Minőségi japán roncs
Nem szerettem soha igazán a japán autókat, de mindig tudtam, hogy a 90-es években olyan autókat csináltak, amelyekhez nem kellett 3-400 ezer kilométerig komolyabban hozzányúlni. Vezérműláncosok, D.I D. kétsoros lánccal, egyszerű, de megbízható elemekből épített befecskendező rendszer és anyagminőség minden szerkezeti elemnél. Korrózióval voltak problémák a kasztninál, ez jelentette legtöbbjük vesztét, hibátlan motorral kerültek ki a bontókba.

Barátomnak van egy Xedos6-osa, nagy rajongója az autónak és úgy határozott, hogy vesz mellé egy másikat, alkatrész donornak. Vett is egyet, motorhibásnak hirdetett, Ausztriából behozott gépet, olajnyomás lámpa nem alszik ki, csattog, kopog a motor. Ennek megfelelően az ára is alacsony volt. Hozzám került, mert kértem, hogy hadd nézzem meg, mert szerintem nem komoly a baj, ez nem csapágyhang, hanem a hidrotőkék szólnak, hátha tudok valamit csinálni vele.

Bedobtam a régi trükköt, beleöntöttem bő fél liter fékfolyadékot a motorba, tudván, hogy a feketeiszap, amit az öreg, nem időben cserélt olaj alkot nagyrészt gyantás lerakódás, amit a fékfolyadék nagyon jól old. Még a kilencvenes években egy öreg szakitól tanultam ezt, aki a kopogó hidrotőkéket így tisztította. Azóta sokszor alkalmaztam én is, a siker garantált. Nosza, bele a fékfolyadék, beindít, alapjáraton járt a motor, körülbelül 20 másodperc múlva kialudt az olajnyomás lámpa, ekkor már meg mertem emelni a fordulatot.
Nem kellett 5 perc sem, a vízhőfok mérő kimozdult, a tőkék kopogása elmúlt, csendesen, szinte újszerűen járt a motor. Üzemmelegre melegítettem, beálltam a műhelybe és lecseréltem az olajat. Láttam már pár elhasznált olajat, de ez nekem is erős volt, hogy az olaj darabokban hullott ki belőle egy kis fekete pakura kíséretében. Szerintem az elmúlt 40-50 ezer kilométerben nem cseréltek benne olajat.

Kapott 4 liter résszintetikus olajat, egy új olajszűrőt, beindít és a motor olyan hangon járt, mint egy új szalonautónak. Semmi kopogás, semmi szelephang, csodálatos igazi precíz japán motorhang. Persze bújkált a kisördög bennem és azért becsavartam egy olajnyomás mérőt a gomba helyére, ez majd megmondja, ha a csapágyaknak már annyi, biztos alig lesz olajnyomás. Alapjáraton, meleg olajnál 1.3 bar, gyakorlatilag gyári érték, a fordulat legkisebb emelésére azonnal emelkedik és 5 bar környékén leszabályoz. Tökéletes.
Megjárattam a váltót, leszakadt a megtapadt kuplungtárcsa a nyeles tengelyről, innen már a fokozatokat is vette reccsenés nélkül, pár előre-hátra után pedig már vajpuhán kapcsolt a váltó. Kicsit megmozgattam a fékeket, letisztultak a vakrozsdától a tárcsák, a fék is jól fog, egyáltalán nem húz félre, a hangja is megszűnt. Műszerek működnek, összes visszajelző világít, a tipikus Mazda kulcslyuk megvilágítás üzemel. Központizár csendes és tökéletes, összes elektromos ablak működik és egyenletesen, hangtalanul siklik.

Az egész autó nem egy bontószökevény benyomását kelti, noha az alján azért van rozsda bőven, ráadásul a teherviselő elemeken, a futómű alkatrészein. Az olajteknő például levelekben mállik, ennek az osztrák utak jégmentesítésére használt agresszív anyag az oka.

Visszaálltam a meleg műhelybe, kipróbáltam a klímát. Klímakompresszor behúz, van nyomás a rendszerben és hűt. Hinnék? Nem csoda ez egy 1992-es autónál, de ez az autó már bontásra volt ítélve, azt is el tudom képzelni, hogy a kereskedő ingyen kapta valahol Ausztriában és mi sem sokkal többet fizettünk érte.
A minőség megmutatkozik még a poklot megjárt autókban is. Ezek a 90-es évek Hondái, Mazdái, Mitsubishijei pedig még ma is bizonyítanak. Soha nem gondoltam volna hogy egyszer ezt fogom mondani a japán műanyag autókra, de bizony ezekben még volt anyag. Ha nem is az utastérben, de a motorjukban, váltójukban mindenképpen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
