Csajozz te is levegővel!

2012.05.22. 06:10
23 hozzászólás

IMG 5998 resize

Nem bírnak az emberek magukkal, csak egy kis biztatás kell nekik, és összeszerelnek mindenfélét, akár még sűrített levegővel hajtott járműveket is. És megteszik ezt nemcsak egyszer, de akár többször is – bizonyíték erre a Pneumobil Verseny, amit a múlt hétvégén immár ötödször bonyolítottak le Egerben. Úgy látszik, az ilyen versenyszerű fúrás-faragásra nagyon rá lehet kattanni, az idén ugyanis külön, szenior kategóriát kellett biztosítani azoknak a versenyzőknek, akik már kiöregedtek az egyetemekről, de a léghajtányozást képtelenek abbahagyni. Merthogy a léglovagok küzdelmébe felsőoktatási csapatok nevezhetnek, itthonról és külföldről. A romániai, cseh és lengyel teamekkel együtt összesen 41 csapat indult az idei puffogtatáson, 6-tal több, mint tavaly.

A 2012-es győztesek: AirGO Pneumobil, Metálmobil, MK Laren, Debreceni Széllovagok

A távolsági rekordot a Metálmobil csapat (Petru Maior Egyetem, Marosvásárhely) állította be 9193 méterrel, a gyorsulási verseny győztese a MK Laren (Szegedi Tudományegyetem) járgánya lett, a forgalmi akadályokkal nehezített ügyességi pályát pedig a Debreceni Széllovagok (Debreceni Egyetem) küzdötték le a legrövidebb idő alatt. Mivel a csapatok a Rexroth által biztosított hengerek, szelepek, láncok és vezérlőelemek felhasználásával maguk tervezik és építik a pneumobilokat, kiemelkedő presztízsű a legeredetibb konstrukció díja. Ezt 2012-ben az AirGO Pneumobil Team (Széchenyi Egyetem, Győr) kapta. A verseny abszolút győztese, a Rexroth Legjobb Pneumobilja cím birtokosa a MK Laren csapata lett.

Gyorsulási verseny: szabad az út

Az elmúlt öt évben a légjárgányok tényleg impozáns fejlődésen mentek át. A versenyképek egyre alacsonyabbak, a futóműveik erősebbek, a stabilitásuk nőtt. Az idén például egyetlen kitört kereket sem láttunk, pedig szerettünk volna, kell a versenyezéshez az a kis izgalom. A tízliteres palackba préselt kétszáz atmoszférás levegő nyomásának forgó mozgássá alakítását többféle konstrukciós elv alapján épített motorokkal végzik, tehát nem dőlt még el, hogy melyik a nyerő hajtásmód, viszont az eredmények is mutatják, hogy a hatékonyság nő. Több járművön felbukkant a pillepalackból épített tartályrendszer, amely pufferként szolgál a hajtásláncban, és több olyan konstrukciót is láttunk, amelynél az első munkavégzés után a hengerekből távozó „fáradt" levegőt még egyszer, de akár kétszer is újra munkára fogják.

A Pneumobil Versenyen a szinte folyamatos szerelést csak a versenyzés szakítja meg, amit néha megszakít egy kis szerelés

Mivel a pneumobilok egytől egyig egyedi tervezésű és építésű járművek, a szinte folyamatos szerelés életben és versenyben tartásuk egyik alapvető tevékenysége. De ez csak tovább növeli a csapattagok adrenalinszintjét. Egy pneumobil alatt fekvő felsőoktatási hallgatónak szinte sohasem őszinte a mosolya, utólag viszont jó kis sztorivá kerekednek ezek a zaklatott percek és órák.

A Mech Tech hiperűrsebességre kapcsol

Minden versenyen egy fő és egy mellékkérdés szokott felmerülni a nézőkben: mi értelme ennek az egésznek, illetve tényleg lesz-e egyszer közúton használható légmotoros autó, vagy legalább robogó. A fő kérdésre a válasz az, hogy a Pneumobil Versenyben a mérnökhallgatók mindazt megtalálják, ami ma a felsőoktatásból nagyjából hiányzik. Például a tervezés mellett az építés élményét, a gondolatok, elképzelések gyakorlatba történő átültetését, és a könyörtelen valóságtól érkező visszaigazolást, ami segíti őket abban, hogy még hatékonyabb elképzelésekkel rukkoljanak elő. Vagy a csapatmunkát, a projektben való gondolkodást, és a projekt menedzselését, a munkaszervezést – szinte mindent, amire az iskolapadba kikerülve szükségük lesz, ha a komoly gépipari vállalatoknál sikeresen, eredményesen akarnak dolgozni. És gyanús, nagyon gyanús, hogy még csajozni is lehet ezzel a pneumobil-versenyzéssel – és egyáltalán nem arra gondolok, hogy úgyis kéznél van a műhelyben pár sűrített levegős palack, pikk-pakk fel lehet fújni pár guminőt.

Próba, aztán nyomás! Két köbméter levegő várja, hogy kiszabadulhasson a tízliteres palackból

Ami a mellékkérdést illeti, jósolni nem érdemes, mert eddig még szinte az összes futurológusról kiderült ötven év múltán, hogy lükeségeket beszélt arról, mi lesz majd negyvenöt év múlva. A léghajtással az a probléma, hogy előbb a levegőt össze kell préselni, amihez nem kevés munkát kell belefektetni, ami pedig kiadásként jelentkezik, mondjuk a villanyszámlában. Plusz legalább annyi gázt jó lenne egy jármű tankjába belenyomni, amivel megfelelő menetteljesítmények mellett el lehet gurulni legalább kétszáz kilométert. Ugyanakkor a járműnek biztonságosnak is kell lennie, ami ma még nehezen oldható meg súlygyarapítás nélkül. Persze, soha se mondd, hogy soha, mindezek az akadályok leküzdhetők, ha valami oknál fogva erre mozdulna a piaci kereslet.

Pezsgőfürdőznek a győztesek

Maga a Rexroth is azt hangsúlyozza, hogy a pneumobil-építésnek nem a közúti járművek kifejlesztése a fő célja, hanem a mérnökök kreativitásának kibontakoztatása mellett nyilvánvalóan az, hogy minél tehetségesebb fiatal szakembereket csábítson magához. A léghajtányokhoz biztosított elemek, alkatrészek sem járművekhez való felhasználásra, hanem egyéb ipari célokra készülnek. Ugyanakkor van némi mozgás a piacon: az MDI többféle léghajtású autót is készít és árul, és technológiájukat az indai óriás, a Tata is megvásárolta. Egy fecske persze még akkor sem csinál nyarat, ha nagyobb egy struccnál – a Tata léghajtású autóinak egyelőre se híre, se hamva. Aki tehát léghajtányt akar látni, várjon türelmesen egy évig, a VI. Pneumobil Versenyig.

Részletes eredmények és további információk: http://pneumobil.hu/

A korábbi versenyek a Totalcaron:

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/pneucup/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/pneumobil09/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2010/05/21/versenyszellem_a_palackbol/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/05/17/tiz_kilometer_ket_kobmeter_levegovel/