KE-Jetronic szerelés
- Ezt még berakod, és tutira jó lesz! - biztatott Göbölyös doktor, amikor betettük a vákuumvezérelt gyújtásvezérlőt a Mercibe. A hatás kísérteties volt, kicsit jobb lett, de csak a rámpán sikerült elérni, hogy injektáljon megint. Először csak egy kis torpanás, aztán a másodpercekig tartó röcötölés a gázadásra.
Az autó, amiről mesélek, az a 190-es Merci, amin a vétel után motort és váltót cseréltünk, valamint injektort, majd computert, és injektort megint, plusz fojtószelep-kapcsolót. És még mindig rángat. És még mindig szeretem.
- Ezeket még berakod, és tutira jó lesz!
Sokadszorra hallom ezt a mondatot, amikor a 190-es Mercim injektálásáról, és annak elhárításáról van szó. Injektálás. Új szó, megengedően kedves leírás a tünetegyüttesre. Mintha azt mondanánk a közért közepén magát éppen hasra vető, és ezzel együtt fejhangon üvöltő gyerekre, hogy épp viselkedik.
Terhelésre ledadog, várakozás közben bedúsít és kéthengerezik, ebből az állapotból vagy nagy gázzal lehet kitéríteni, vagy sehogy. Lásd még túráztatás. Használhatatlan, így használom. Füstöl, sokat eszik, nagy gázzal kell indulni, ami télen egy hátsókerekes kocsinál kifejezetten előny. Kisebb gázra injektál a mocsok. Mondtam már, hogy mindezek ellenére nagyon is szeretem?
Szóval még a nyáron - inkább a nyár végén - elmentem Novoth Tibihez, hogy nézzünk már rá az injektorra, mert amikor a Karesszal beleraktuk az új motort, azzal az injektor is jött, de a jelenség nagyjából ugyanaz maradt: alapjárat bizonytalan, nehezen indul, füstöl, sokat eszik. Mivel minden szűrő és gyertyakábel új volt akkoriban a kocsin, ez se lehetett a gond.
A nagy injektornézegetésnek az lett a vége, hogy kicseréltük az egész injektort, és kiderítettük, hogy bizonyos jelek nem érnek oda, ahova. Például a blokk tetején lévő négycsatlakozós hőgombáé, aminek a csatlakozója szét volt égve. Ez akkor úgy maradt, de pár hónap múlva Prokee-val újrakábeleztük. A próbalámpa szerint odaértek a kábelek a helyükre, a kompjúter csatlakozójába. Rádugdostuk. Aztán megint. Csak épp mindig rosszul, ezért a motor mindig azt hitte, hogy mínusz 50 fokos. Beindulni beindult, de mindennél borzalmasabb lett: kicsit sok az Ohm. Van ilyen, főleg, ha a csatlakozó egyik fele pozicionált, a másik meg nem. Ugye a motorcserénél az anyukát kicseréltük, de a pozicionált apa maradt az eredeti, ott fityegett a kábelköteg végén.
Ez volt a mélypont, valamikor januárban, a nagy hidegekben. Reggel tíz-tizenkét indítózásra indult be, gázra fulladt, füstölt, nem ment, melegen még rosszabb lett. Fél perc után alapjáraton dadogott, és ebből nem mindig lehetett kihozni, ami nagyon kellemes, főleg a Hungárián, a belső sávban, az induló zöldnél, a sor elején, amikor hátulról hetvennel közelít a Vértes Volán járata. Egy kis indítózás simán belefér, nem igaz?
Aztán csak összehoztunk egy új randit Novoth Tibivel a következő elmélet mentén: sok minden kicserélődött, lettek jelek, állítsuk be a rendszert az új körülményekhez gázelemzővel meg állítsunk gyújtást is, és nézzük meg, mi lesz. Felcsatlakozott az Y kábelével és lefuttattuk a tesztet. Szar a gomba, aszerint mínusz 50 fokos a motor. Ezért dúsít feleslegesen. Dugdostuk a kábeleket, egyszer csak jó lett a teszt szerint. Egyből lett lambda jel is, elkezdett elfogyni a szénmonoxid, simult a járás. Mi a franc?
Kicsit még kellett csavargatni, mert a CO kevesebb lett ugyan, de nem eléggé. Most vizsgaképes értékeink vannak. El-ké-pesz-tő. Próbakör, az első öt percben semmi rendellenes, majd a januári, szombat esti esőzésben, a külvárosias Gyömrői úton, ahol a salétromos téglakerítéseken csak az árnyékos és a sötét foltok váltják egymást, és a hatalmas tócsák tompán csillanó fénye maga a világosság, ismét bedadogott. Bededadadadadgogogogogottt!
Ekkor már késő este volt, lélekben feladtuk. Az eső szemerkélt, szótlanul ültünk egymás mellett, lehorgasztott fejjel. A Tibik. Miközben bankautomatát kerestünk, az autó csak injektált rendületlenül. Röcöröcöröcöröcö.
Visszamentünk a műhelybe, feljebb csavartam a konvektort. Nekivetkőztünk, és ellenőriztük az adatokat. Az injektor tökéletesen működik. Akkor mi lehet még? Mitől csinálhatja, hogy bizonyos gázpedál-állásoknál, bizonyos terheléseken injektál? Mitől? Szinte egyszerre hördültünk fel:
- Te Tibby, a gyújtáselektronikát nézte már ezen valaki?
Fordulaton nem dadog, tehát nincs gond az üzemanyagnyomással és általában az üzemanyagellátással. Az értékek jók, pont a megfelelő mennyiségű benzin jut a hengerekbe, se több, se kevesebb. Viszont itt ez a vákuumvezérelt előgyújtás-szabályzó. Ami egyrészt nem állítható gyújtású rendszert jelent a 190-esben, másrészt eddig nem foglalkoztunk vele. Vegyél egyet, pár ezres a bontóban.
És ekkor Novoth Tibi szájából elhangzott a jól ismert mondat:
- Ezt még berakod, és tutira jó lesz!
Üstöllést megvettem a Vateráról négyezerért, postával együtt ötért, másnapra megjött. Itt, az irodaház parkolójában szereltük be a Göbölyös doktorral, szinte abban a percben, amikor a nyírségi levegő kiszusszant a borítékból. Betettük, és gyanakodva figyeltünk. Próbakör? Irány a Szentendrei út. Injektálás? Semmi. Eufória? Maximumon. Ő vezetett. Jöttek a Naugye-díjak. A Naugye-díj annak jár, aki megmondta előre. Az naugyézhat. Göbölyös naugyézott, én meg lehorgasztott fejjel, az anyósülésen tűrtem.
- Naugye, mi megmondtuk (itt lelkesen összevonva magát a Novoth Tibivel, Bandival, Csikóssal, a Karesszal, és mindenkivel, akinek valaha köze volt az autóhoz, mert a királyi többes szorzóval a naugye is többet ér ám!), hogy ezt beteszed és tutira jó lesz. Naugye. Én megmondtam.
Aztán visszacsorogtunk az irodaházhoz, és a parkoló rámpáján valami miatt lassítanunk kellett. Akkor, ott, a friss gyújtásvezérlővel, az új és beállított injektorral, az új fojtószelepkapcsolóval, az újrakábelezett elektromossággal, a naugyézés után egyszeriben csak injektált. DADOGOTT!!!! Üvöltöttem. Összeroskadtam, hiperventilláltam és elkeseredtem, mindezt úgy négy másodpercben.
Ott álltunk Göbölyössel, a Motordoktorral, tarkónkat vakargatva a nyitott motorháztető felett, és a maga nem túl bőbeszédű stílusában azt találta mondani, hogy
- Emlékszel az E 420-ra, amit tőlem vettél? Az se járt valami szépen, kicserélten az elosztófedelet meg a rotort, gyertyahézagot állítottam és megjavult. Ezeket még kicseréled, és tutira jó lesz!
Tudják mi lett? Kicseréltem, és jó lett.
Tutira.
Ui: ma reggel kicsit nehezebben indult, és egyszer le is fulladt...