Ami már Vatanennek is sok

2011.01.07. 18:16
130 hozzászólás


Amióta Dél-Amerikában rendezik a Dakart, azóta már csak megszokásból nézem az esti összefoglalót. Nem titkoltan már gyerekkorom óta a kamionok versenye érdekelt leginkább, hiszen Csehszlovákiában a Tatra volt az isten, az öreg Loprais pedig földi helytartója. Sajnos azonban a kamionok mindig utoljára indulnak, éjjel érnek célba, így sokszor csak pár vágókép jut ki nekik az esti műsorból, ami nagy kár.

A nagy jelenet 1988-ból
A nagy jelenet 1988-ból

Egy ilyen pár másodperces snittel kapcsolatban a minap Szalay Balázs mesélt arról, milyen döbbenetes teljesítményre képesek ezek az óriási dögök, hiszen minden további nélkül képesek személyautós tempót menni, amit Csagin Kamaza mögött eltöltött hosszú percekkel tud bizonyítani.

Hja, kérem, tonnák ide-oda, azért az erő ott van ám. És ha nem is érnek el olyan időket, mint az autósok, azért iszonyú tempót tudnak. De nem volt ez mindig így. Voltak idők, amikor az autós sem volt ellenfél. Mondjuk 1988-ban.

A 88-as Dakar természetesen még Afrikában zajlott. Az autósok között egyértelműen a középmotoros Peugeot 405 T16-os szörnyek voltak az esélyesek, főleg ha olyan nevek terelték őket, mint Ari Vatanen és Juha Kankkunen. Ekkor még azonban senki nem sejtette, mitől szakad le a mezőny tagjainak arca.

A de Rooy-fivérek mind a mai napig a verseny fenegyerekei, az örökké a szabályok határán mozgó, maguk körül vihart kavaró Dalton-fivérek. Jan de Rooy, a csapatfőnök arcánál már csak a gép volt drabálisabb, amivel rajthoz álltak.

Két évvel korábban, 1986-ban indultak először hasonló koncepció alapján épített kamionjukkal, majd 1987-ben a Turbo Twin II-vel összetettben a hatodik helyen végeztek, az új fejlesztések azonban mindenen túltettek.

tbrr

Kamionoshoz méltóan nem bonyolította túl a dolgot: fogott egy 11,6 literes motort, reszelgetett rajta egy kicsit, majd három, pottyantós vécé méretű turbóval fejelte meg a művet. Majd megszorozta kettővel és az egészet beműtötte egy csővázba, amire egy DAF-kabint pakolt. Így született meg minden idők legfélelmetesebb gépe, ami a Dakar-rali történelmében valaha is rajthoz állt: a DAF Turbo Twin X1 (piros farréssszel). A könnyűdrogok országában ilyen könnyen jönnek az ötletek. Az X2 az 1987-es versenygép továbbfejlesztése volt, picit kevesebb lóerővel és motoronként egy turbóval (kék farrésszel).

Bár szinte minden forrás eltérő, a legelfogadottabb adatok szerint a két motor együttesen 1800-2000 lóerőt és bőven 5000 newtonméter fölötti nyomatékot adott le a négy hajtott kerékre. Ez pedig f-e-l-f-o-g-h-a-t-a-t-l-a-n-u-l sok, még egy mintegy 11 tonnás teherautóhoz mérten is. Ezzel a két géppel esélyt sem adtak kategóriatársaiknak. És ami a legdurvább: az autósoknak sem. Szinte felfoghatatlan teljesítményük azonban embert kívánt, nem kisgatyát, hiszen végsebességük meghaladta a 200 km/órát és valószínűleg kevesen vannak azok, akik akár öt percig is bírnák ezt a tempót a sivatagban egy kamion kabinjában ülve. A durvánál is durvább.

Olyannira, hogy egy-két megnyert szakasz után a gyengébbik X2, melyet Theo van de Rijdt vezetett, ÖSSZETETTBEN a harmadik helyen állt Vatanen és Kankkunen mögött. De Rooy a kezdeti nehézségeken túllendülve hamar átvette a kategória első helyét és mindenkit lealázó időket autózott. Ha az iménti videóban netán lemaradtak volna a rali legkeményebb pár másodpercéről, akkor tessék, nézzék csak meg újra.

Igen, az ott Ari Vatanen a 405 T16-ban, az az ember, akinél kevesen ismerték jobban ezt az autót (vajon melyik olvasó linkeli be először a Climb Dance c. filmet ezúttal?). Mellette pedig de Rooy-ék hárman, a 23 200 köbcentis, duplamotors, hatturbós DAFban. Később Vatanen autóját ellopták és mire meglett, már kiesett a versenyből, de ekkor még az első helyen állt. Egy francia lapnak adott interjúja szerint élete legfélelmetesebb élménye volt szembesülni a mellette feltűnő kamionnal, majd a ténnyel, hogy AZ gyorsabb nála (az első videón is látszik, hogy pár perccel később már előtte halad), szerinte törvényszerű volt a katasztrófa.

Mert a de Rooy-fivérek autói bizonyos szinten a Dakar B-csoportos gépei voltak: iszonyúan erősek, gyorsak, de kegyetlenek. Hiába a rutin és a profizmus, a temérdek tesztkilométer, pár gyorsaságival később van de Rijdt 120 mérföld/órás sebességnél rosszul ért földet, tán tucatszor átfordult és az X2-esből nem maradt más, csak egy gigantikus, elgörbült csőkupac. Cees van Loevezijn navigátor kirepült a kabinból és azonnal életét vesztette, két csapattársa csodával határos módon megúszta a bukást.

Jan de Rooy teljesen összetört és beismerte: ez még nekik is sok. A Szörny kikövetelte első áldozatát, feladták a versenyt. A DAF Turbo Twin X1 és X2 pedig minden idők legdurvább kamionjai maradt örökre. A de Rooy fivérek csak 14 év múlva tértek vissza a Dakarhoz.

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

18 perce
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13