2012.09.03. 15:22
59 hozzászólás

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett volna. Azok a fránya anyagiak, ugyebár… De így legalább jövőre is maradt tennivaló, meg még későbbre is. Aztán mire rendesen körbeérünk, lehet is kezdeni elölről az egészet.

Az első lépés Miskolcon, a Flamin' műhelyében: lökhárítók és egyéb fekete elemek leszerelve, fényezőműhelybe küldve

Az előzmények kedvelői kattintsanak ide, meg ide. A sietőseknek röviden csak annyit, hogy kissé megfakult és elpunnyadt Trabant Trampemet ráerőszakoltam a miskolci Flamin' Garage veteránfelújító műhely csapatára. Kértem, javítsanak ki pár hibát, és cseréljenek le néhány tartozékot, hogy katonásabban fessen a harceszköz, melytől a hidegháború évtizedeiben az egész NATO egy emberként reszketett. Minimálprogrammal indultunk, de mint az törvényszerű az ilyen felújításoknál, a kitűzött határnál jóval tovább merészkedtünk. Igen, igen, fényeztünk is. Vagy festettünk. Vagy mi. Merthogy félmatt katonai festék került a gépre, ezért a fényezés kifejezés nem egészen helytálló.

A hőcserélős kipufogódobról kiderült, hogy el van repedve. Németországból jött egy új, kicseréltük

Lépésről lépésre merültem mélyebbre a mocsárba, amely előbb-utóbb magába szippant minden veteránost. Először csak a pikkelyesre öregedett festésű lökhárítók, lámpakeretek és felnik mentek a fényezőhöz. Aztán a küszöbök végeinél csámcsogó rozsdát megpiszkálva kiderült, hogy a pusztítás nagyobb, mint a külső nyomok alapján gondolná az olyan ember, aki nem látott még ilyet nagyon közelről. Mi persze sem meglepetést, sem dühöt nem éreztünk, bólintottunk, mint aki szomorú, vizes síkra ér, szétnéz merengve és okos fejével biccent, nem remél. Következett a bontás, vágás, lakatolás, elemgyártás, és összeszerelés.

Régészeti feltárás: rozsda, repedés, különféle történelmi rétegek

Ekkorra az ősök sírjánál folytatott hosszas meditálás után már tudtam, hogy a nyaralás idén elmarad, helyette festés lesz. Közben gyűltek a jórészt Németországból beszerzett alkatrészek és tartozékok: szögletes hátsó lámpák a korábbi hengeres helyett (a mattfekete fémrácsokat a Flamin'-fiúk készítették rájuk), a fényszórókra az éjszakai lopakodó üzemmódot biztosító maszkok, új hátsó ködlámpa és tolatólámpa, ilyesmik. Meg persze a baloldali A oszlopra a korábban beszerzett keresőlámpa, ami az egész militarizálási rohamomat kiváltotta. A műszerfal alatti polc és a padlón levő szőnyegek kaptak egy alapos tisztítást, így a szolgálati idejük meghosszabbodott.

Kárpitozás egyelőre elhalasztva, mert nem találtunk megfelelő árnyalatú műbőrt

Egy nagy álmom volt, amit viszont nem sikerült megvalósítani: az ülések újrakárpitozása. Azon futott zátonyra ez a hajó, hogy nem találtunk olyan színárnyalatú műbőrt, ami passzolt volna a karosszéria színéhez. Úgyhogy inkább rendeltünk az ebay-ről egy garnitúra méretre szabott műbőr huzatot, addig is kinézzen az autó valahogy, amíg a megfelelő alapanyag felbukkan. Amikor először kézbe vettem a cuccot, eléggé elszontyolodtam: egyrészt mert gyenge vacaknak tűnt, ami két ráülés után ki fog nyúlni, másrészt mert a színe eléggé más volt, mint az internetes fotókon, és pláne más, mint a Trampem új színe (ami mellesleg az eredeti gyári kód alapján lett kikeverve). Mára a színt megszokta a szemem (nagy ellensége az ilyen adaptálódás a tökéletességre törekvésnek), és az anyag egészen jól teljesít, ezért már nem bosszant annyira, hogy annyi pénzért vettem, ami majdnem fedezte volna a kárpitozás díját.

Itt járt a rozsdadoktor, gyógyulnak a sebek

Hát, így valahogy. A hazaút kicsit nyűglődősre sikeredett, mert az egyik henger hol ment, hol meg nem, de inkább nem. Mint kiderült, ezek a drága emberek megfőzték az egyik trafót. Plusz fordítva erőltették bele a slusszkulcsot a gyújtáskapcsolóba, ami, ellentétben a többi autóval, a Trabantnál nem egy sikeres stratégia. Az egyik problémát egy alig használt Wartburg trafóval orvosoltuk itthon, a másikat WD40-el, és egy egészen erotikus mozdulatsorral, a kulcs helyes állásban történő ki-be huzigálásával. A Flaminnek felmentése volt ezekre a problémákra, mert a Simon-testvérek már az elején bevallották, hogy még soha az életben nem vezettek Trabantot, a szereléséről nem is beszélve. De hát egyszer mindent el kell kezdeni.

Visszajött apucihoz

Részben tehát újjászületett a Trabi, és most, a felújítás előtt készült fényképekkel összevetve látom csak, hogy mennyire itt volt már az ideje ennek a kis felújításnak. Örömöm azonban nem teljes: a szép külső még kontrasztosabban mutatja, mennyire lehangolóan néz ki a motortér és maga a motor. Ez bizony már több mint ciki, ez már gáz. Meg nem ártana felújítani az alvázvédelmet sem – gyanús, nagyon gyanús, hogy a nyaralás jövőre is elmarad, és tavasszal a NATO Réme újra felfekszik a miskolci kozmetikai sebészek műtőasztalára.
Ahogy dédelgető szemekkel becézgettem az udvar közepén zöldellő Trampet, belém hasított a felismerés, hogy ez a Tramp mostantól kezdve már nem mehet földútra, erdei dagonyába: ezt a fényezést nem fogom kitenni a csipkebokrok tüskéinek, a kökénybokrok csapdosó ágainak, a felcsapódó köveknek. Jól  kitoltam magammal, mert búcsút kell mondanom az egyik kedvenc szabadidős tevékenységemnek.

Ilyen volt: kopott, málló festék, olajfoltok, itt-ott rozsda

Ne kezdjenek régi autókkal foglalkozni, vagy ha elkezdték, hagyják abba, és vegyenek egy jó karban levő Suzuki Wagonerrpluszt! Éljenek boldogan, míg meg nem halnak, és a totalcaros újságírók középkori roncsok miatti szívásairól szóló beszámolókat olvassák úgy, mint egy gótikus rémregényt, amiben roppant szórakoztató elmerülni, de élőben senki sem szívesen élné át az benne foglalt ijesztő eseményeket. Aki ezt a tanácsot nem fogadja meg, az magára vessen, és legyen üdvözölve a klubban!

Ettől a harceszköztől reszketett az egész NATO a hidegháború évtizedeiben

Az oldalról ajánljuk

Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

44 perce
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09