A drága fényezés a múlté

2012.09.30. 19:28
64 hozzászólás

Szerintem nincs köztünk olyan, akinek még nem kellett fényezést javíttatnia. Ismerjük, hogy megy ez. A legkisebb javításra is napok mehetnek rá, de nem is ez a legnagyobb baj. Egy-egy elem fényezése szakszervizben akár 60-80 000 forintba is kerülhet, speciális esetekben még többe. Nem csoda, hiszen fényezéshez drága kompresszorra, légtechnika telepítésére, festékszóró pisztolyra, fényező kabinra, borsos árú festékekre, lakkokra és egyéb kiegészítőkre van szükség.

Azonban a szükség nagy úr, ezért a barkácsolók gyakran zseniálisan egyszerű megoldásokat találnak problémáik megoldására. Román autóstársunk fillérekből megoldotta a sérült/korrodált Dacia-elem javítását. Egy kis gitt, némi csiszolás után előkerült a világ legenergiatakarékosabb festékszóró berendezése, és pár másodperc alatt átfényezte a kérdéses területet. Egy watt energiát nem pazarolt, nem kerülgette a sűrített levegőt szállító csövet. Vett egy nagy levegőt, és...

A klasszikus nepperszótárban szerepel a gépkocsi fényezését jelentő kifejezés: „letüsszenteni". Sosem gondoltam volna, hogy egyszer azt látom, valaki szinte szó szerint ezt teszi az autójával. A lelemény dicséretre méltó, a trehány disznóság, hogy a lökhárítót és a kereket le sem takarta, úgy fújta rá a festéket, már kevésbé. Bár, gondolom, ez a legkisebb baj az autóval.

Amikor a videó linkjét beküldtem a szerkesztőségi levelezőlistára, Kőbájker kolléga felhorkant, vele sajnos az utóbbi időben a legkülönfélébb szakemberek babrálnak ki:

„Ez a szakember, vagy egy genetikai mása fújta az én edzőtermi gépeimet is, bár nem volt ennyire ötletes, mert kompresszort használt. Takarófóliát kevésbé, az talán ismeretlen fogalom, meg drága is, 300 Ft/15 négyzetméter. Sokkal olcsóbb volt nekem 3 hétig vakarászni a beleszáradt retket. A metódus egyébként nagyon markáns, lényegre törő volt: bent álltak a képek a centis porban, koszhegyek, sitt mindenütt. Aláfóliázni nem kell, telibefújták kompresszorral úgy, hogy amikor lefelé húzták a pisztolyt, az tornádószerűen kavarta fel a port. Persze alul-felül nem kell megfújni, tehát az, amit én gondoltam: felborítjuk, megfújjuk alul, amíg a másikat megfújjuk felül, majd amikor párat alul-felül megfújtunk és megszáradt, akkor fújjuk telibe őket, na ez egy idiótán naiv elképzelés volt, ugyanis az olyan lenne, mintha nem szartak volna bele.
Mondanom sem kell, hogy az előkészítés hasonló igényességű volt. Csiszolásról és zsírtalanításról olyan értelemben érdemes beszélni, hogy a gépeken található matricákból is lefújtak egyet-kettőt, talán a kárpitot csak azért nem, mert azt leszedtük. Azt a festők kúrták össze még előtte, diszperzittel."

A kőbájkeri fitneszgépeket is szájjal kellett volna fújni, úgy a szakik talán kevésbé verték volna fel a port.

Tud ön ennél olcsóbban elemet fújatni?