Ladás vagányok, szevasztok!

2013.03.12. 18:37
44 hozzászólás

IMG 4476
Velkám to Máriapócs

Még december végén született egy véleménycikkünk egy illegális ladás megmozdulást kommentálva, amelynek nyomán kaptunk az érintett szervezőktől és résztvevőktől hideget-meleget. Születtek kommentek pro és kontra, voltak normális hangvételű és minősíthetetlenül gusztustalan hozzászólások is. Vályi Pista meglehetősen indulatos cikke sokaknál kiverte a biztosítékot, de ugyanakkor talán még többen valóban megértették, mi volt a probléma a ladaracing.hu által szervezett eseménnyel kapcsolatban.

Nem, nem az, hogy Ladákkal ment a bohóckodás, ezt jó lenne mindenkinek felfogni. Épeszű ember nem fog lenézni, kritizálni valakit azért, mert Ladája van. Nem csak azért, mert ez szemellenzős autó-fasizmus lenne, hanem azért sem, mert rendes autóbuzi tisztában van vele, mekkora különbség lehet Lada és Lada között (minőségben és ráfordított munkában, összegben, szaktudásban is). Ami sokakból indulatokat váltott ki, az a szervezett káosz és konstans balesetveszély. Én utólag is furcsállom, hogy van bárki is a világon, aki kockára meri tenni a klubja, szervezete jó hírnevét, megítélését egy ennyire felelőtlenül összerakott eseménnyel.

IMG 4483
Ez az, ami nélkül felelős szervező nem rendez semmilyen autós bulit: felkészült mentősök

Én tökéletesen megértem, ha elégetlen szénhidrogént inhaláló autóbolondok szeretnének egy jót autózni – én is így vagyok ezzel. De én speciel soha nem mertem volna egy olyan körforgóban elrúgni a kocsinak, aminek a peremén százak kurjongatnak. Néha nagyon kevés kell, hogy valaki meghaljon, vagy „csak” egy életre megnyomorodjon (ezeknél az eseteknél még csak tonnás autók sem voltak jelen). Valahogy jobban érzem magam, ha ilyenkor nincs senki a közelemben, vagy ha mégis, akkor kordon mögött állnak, és bármi is történne, szakszerű segítségre számíthatok.

Sok megoldás van arra, hogy az ember mind önmagára és autójára, mind a nézőkre vonatkozóan a lehető legkisebb rizikóval csapathasson. Egyik ezek közül a pályanap. A ladás cikk után megmozdult valami, írtunk is róla, hogy egy lelkes csapat nekiállt, és villámgyorsan ledumálta a Rabócsiringgel –ahol korábban csak rendes, gépkönyves, de minimum becsövezett versenyautók mehettek fel a pályára- az I. Kelet-magyarországi Pályanapot. Nem kellett hozzá sok: lelkesedés, akarat, és egy kis munka. Így március 3-án bárki odaállhatott a rajtvonalhoz, hogy kipróbálja, mit tud a gép, meg a sofőr.

IMG 4494
Versenyautók és rendszámos utcai gépek mindenfelé

Nem volt kérdés, hogy ilyen előzmények után a Totalcar is lemegy, és megnézi, hányan élnek a lehetőséggel, és milyen lesz a hangulat. Mert ugye sok kommentelő tette szóvá: nem csoda, hogy így csapatnak sokan, hiszen Debrecen környékén, de egész Kelet-Magyarországon nincs lehetőség a megfelelő keretek közti örömautózásra. Lássuk, érdemes-e a továbbiakban is jogosítványt kockáztatva, illegalitásban veretni.

Minden elismerésem a lelkes amatőr szervezőké. Alig két hónapjuk volt az egész hacacáré leszervezésére, arra, hogy a lehető legtöbben ne csak tudjanak az eseményről, de el is jöjjenek. Ez nem sok idő, ráadásul nagyon az idény elejére időzítettek, nem mindenki tudott hadra fogható autót villantani a tél legvégén. Nézőknek ingyenes volt a belépés, aki pedig nem csak szájjal adta a gázt, egy tízesért egész nap autózhatott az egymást követő csoportok valamelyikében. Első rendezvénynek, ami a semmiből lett hirtelen, a közel huszonöt autó, és a lelkes nézőközönség komoly eredmény.

IMG 4486
A pálya alaprajza is ki volt függesztve, hogy mindenki memorizálhassa

A pálya maga sokkal kisebb, mint a Hungaroring, vagy a Slovakiaring, de ez nem feltétlenül hátrány. Így is volt olyan kanyar, ahol bőven százhúsz felett kezdte el taposni az ember a féket, és a sok, gyorsan egymás után következő ív komoly koncentrációt és összeszedettséget igényelt. Egy kezdőnek is jó kihívás, és egy gyakorlottabb pályajáró is leizzadhat az etap végére. Talán csak a bukótér mérete feszélyezhette a sofőröket egyik-másik kanyarban, de a gumifalig így sem könnyű eljutni. A nézők pedig tökéletes biztonságban voltak mindenhol. Illetve tudjuk, versenypálya mellett abszolút biztonságos pont nincs, de nagyon kicsi az esély, hogy a több méter magasan állóknak akár csak haja szála görbülne. A pálya mellett pályabírók felügyeltek a rendre, és a legfontosabb, hogy végig készenlétben állt egy mentőautó és annak teljes személyzete, ha esetleg mégis valami baj történne.

IMG 4531
Csinos AE86, a Toyotánál szinte minden mérnök garázsában lapul egy

Nagyon kíváncsi voltam az autó felhozatalra, őszintén reméltem, hogy sok ladás vagányt fogok látni, akik úgy kenik a gépeknek, hogy a hátamon is feláll a szőr. Persze arra is készültem, hogy majd dacból nem jön el egy sem. Szerencsére, ha nem is sokan, de eljöttek: bár csak két Zsigát láttam, azok viszont rendesen el is volt forgatva. Az egyikbe előző nap lett becsavarozva a tolókerekes váltó, a mozgásán is látszott, nem nagyapó telekrejárós VAZ motorja van benne.

IMG 4506
A matrica nem túloz

Érdekes módon több Swift volt a pitben, mint Lada, sőt BMW-ből és Toyotából is többet számoltam. Voltak, akik látványosan, driftelve mentek a pályán, de a két Golf és a Peugeot 306 is igen élvezetes látványt nyújtottak: a Golfok az egyik visszafordítóban igyekeztek megjelölni a területüket, mint a kankutyák, emelgették a hátsó lábukat. A 306 is hasonlóan viselkedett, de sokkal keményebb futómű volt alatta, gyönyörűen forgott a motorja, és gyors is volt, mint a fene, 49 másodpercnél egy köre sem volt rosszabb.

Én is megkóstoltam a pályát, egy etap erejéig felmerészkedtem az öreg Mazda 323-mal. Az élvezetnek csak az szabott gátat, hogy visszaraktam az eredeti üléseket, így viszont sisakban már nem férek el rendesen, a tető túl alacsonyan van. Félrebillentett fejjel, előregörnyedve kicsit darabos volt a mozgásom, és a pályát sem nagyon tudtam kiismerni, de komoly adrenalin-fröccs volt. Az ötven másodperc alatti időknek a közelében sem jártam, de az egyik körön sikerült 53-mal kezdődő időt mennem, ennek azért már örültem. Majdnem elfelejtettem: mindenkinek az idejét mérték, nem kellett transzpondert sem bérelni.

IMG 4689
Kicsit patkány, de mit számít, ha a klasszikus, összkerekes Galant így megy

A rendezvényt egyértelműen sikerként kell elkönyvelni, erős kezdés ez, ráadásul a következőre már egész biztosan többen ellátogatnak. Akár olyanok is, aki csak a mindennapi használós autóval szeretnének pár kört menni a versenypályán. Mert úgy is nagy élmény ám, nem kell sok száz lovas, becsövezett autó a jó mókához. Legközelebb, remélem, már sokkal több Lada is lesz a pályán, mert ennél jobb lehetőség nem kellhet, hogy megmutassák, mire képes egy jó Zsiga. És nagyságrendekkel olcsóbb egy pályanap, mint a szilveszter előtt kiszabott helyszíni bírság.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

9 perce
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13