Veteránnal hóban-sóban autózni: szarvashiba! Én mégis elkövettem, amikor még vak és tudatlan voltam. A következmények tekintetében kérdezze meg szerelőjét és restaurátorát, valamint Csikós Zsoltot.
Veteránozni egy nagy marhaság, inkább ne is kezdjenek bele, mert szívni fognak. Én csak így, röviden figyelmeztetnék, a miérteket Csikós kolléga számtalan alkalommal igen részletesen és meggyőzően kifejtette, a legmeggyőzőbben itt. A súlyos és helytálló érvek közül én most csak egyre hivatkoznék: a rozsdásodásra. A régi autókat folyamatosan és megállíthatatlanul rágja az idő vasfoga. A folyamatot késleltetni lehet, de megállítani nem, ami azt jelenti, hogy előbb vagy utóbb, de mindenképpen kiadásokba bonyolódik az ember, ha praktikus hasznot nem nagyon hajtó vénségeket őrizget a garázsában.
Vegyük példának az én Trabantomat, amit úgy 18 évvel ezelőtt újítottak fel meglepő és elismerésre méltó alapossággal egy laktanyában, az eredetileg Trampnak született 601-est a Kübel felé közelítve. A Tramp ugye a 601-es dzsipesített verziója, terepjáróra emlékeztető, vászontetős karosszériával, a Kübel meg a Tramp katonaság és határőrség részére készített testvére, kevesebb cicomával, ámde több, a funkciót erősítő speciális felszereléssel.
Nos, én elhatároztam, hogy ha már katonai mattzöld festékkel van lekenve az én Trampem, akkor kübelesítsük el rendesen. Ehhez a lökést az adta, hogy régi fotókat nézegetve feltűnt, hogy jó néhány harci Trabcira keresőlámpákat szereltek, és vesztemre azonnal találtam is a német ebay-en egy vadonatújat. Ezt meg is vette nekem Sanyi barátom, én pedig lelkesen fel is próbáltam az autóra. A látványnak ez a része tetszett, ugyanakkor szomorúan meg kellett állapítanom, hogy az autó általános állapota egyre hervadtabb. Idén épp 30 éves a gép, és hirtelen úgy döntöttem, hogy ez jó apropó a legsúlyosabb gondok orvoslására, és némi átalakításra.
A keresőlámpa beindította a fantáziámat, és a két típus közötti különbségeket feltérképezve további változtatásokat határoztam el. Ha a fotókat összevetjük, könnyű kiszúrni a különbségeket. A legszembetűnőbbek: elöl a Kübeleken általában hiányzik az egyébként is csak díszítő funkciót betöltő hűtőrács, illetve a kipufogódobot egy nagyobb és masszívabb lemez védi. A hátsó lámpák nem hengeresek, hanem téglatest alakúak, és egy látványos kis fémrács is védi őket.
A projektről értesülve Prokee, a Trabantok Nagy Tudora egész listát küldött a Tramp és Kübel közötti további különbségekről. Ennek alapján a Kübelen:
- más a hátsó lökhárító: az oldalsó felfogatása el van lapolva, látszanak a csavarok
- hiányzik a hátsó lökösről a rendszámtartó, és a rendszámvilágítás
- nincs pótkeréktakaró
- a bal oldali hátsó lámpatestben van a rendszámvilágítás, a prizma kerek
- a rendszám a bal lámpatest alatt van
- más az első lökhárítónak az alsó lemezt tartó része, és a lemez is
- általában van első rács, egy német Kübeles kontaktom állította, hogy az erdész-autókon van, a határőrökén nincs
- a duroplaszt elemek egyáltalán nincsenek alapozva, csak a zöldes fedőfestéket fújták rájuk
- nincs díszléc
- a kübelek végig a vasműszerfalat kapták, ami a Standardokban és a Hycomatokban volt, előbb a bal oldalon ablakos, később a bal oldalon teli verziót.
- a műszerfal hátsó peremére nem szegecselték fel a zajcsillapító csíkot
- az ülések, a tető és a két lánc zöld műbőr-huzatot kapott
- a tetőtartó vas is zöld, alapozás nélkül
- nagyon kevés élvédő van az autón, azok is világos színűek
- nincs kárpit - kivéve a hátsó ülés alatt, ide - érthetetlen módon - betették a filcszőnyeget. Talán mert nem látszik, nem tűnik fel a terepen?
- nincs embléma a géptetőn, a helye sincs kifúrva
A szükséges cuccokat pár hét alatt, és egészen jó áron összegereblyéztük a német ebay-ről. Előre a fényszórókra nagyon rákívánkoztak a lopakodó üzemmódot biztosító takaróegységek, és kacérkodtam egy Kulikov-antennával is, de azt hiszem, mostanra lemondtam róla. Ekkor már a Flamin Garage-nál futottak össze a szálak, mert ugye kellett egy csapat, amely elvégzi a részleges felújítást. Eleve perverz gondolat volt épp a miskolci srácokat megkérni erre a munkára, hiszen abban a műhelyben V8-as gépeknél kisebbekkel nemigen foglalkoznak. Na jó, a harmincas évekbeli BMW roadster, meg Bopat DeLorean-je a kivételek, de azok csak a szabályt erősítik. Ajtófélfa kicsit furcsán nézett rám, amikor felvetettem az ötletet, hogy egy sokak által megvetett barkácsautón kellene szépészeti műtétek sorát elvégezni, de azután megadta magát. Biztos voltam benne, hogy az életben nem foglalkoztak még Trabanttal (mint kiderült, Ajtófélfa még nem is vezetett soha purrogó DDR-kétüteműt), ezért a Vaterán gyorsan felhajtottam néhány szerelési segédkönyvet, jól jöhetnek még azok a nagy munka közben.
Mint a fotókon látszik, az esztétikai hibák mellett szerkezeti bajok is kialakultak a közel két évtized alatt. Az A-oszloptól hátrafelé a Tramp karosszériája fémlemezből készült. A két tengely közötti szakaszon a lemez kétrétegű, hogy merevítsen valamennyit a felépítményen, ami persze ettől még vidáman nyeklik-nyaklik, különösen, ha le van engedve a tető. Nos, én állat elkövettem azt a szarvashibát, hogy amikor az autó hozzám került, az első télen többször is csapattam vele a hóban-sóban – meg is indult a rozsda a küszöbnél rendesen. Mostanra már több helyen átlyukadt a lemez: ezt mindenképpen ki kell javítani, rutinfeladat lesz Manókának, a Flamin lemezszabászának, még akkor is, ha a baj szinte biztosan nagyobb, mint amilyennek kívülről szemlélve látszik.
A mattfekete festékkel kezelt részeket újra kell festeni, mert mostanra a bevonat felrepedezett, nem véd, és csúnya is. Kezelésbe lesznek tehát véve a lökhárítók, a fényszórókeretek, a felnik, és új védőlemez készül a kipufogódob elé-alá. A megfáradt ülések zöld színű műbőrkárpitozást kapnak, valamit kezdeni fogunk a padlóburkolattal is, és jó lenne kicserélni a műszerfal alatti szürke polcot, ha valaki tud jó állapotban levő eladó darabot, ne tartsa magában az infót. Egy csomó aprómunka lesz még ezeken kívül is, egy fontos művelet azonban most elmarad: a teljes újrafestést későbbre halasztjuk. Egyrészt nincs rá keret, másrészt ez a kopott, matt katonai szín még egy darabig jó lesz, végül is illik az autó karakteréhez.
Pár napja át is vittem a kisöreget Egerből Miskolcra a kihalt régi 3-as úton, azóta lekerültek róla a homokfúvatásra induló tartozékok, megkezdődött a vadászat a megfelelő színű és minőségű, lehetőleg minél katonaibb zöld műbőr után, és felkerült az A-oszlop bal oldalára a keresőlámpa is. Remélem, jó ütemben halad majd a meló, mert nyakunkon a nyár, amikor Trabant Tramp-ben legszebb az élet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
