Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett volna. Azok a fránya anyagiak, ugyebár… De így legalább jövőre is maradt tennivaló, meg még későbbre is. Aztán mire rendesen körbeérünk, lehet is kezdeni elölről az egészet.

Az előzmények kedvelői kattintsanak ide, meg ide. A sietőseknek röviden csak annyit, hogy kissé megfakult és elpunnyadt Trabant Trampemet ráerőszakoltam a miskolci Flamin' Garage veteránfelújító műhely csapatára. Kértem, javítsanak ki pár hibát, és cseréljenek le néhány tartozékot, hogy katonásabban fessen a harceszköz, melytől a hidegháború évtizedeiben az egész NATO egy emberként reszketett. Minimálprogrammal indultunk, de mint az törvényszerű az ilyen felújításoknál, a kitűzött határnál jóval tovább merészkedtünk. Igen, igen, fényeztünk is. Vagy festettünk. Vagy mi. Merthogy félmatt katonai festék került a gépre, ezért a fényezés kifejezés nem egészen helytálló.
Lépésről lépésre merültem mélyebbre a mocsárba, amely előbb-utóbb magába szippant minden veteránost. Először csak a pikkelyesre öregedett festésű lökhárítók, lámpakeretek és felnik mentek a fényezőhöz. Aztán a küszöbök végeinél csámcsogó rozsdát megpiszkálva kiderült, hogy a pusztítás nagyobb, mint a külső nyomok alapján gondolná az olyan ember, aki nem látott még ilyet nagyon közelről. Mi persze sem meglepetést, sem dühöt nem éreztünk, bólintottunk, mint aki szomorú, vizes síkra ér, szétnéz merengve és okos fejével biccent, nem remél. Következett a bontás, vágás, lakatolás, elemgyártás, és összeszerelés.
Ekkorra az ősök sírjánál folytatott hosszas meditálás után már tudtam, hogy a nyaralás idén elmarad, helyette festés lesz. Közben gyűltek a jórészt Németországból beszerzett alkatrészek és tartozékok: szögletes hátsó lámpák a korábbi hengeres helyett (a mattfekete fémrácsokat a Flamin'-fiúk készítették rájuk), a fényszórókra az éjszakai lopakodó üzemmódot biztosító maszkok, új hátsó ködlámpa és tolatólámpa, ilyesmik. Meg persze a baloldali A oszlopra a korábban beszerzett keresőlámpa, ami az egész militarizálási rohamomat kiváltotta. A műszerfal alatti polc és a padlón levő szőnyegek kaptak egy alapos tisztítást, így a szolgálati idejük meghosszabbodott.
Egy nagy álmom volt, amit viszont nem sikerült megvalósítani: az ülések újrakárpitozása. Azon futott zátonyra ez a hajó, hogy nem találtunk olyan színárnyalatú műbőrt, ami passzolt volna a karosszéria színéhez. Úgyhogy inkább rendeltünk az ebay-ről egy garnitúra méretre szabott műbőr huzatot, addig is kinézzen az autó valahogy, amíg a megfelelő alapanyag felbukkan. Amikor először kézbe vettem a cuccot, eléggé elszontyolodtam: egyrészt mert gyenge vacaknak tűnt, ami két ráülés után ki fog nyúlni, másrészt mert a színe eléggé más volt, mint az internetes fotókon, és pláne más, mint a Trampem új színe (ami mellesleg az eredeti gyári kód alapján lett kikeverve). Mára a színt megszokta a szemem (nagy ellensége az ilyen adaptálódás a tökéletességre törekvésnek), és az anyag egészen jól teljesít, ezért már nem bosszant annyira, hogy annyi pénzért vettem, ami majdnem fedezte volna a kárpitozás díját.
Hát, így valahogy. A hazaút kicsit nyűglődősre sikeredett, mert az egyik henger hol ment, hol meg nem, de inkább nem. Mint kiderült, ezek a drága emberek megfőzték az egyik trafót. Plusz fordítva erőltették bele a slusszkulcsot a gyújtáskapcsolóba, ami, ellentétben a többi autóval, a Trabantnál nem egy sikeres stratégia. Az egyik problémát egy alig használt Wartburg trafóval orvosoltuk itthon, a másikat WD40-el, és egy egészen erotikus mozdulatsorral, a kulcs helyes állásban történő ki-be huzigálásával. A Flaminnek felmentése volt ezekre a problémákra, mert a Simon-testvérek már az elején bevallották, hogy még soha az életben nem vezettek Trabantot, a szereléséről nem is beszélve. De hát egyszer mindent el kell kezdeni.
Részben tehát újjászületett a Trabi, és most, a felújítás előtt készült fényképekkel összevetve látom csak, hogy mennyire itt volt már az ideje ennek a kis felújításnak. Örömöm azonban nem teljes: a szép külső még kontrasztosabban mutatja, mennyire lehangolóan néz ki a motortér és maga a motor. Ez bizony már több mint ciki, ez már gáz. Meg nem ártana felújítani az alvázvédelmet sem – gyanús, nagyon gyanús, hogy a nyaralás jövőre is elmarad, és tavasszal a NATO Réme újra felfekszik a miskolci kozmetikai sebészek műtőasztalára.
Ahogy dédelgető szemekkel becézgettem az udvar közepén zöldellő Trampet, belém hasított a felismerés, hogy ez a Tramp mostantól kezdve már nem mehet földútra, erdei dagonyába: ezt a fényezést nem fogom kitenni a csipkebokrok tüskéinek, a kökénybokrok csapdosó ágainak, a felcsapódó köveknek. Jól kitoltam magammal, mert búcsút kell mondanom az egyik kedvenc szabadidős tevékenységemnek.
Ne kezdjenek régi autókkal foglalkozni, vagy ha elkezdték, hagyják abba, és vegyenek egy jó karban levő Suzuki Wagonerrpluszt! Éljenek boldogan, míg meg nem halnak, és a totalcaros újságírók középkori roncsok miatti szívásairól szóló beszámolókat olvassák úgy, mint egy gótikus rémregényt, amiben roppant szórakoztató elmerülni, de élőben senki sem szívesen élné át az benne foglalt ijesztő eseményeket. Aki ezt a tanácsot nem fogadja meg, az magára vessen, és legyen üdvözölve a klubban!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
