Tudom, hogy otthon sokan nem érzik át, mert nem érdekli őket, vagy egyszerűen csak sétagaloppnak gondolják azt a több, mint ezer kilométert, ami e mögött a két öreg autó mögött áll.
Nem is baj, gondolják csak, hiszen valószínűleg sosem láthattak egy ennyire idős dolgot mozogni, menni, nem tudják elképzelni, milyen egy száz éves autó, milyen annak minden finom, törékeny és eredeti alkatrésze. A siklócsapágyak, a faagyas kerekek, a durrogó motor és a hintószerű futómű, a vídiakemény, zéró oldaltartású gumik. Nem tudják, milyen cefet nehéz egy-egy sebességváltás vagy akár egy kormánytekerés (és hogy hol a gázpedál). Itt mindennek trükkje, csínja-bínja van és ha belegondolunk, mi nem volt száz évvel ezelőtt, valójában csak akkor értjük meg, miért is nagy dolog, hogy egyáltalán ideértek.
Nem volt Porsche, nem volt Ferrari, de Volkswagen vagy Audi sem, tulajdonképpen aszfalt sem volt, a telefon és áram pedig még ritka dolognak számított. Ferenc Ferdinánd még élt, az akkori Oroszországban Lenin még csak szövögette világmegváltó terveit, mikor ezek már mentek, gurultak.
Gurultak akkor is, amikor Gavrilo Princip lőtt, gurultak akkor is, amikor először vetettek be tankokat a Somme-i csatában és gurultak akkor is, amikor leégett a Reichstag. Dolgozott a motorjuk, amikor az oroszok bevonultak, amikor az ember a Holdra lépett és akkor is, amikor napalmot szórtak az amerikaiak Vietnamban. Közben megszülettek nagyapáink, apáink és mi is, eltűnt a Vasfüggöny, EB-t nyertek a Hollandok Gullittal és van Bastennel, lett Szlovákia és hozzánk bejöttek az első nyugati autók.
Ezek mentek. És mennek ma is, kitűnő kondícióban, értő és érző módon megőrizve, olyan emberek kezében, akiknek kisujjában van a nyolchengeres Bugatti-motor, a de Dion rendszerű forgattyúsház és a fémlemez megmunkálása.
A világon csak ez a két korai Opel működőképes, nincs több. Ez a kettő. És most lenyomtak kis híján 1200 kilométert zokszó nélkül, olajat és benzint kértek csak. És ezt is csak mi tudtuk megcsinálni, ha valaha valaki egyszer megjegyzi önöknek, hogy állítólag két száz éves Opel állítólag még mindig létezik és működik, akkor csak annyit mondjanak: tudom, a mi autónk mindkettő.
Felemelő érzés volt, elhihetik, ezek a szakállas, kérges tenyerű öregek küszködtek könnyeikkel, nekik egy álom, nekünk győzelem. Itt vannak, eljöttek, bizonyítva, hogy öreg autó nem vén autó. Le a kalappal, de nagyon, azok előtt a rég halott mérnökök előtt is, akik egy ilyen időtálló dolgot voltak képesek a kor akkori eszközeivel kitalálni.
Ma, 16:30 kor beértek a célba. Oda, ahol száz évvel ezelőtt először érte napsugár a fényezésüket. A régi csibészek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
