is lehet, hogy nagyon el van karburálva. Azért ekkor már éreztem, hogy 140 lóerő nem lesz, hiszen ilyen kis fordulaton olyan töltöttségi fok kellene 140 lóhoz, hogy azt 50 éves konstrukciójú hengerfejekkel nem lehet megvalósítani, még így sem, hogy kicsit meg vannak túrva, polírozva, okosítva. Viszont az autó nagyon jól megy, 100-110 biztos lesz. A 100 lovas dízel Opel, amivel szoktam közlekedni, nagyon halvány mellette, 100 ló biztos van. Majd meglátjuk, hamarosan megyek a mérésre. Saccolgatni, bemondani a nagyot - az maradjon a kársztájlingosoknak, nekem a padon mért számok kellenek, meg a DIN korrigált érték…
Megérkeztem a teljesítménymérés színhelyére. Szeretek ide járni, mert tudják mit csinálnak, tudják mit mérnek és miért. Ez nem mindenhol van így. Egy 400 lóerős Audi quattro és egy 300 lovas Impreza közé besorolok az Oettingerrel, gúnyos mosolyokat kapok, de nem érdekel. Bediktáltam az adatokat a munkalaphoz, majd amikor a mérőpad üzemeltetője megkérdezte, hogy mit írjon méréshatárnak, mire számíthatunk, orbitális nagy arccal bemondtam a száz lóerőt. Gondoltam lesz vagy százhúsz és nagyot néz majd az ember, hogy a kis bogárhátas milyet domborít! És valóban lett is nagyot nézés, de én néztem nagyot.
Az ember bekötötte a műszereket, beült, kicsit megmelegítette az egyébként is meleg motort és nekiállt negyedik fokozatban vallatni a masinát. Büszkén néztem, hogy szépen énekel a gép, az olajhőfok nomális, a sebességmérő a monitoron kúszik felfelé…. Majd vége, kifuttatás, ember kiszáll, elismerően bólint, „rendesen tekerte, több, mint hetven lóerő keréken”. Micsodaaa? Remélem vagy negyvennel több, mint hetven, de nem. Hidegzuhany. Hetvenkét lóerő. Het-ven-két. Nem nyomta a gázt? Kilyukadt két dugattyú? Nem hiszem el.
Idefelé a nulláson nyolcvan és száztíz között olyanokat gyorsultam nyomatékból, hogy önkéntelenül mosolyogtam az autóban… Hetvenkét lóerő?
A fizika makacs dolog, azonnal diszkutálni kezdem a görbét. Nyomatékcsúcs kétezernél, mint valami dízel…gyakorlatilag 1500-tól több mint 100 Nm rendelkezésre áll, mondom, tiszta dízelkarakterisztika. Nem kell sokat néznem, azonnal látom, hogy jól megindul a gép, már kétezernél van negyvenöt lóereje, háromezernél már hatvan felett vagyunk…. és innen vészesen esik a nyomaték, mert a lambda szinte egy, a CO meg minimális, mintha katalizátoros lenne. Atyavilág! Elszegényedik a karbi, ordít nagyobb fúvókák után.
Hazafelé elgondolkodtam, hogy a nyomaték hogyan verhet át ennyire, korábban meg tudtam saccolni az autóim teljesítményét, de itt nagyot tévedtem. Persze, egy végsebesség-mérés azonnal elmondta volna a lényeget, de hol próbáljam ki? Százharmincig ment, mint az őrült, utána meg nem nyomtam…
Millió munkám volt, de legszívesebben azonnal betettem volna vagy tízzel nagyobb főfúvókákat, hiszen van otthon egy sorozat ezekhez a Solexekhez, de ha nem is lenne, fel vagyok készülve kaliberrel és dörzsárral is, nem akaszthat meg semmi.
Nem telt el sok idő, már kezemben voltak a karburátorok. A 145-ös főfúvóka helyett 155-ös került bele, azonnal próbakör. Talán jobb, de nem forog. Vajon mi korlátoz be? Próbakör légszűrő nélkül. Nem segít. Próbakör egy másik, kölcsönbe kapott kipufogórendszerrel. Semmivel sem jobb, nem itt a hiba.
Nézzük az új mérést az új karburátor-beállítással. A mérőteremben már ismerősként üdvözölnek, ők nem úgy élték meg az első mérést, mint én. Szerintük jól megy a bogárka. Nem tudják, hogy rémálmomban azt hallom, hogy a mérőember azt mondja, „34 lóerő tisztességes teljesítmény egy ilyen olcsón épített motorból”, és én vadul csapkodok az ágyban éz izzadtságban fuldoklom.
Az autót rögzítik, szívem a torkomban ver, olajhőfok 80 fok, indul a mérés. Már a nyomatékgörbén látom, hogy lapos, mint az Alföld és 3000-től esik. Nincsenek illúzióim, előre tudom, hogy nem lett jobb. Kaptam még öt lóerőt, halvány.
A vezérműtengely 276 fokos, ezzel vannak motorok hasonló lökettérfogattal 120 lóerő felett is. Ez rendben van. A kipufogó ekkorát nem korlátoz, az oké. A karbik negyvenes torkaiban 30-as venturi van, az nem lehet akadály. Nincs más hátra, amin spóroltam az a hengerfej. Kicsik a szelepek, hiába van polírozva és kicsit felnagyobbítva a szívócsatorna, kevés.
Masutatsu Oyama és Gene Berg lehet, hogy soha nem találkozott, de egyben egyetértettek:
„Power is in the head” mondották. Az egyik arra gondolt, hogy a küzdelem fejben dől el, a másik pedig arra, hogy rossz áramlástani viszonyú hengerfejjel nem lehet nagy teljesítményű motort építeni. Pedig én ezt akartam, olcsó, házilag túrt hengerfejjel megoldani okosba’.
Az élet iskolájában nincs szünidő, ezt tanulságot berakom a fiókba, de jól látható helyre. Nem szégyellem, hogy ilyen lett a motor, mert autózni nagyon jó vele. Nyomatékos, erős, nem kell állandóan kavarni a váltókarral, a negyedik fokozat szinte mindenhol jó, autópályán, parkolóházban, kertben. Viszont szélesebb fordulatszám-tartományt akartam és nagyobb teljesítményt. 72 lóerőt már csináltam 1,6-os motorból is, negyedennyi pénzből. Persze az egy más karakterű motor volt, vérszegényebb volt ennél.
A Napnál is világosabb, télen a motor asztalon lesz ismét, új hengerfejeket kap. És talán hegyesebb tengelyt is. Addig azonban pár túrakilométer beleszalad, biztos élvezni fogom.
Örömmel megyek most is a garázsba, szeretek ránézni a kis bogárhátasra, szeretek vele krúzolni a nyári estéken. A könnycsepet a szemem sarkában pedig nem veszi észre senki.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
