Első kézből az első autóval

2011.02.03. 18:27
112 hozzászólás

HBC

125 éves az automobil. Földtörténetileg elképesztően kevés idő, az írott múltunkhoz képest is röhejesen rövid, sőt, szinte bármihez viszonyítva sem volt régen, hogy Karl Benz szabadalmaztatta az első automobilt. Hiszen 125 éves házakban még ma is tömegével lakunk, Budapest is nagyjából 125 éve néz ki úgy, ahogy most – mínusz azok a drága lakótelepeink, plázáink, ugye.

Era csak huszonhat, 99-cel kevesebb, mint a Patentwagen

De a gépi múlt, az más. Az gyorsan avul. A mai huszonéveseknek elképesztően régi veteránautó az én 26 éves, fekvőlámpás Mercim. Erre csak legyinteni szoktam, hiszen én már nagyjából elhagytam a kamaszkort, amikor azt gyártották, ezért nekem legfeljebb némi nosztalgiával bír. Az állólámpás, na, az már nekem is öreg, hiszen pici gyerek voltam, amikor új volt, szinte az anyatejjel szívtam magamba a látványát. Ocskay Zoli barátom viszont mindig azzal piszkál, hogy az állólámpás nem is igazi veteránautó, mert sok van belőle. Meg amúgy is, ő már nagykamasz volt, amikor az új volt. Micsoda unalmas szöveg… De igaza van, általában mindenkinek az az öreg, ami akkoriban készült, amikor ő ráébredt az autókra. Kinél-kinél máskor kezdődött ez, van, akinél két-, másnál tizenkét éves korában. Másoknak soha.

Az autót nézzék!

Látják, ezért szeretem a Pontont, az nem kézenfekvő autóbuzi-nosztalgia, hiszen az időben sokkal az én fogantatásom elé nyúlik. Izgalmas, ismeretlen világ, felfedezni való hangulatok, megoldások, érzések várnak benne. Pedig a Ponton csak jövőre lesz ötven éves. Nagyjából tízévenként lépdelhetnénk vissza így az időben, mindig akadna valami hatvan, hetven, nyolcvan, kilencven, százéves fószer, aki fitymálva legyintene – ez neked veteránautó? Piha. Hiszen már futott, amikor én… Aztán Kodálynak már csak tartania kellene a mikrofont az orra alá, és készen lenne egy újabb népi gyűjtés.

Egyik eredeti gép

A Benz Patentwagenre már senki nem mond semmit. Maximum Ady Endre mondhatna, de ő sem tesz ilyet, részben, mert rég meghalt, részben pedig, mert nem valószínű, hogy bármilyen magyar ember látott ilyen szerkezetet a maga idejében, nemhogy Ady, mint tudjuk, ő inkább Lédát és a zongorát nézegette előszeretettel. Én meg vezethettem az ősgépet. Nem a konkrét, első példányt, persze, mert az a müncheni Deutsches Museumban lakik, nem is a 125 éves, másik 24 darab egyikét, bár egy olyanja azért van a Daimler-Benznek, a múzeumban, kiállítva. Azt nem adták oda, naná…

Csak a hajszálpontos replikák egyikét. 211 darab ilyen autó készült 1980 és 2006 között egy John Bentley nevű brit replikakészítőnél, e mennyiségből 118 darabot a Daimler-Benz vett át, és elsősorban kereskedőinek értékesítette 50-70 ezer dollár közötti áron. Pár darab megmaradt a gyárnak, azokat promóciós céllal vetik be néhanapján.

Elővették

Három ilyet vettek elő nekünk egy újautó-bemutató keretrendezvényeként, vezetni is lehetett őket. Csodás gépek, amint a múzeumistáktól megtudtuk, hajszálpontosan az eredeti technológiák szerint készültek. Fura izék, abból a korból, amikor még a kerékpárt is szokta a szem, hiszen a velocipédról is még csak épp lekopott az újdonság varázsa. Részleteiben azonban már megírtam azt a vezetett autót egyszer, olvassák el a cikket itt, ha kíváncsiak rá. Most inkább gondolkodjunk el rajta, mitől is volt olyan jó az az első automobil, és mitől volt mégis szinte alkalmatlan a használatra. Előbb jöjjenek az utóbbiak.

Ami zsír van rajta véletlenül, itt az ken. És Barbie sincs

- Borzalmas karbantartásigény: nem volt csúszókuplung, elinduláskor egy trükkös, karos szerkezet ráeresztette a bőrből készült hajtószíjat a motor által hajtott dobra. A szíj nem szerette ám ezt
- Veszteségolajozás: folyamatosan fogyott a kenőolaj, állandó utántöltést igényelt. Ahol egyáltalán volt ilyen, mert egy csomó, szabadon forgó szerkezetet csak az ujjal rátaknyalt zsír kent. Kicsit
- Lehetetlenül kis teljesítmény: 0,75 lóerő és pár száz kiló kombinációja nem volt szerencsés, pláne hegymenetben. A 400/min maximális fordulatszám miatt azonban nem jött ki több 954 köbcentiből. Még ha a motor esetleg nem is repült volna szét a fordulatszám növelésétől, akkor sem volt olyan keverékképző berendezés (a karburátort még nem találták fel), és hiányzott az a szikraképző eszköz is (a nagyfeszültségű gyújtás is a jövő üzenete volt), ami ezt lehetővé tette volna
- Rövid távra tervezett hűtés: félórás használat után le kellett állítani a motort, mert a besülés veszélye fenyegetett
- Nulla kanyarstabilitás: Benz három kerékkel készítette a Patentwagent, mert komplikált lett volna a kétkerék-kormányzás. Magas is volt a gép, ezért sima úton a biztonságos kanyarvételi sebesség olyan 5 km/h. Sima út pedig akkor még alig volt
- Fék: ne is beszéljünk róla, sík, forgalommentes úton kicsit talán többet ért, mint amennyit a csapágyak súrlódása lassított

Suhanás ezerrel. Nem is, csak tízzel

De vegyük úgy, hogy a Patentwagen csak kísérlet volt, maga Benz is így gondolta, neheztelt is feleségére, Berthára, amikor elkötötte a családi verdát, és Mannheimből Pforzheimbe utazott két fiával. Szívott eleget…

Más szempontból elképesztő, mennyire pöpec gép volt. A korai, ilyen réz-izékkel teliaggatott autókról mindenkinek a rettenetes komplikált használhatóság, folyamatos matatás, szörnyű nehéz indíthatóság jut eszébe – már akit érdekelnek az effélék. A Patentwagen viszont – olyan egyszerű, mint egy automata robogó.

Vezetek. Csak így

Két karral csinál az ember mindent, egyiket előrefelé tolva a kuplung összekapcsol, aztán kicsit több gázt ad, gyorsításhoz. Hátrahúzva old a kuplung, majd működésbe lép a fék. Ennyi. Ja, a jobb kéznél levővel kormányzunk. Ezt kellett volna tökéletesíteni, milyen egyszerű maradhatott volna minden. De miért lett minden olyan komplikált később?

A nagyobb teljesítményhez nagyobb fordulat kellett, ahhoz más gyújtás, karburátor. Szélesebb fordulatszám-tartományhoz változtatni kell a szikraadás idejét menet közben (előgyújtásszabályzó kar), a karburátornál a benzin és a levegő mennyiségét is állítani kell (két további kar). A nagyobb fordulatszám miatt sokkal alaposabb kenésre van szükség, ezért mindenféle adagolókat kell beiktatni gépészetbe, amiket (amíg nem sikerült automatizálni a folyamatokat) valakinek figyelnie kellett, pumpákkal utánanyomkodni, ha fogyott az ablakból az anyag. A gyújtórendszer maga is külön olajozást, karbantartást igényelt, no meg idővel szükség lett benzinpumpára is. Ja, és a fék, ami kicsivel később már nem a hajtásra, hanem először közvetlenül a két hátsó kerékre, majd mind a négyre hatott… Sokasodott a gond.

Ezt kellett tovább komplikálni, hogy jó legyen

Egy tízes évek végi, húszas évek eleji autót Bertha Benz már biztosan nem kötött volna el csak úgy, alapos kezelési ismeretek nélkül (bár a Patentwagen születésének minden mozzanatánál is ott volt). A sok hébli, bizgentyű, pumpa csak akkor kopott ki, amikor a húszas évek elején elterjedtek a levegő és a benzin mennyiségét egy folyamatban kezelő (tolattyús) karburátorok, később a villamos önindító, s a harmincas-negyvenes évekre a vákuumos és a röpsúlyos előgyújtásszabályzás is megjelent. Hadd szóljak: nem az első felbukkanásokról beszélek fent, hanem az elterjedésekről.

A használható, de még mindig igen sok karbantartást (helyi olajozást, zsírzást, állítgatást, ellenőrzést) igénylő autóból pedig csak a hatvanas évek végén lett igazi, minimális ránézést követelő eszköz. Ehhez meg kellett jelenniük a csapszeg/persely garnitúrák helyett a gumi szilentblokkoknak, a zárt, kenőanyaggal szerelt gömbcsuklóknak, a zárt csapágyaknak, a cserélhető (patronos) olajszűrőknek, a teleszkópos lengéscsillapítóknak, a fékutánállító automatáknak, a fogasléces kormányműnek, az üregvédelemnek, a lapkás, vagy hidrotőkés szelephézag-utánállításnak. No meg, ha már itt tartunk, azt is fel kellett ismerniük a gyártóknak, hogy a karosszéria szelvényeit nem lezárni kell, hanem inkább alaposan átszellőztetni, akkor lassabban dolgozik a korrózió.

125 év eltelt. Az elv ma is ugyanaz, a kivitel nagyon más. Hogy értékelni tudjuk a fejlődést, nem árt ismerni a részleteket.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

54 perce
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21