Menekülj, amíg lehet!

2013.08.10. 06:22
80 hozzászólás

Kisgyerekként rengeteg időt töltöttem a szőnyegre kuporodva, és tologattam brümmögve az autóimat. Egyik kedvencem az E36 M3 volt. Amikor először ültem BMW-ben, nagyjából tizenegy éves lehettem – a kétliteres E30 akkor sem számított fiatalnak, valamiért mégis megfogott. A tavalyi év végén eljutottam oda, hogy a használtautó-keresőkben e-mailes értesítőt állítottam be a 3-as sorozatra – persze egyelőre nem terveztem, hogy veszek is egyet, de jó volt eljátszani a gondolattal.

A hirdetésekbe süllyedve aztán eszembe jutott: édesapám egyik ismerősének volt egy szép E21-ese. Az első hármas sorozatú BMW, ikerfényszórós, alufelnis, napfénytetős, gyári bőr sportkormánnyal. Ráadásul 318i, az M10-es blokkal, amilyet egyébként is szerettem volna. Az autót sokáig láttam elhagyatottan parkolni – a tulaj E36-ra váltott, majd azt is eladta, de a kiscápa mindvégig megmaradt. Ekkor jött az elhatározás, hogy kutassuk fel az autót és persze a gazdáját is.

Ez aránylag könnyen ment, a tulajdonos pedig részletesen elmesélte az autó történetét. Még 1991-ben hozták be Svájcból, itthon ő volt az eddigi egyetlen gazdája. Amíg tudott, mindent megadott a BMW-nek, megőrizte a svájci papírjait is: a kezelési kézikönyvtől az első tulajdonos által megkötött, 1982-es biztosításon át a dinitrolos alvázvédelemről kiállított garanciajegyig minden megvolt, amit az autóhoz kapott. A szervizkönyvét 1988-ig vezették.

DSC 0873
Svájci szervizkönyv, 1988-ig vezetve

A gond ott kezdődött, hogy kiderült, az autót banki tartozás miatt lefoglalták. Ekkor kezdtem el szpemmelni a feneketlen szerkesztőségi levelezőlistát, tanács után kiáltva. Persze volt, aki óva intett attól, hogy ráugorjak a szopórollerre, míg mások vásárlásra biztattak. Becsületes nepperünk figyelmeztetett, hogy jó eséllyel el fog húzódni a dolog, csak akkor kezdjek bele, ha lesz elég türelmem. Igaza lett: hónapokig jártunk a tulajjal a végrehajtóhoz, közben már többször felmerült bennem, hogy semmi nem lesz a dologból. Végül azonban sikerült elérni, hogy a bank hozzájáruljon az eladáshoz, árverésen kívül, de árverési vétel hatályával.

Gazdája persze nehezen vált meg tőle, de kicsit talán örült is, hogy hozzám került az E21-ese: sokat beszélgettünk az autóról, a felújítással kapcsolatos terveimről is. Egész biztos vagyok benne, hogy ebből a BMW-ből nem lesz szobor – nem ez a cél-, de rengeteg munkát tartogat még így is. Hiába a korábbi gondos karbantartás, hatévnyi állás nagyon meglátszik egy autón. Bár friss benzinnel szinte rögtön sikerült beindítani a kiscápát, a lejárt műszaki és a berohadt fékek miatt tréleren hoztuk el, majd hozzá is láttunk a feltámasztáshoz.

Photo-0031
Belezés közben

Miután kibeleztem az autót, következhetett a hegesztés – az alja ugyan nem volt levelesre rohadva, de a küszöbök igencsak csereérettek voltak már, a doblemezeket is javítani kellett. A lakatosmunka nagy részén legalább így már túl vagyunk. Az biztos, hogy teljes fényezésre is szükség lesz, az eredeti zafírkék metált az időjárás megviselte, jól áll neki a távolság. Ez azonban egy következő lépés lesz, idén már biztosan nem jutunk el odáig.

A kasztnin kívül a fékek és futómű állapota sem volt igazán bizalomgerjesztő, az első lengéscsillapítók elengedték már az olajat, de a kormányösszekötőket is cserélni kellett, a lengőkarokat pedig kompletten jobban megérte megvenni, mintha csak szilenteket rendelnék. Az első féktárcsák és a hátsó dobok is túl voltak már kopva a határértéken, a hátsó munkahengereknek is menniük kellett, és a fém fékcsövek is elrohadtak a sok állásban, így tulajdonképpen teljesen új fékrendszer került az E21-esre. A gyertyák, a gyújtáskábelek és az elosztófedél cseréje után a motor is szépen jár, de egy kompressziómérést azért beterveztem.

Ezzel persze közel sem nevezhető késznek az autó. Ha a motor és váltó rendben is lesz, egy kuplungszettre lassan elkezdhetek spórolni. A beltérben is lesz mit csinálni, a gyári szőnyeg már igen viharvert, a kalaptartó szétmállott, az ajtókárpitokba pedig még Svájcban belefaragtak egy-egy hangszórót. És akkor még a Simsonnal sem tartok sehol.

Az oldalról ajánljuk

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

3 órája
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16