Hajsza, osztrák Patkánnyal
A premier előtti vetítést két F1-es kommentátorunk, Szujó Zoltán és Wéber Gábor rögtönzött bevezetője nyitotta. Azt mondták, a Rush jó film, és az ilyesmi mindig gyanús – elvégre nyilván a forgalmazó szervezte oda őket, hogy szépeket mondjanak. Ehhez képest a film végén elégedetten álltam fel, és azt gondolom, a Rush jó film. Legalábbis a maga módján.

Még itt szeretném tisztázni, hogy nem vagyok elfogulatlan. Bár 1976-ban, amikor a sztori játszódik, még csak két éves voltam, mindig ezt a korszakot tartottam a Formula-1 aranykorának. Ekkoriban még meg lehetett valósítani az elborult ötleteket – elég a hatkerekű Tyrrellre gondolni – és nem kellettek dollár-százmilliók a versenyképességhez. Igaz, sokkal veszélyesebb volt beülni egy ilyen versenygépbe, de egy gyors pilóta és egy ügyes mérnök simán elvihette a győzelmet a legnagyobb nevek elől. Az autóversenyzés izgalmas dolognak tűnt a legfelsőbb szinten is, nem úgy, mint manapság, amikor mesterségesen kell versenyt generálni olyan trükkökkel, mint az állítható hátsó szárny, vagy a szándékosan túl hamar elkopó gumiabroncsok.

És épp ezt a korszakot mutatja be a Rush, egy hollywoodi közönségfilm. Kisülhet ebből bármi jó? Ron Howard persze nagy név, de azért tartottam tőle, hogy tipikus egydimenziós amerikai filmet kanyarít Niki Lauda és James Hunt csatája köré. És az első öt percben úgy éreztem, a félelmem be is igazolódik, amikor Natalie Dormer és Chris Hemsworth esett egymásnak a filmvásznon. Nem mintha bármi bajom lenne a csinos brit színésznő meztelen fenekével, de úgy éreztem, nem ezért vagyok itt.

Ám az alkotók nem vitték túlzásba: épp annyi a pikáns részlet, amennyi ahhoz kell, hogy a film ne csak az autóbuzik számára maradjon fogyasztható. Pedig nem lehetett egyszerű megtalálni az arányokat, hisz még igazi történet sincs. Ilyen értelemben a Rush igazi sportfilm: megmutatja a két főhőst, de csak azért, hogy a végén jobban tudjunk értük izgulni. De ami a legjobban meglepett, az a két főhős karaktere. A film kezdetén Lauda igazi kellemetlen germán pöcsnek tűnik, míg Hunt a tipikus jó fej angolszász főhős – és egy rendes sablonfilmben ez így is maradt volna. Ehhez képest a történet végére egész jól térbe fordul a személyiségük, és az acsarkodó utálat mögött felbukkan a kölcsönös tisztelet motívuma is. A 76-os szezon száraz tényeit sikerült úgy kiszínezni, hogy egy percig sem unatkoztam, de ha el kellene mesélnem a sztorit, bajban lennék.

Ami miatt azonban igazán tetszett a film, az nem is a jól szerkesztett sztori vagy a nagy színészi alakítások, hanem a körítés. Bár egész jól ismerem a korszak technikáját, egyetlen pillanatig sem éreztem, hogy megpróbálnának átverni. Épp ellenkezőleg, minden versenyautó, minden sisak, minden díszlet és jelmez annyira pontos volt, amennyire csak lehetett – még arra is figyeltek, hogy futamról futamra hogyan változtak az autók. Persze a verseny-jelenetek nagyobb része számítógépes animáció eredménye, de a technika ma már olyan szinten áll, hogy ez sem zavaró – viszont számomra nagy élmény volt Jacques Lafitte furcsa Ligier versenygépét, vagy a korai Brabham-Alfát akció közben látni.

Azt hiszem, a Rush – Hajsza a győzelemért nagy élmény lesz mindenkinek, aki szereti az F1-nek ezt a műszakilag fantasztikusan színes korszakát, de a többi családtag sem fog unatkozni – van benne elég humor, dráma és rémség is ahhoz, hogy bárkit lekössön. Aki viszont nem bírja a gyomorforgató részleteket, vagy csak megóvná a gyerekét az ilyenektől, az inkább keressen másik filmet – Niki Lauda kórházi kezelését talán túlzottan is plasztikusan követi nyomon a történet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
