A BMW-nél a NineT bemutatásának napján nagyon gondosan ügyeltek arra, hogy minden figyelem a márkára összpontosuljon. Már a müncheni reptéren beültettek minket egy limitált szériás, V12-es 7-esbe, amellyel csendesen suhantunk a múzeumig. Sofőrünk egyébként diákmunkában furikázik luxusautókkal, általában az országon belül, máskor viszont akár Monacóig is - amikor megkérdeztem, szereti-e a munkáját, csak egy széles mosollyal válaszolt.
Út közben aztán megtudtam, hogy egyáltalán nem elfogult a BMW-vel, civilben például Mercedest vezet - igaz, ha végez a műszaki egyetemen, a legújabb hármasra váltana. Németországban érezhető a hazai autóiparba vetett bizalom, de nemcsak hazaszeretetből választanak német márkákat: az autósiskolákban túlnyomórészt ezekkel oktatnak, így ezt szokják meg, ez a természetes. És persze ha valaki angol, esetleg francia autót vesz, döntését igen komoly érvekkel kell tudnia alátámasztani a baráti körben.
A múzeumhoz érkezve látjuk, hogy már nagy a készülődés, vörös szőnyegen terelnek minket az M1 Caféba, nehogy véletlenül idő előtt bepillantsunk a NineT-t takaró lepel alá. A kávézó bejáratánál BMW-maketteket és egyéb apróságokat rejtő vitrin áll, és még a mosdó üvegajtajába is motorkerékpárt gravíroztak - bármerre nézünk, itt tényleg minden a bajor márkáról szól. A sajtótájékoztató és az ünnepi bemutató után sajnos nem mindenkinek jutott ideje a múzeumi körsétára, egy-egy terembe viszont beszökhettünk: az i8-tanulmány mellett Isettát, és egy gyönyörű 2002ti-t is láttunk, mielőtt ránk szóltak, egy percünk van elkészülni, és irány a BMW Welt.
Ez tulajdonképpen egy élményközpont, amelyet nem is olyan rég, 2007 őszén adtak át. Már a bejáratnál kisiskolások próbálják lerángatni egymást a kiállított motorok nyergéből, bent pedig a legtöbb jelenlegi BMW-modellbe beülhetnek, vagy akár matt fényezést tapogathatnak addig, míg annak minden négyzetcentiméterét ujjlenyomatok nem borítják. A múzeum és a Welt közt érezhető a kontraszt, míg előbbi inkább csendes, visszafogott, és elsősorban a múltra koncentrál, addig utóbbi a legújabb fejlesztésekről, a modern technikáról szól - ezzel van összhangban maga az épület is, ahol interaktív formában ismerkedhetünk meg a márka jelenével.
A BMW-csoporthoz tartozó Minikbe és Rolls-Royce-okba is belebotlunk, az emeleten azonban szinte minden a terepmotorozásról szól. A bajorok roppant büszkék az endurós sikerekre, holott a hetvenes évek végéig kevésbé foglalkoztatta őket ez a terület - változást Peres László hozott. Mára pedig már ott tartunk, hogy egyik legsikeresebb modelljük az R 1200 GS, vagyis egy túraenduró, melynek nemcsak a jelenlegi palettán van kitüntetett szerepe, de a BMW történetében is mérföldkőnek tartják.
A BMW endurók atyja
A bajor gyártó tesztrészlegénél dolgozó Peres László saját építésű, nyolcszáz köbcentis motorjával állt rajthoz cross country versenyeken, 1978-ban pedig második helyen végzett a német bajnokságban. Ez a siker csak a kezdet volt, a következő évben a BMW már gyári csapatot is indított. Az eredmények azt igazolták, hogy lehet jövője egy nagy hengerűrtartalmú, utcán és terepen egyaránt használható modellnek, a piac pedig befogadónak bizonyult. 1980-ban mutatták be az R 80 G/S-t, melynek típusjelzése (G: Gelände, terep; S: Strasse, utca) is utal a felhasználási területekre. Innen indult a BMW túraenduróinak sikertörténete, ma pedig már éppen egy ilyen gép, az R 1200 GS számít a bajorok egyik legnépszerűbb modelljének.
A BMW Weltben több tucatnyi, új tulajdonosra váró BMW-t tárolnak - a tűzveszély kizárásával-, és külön kérésre át is vehetők itt az autók, illetve motorok. A tengerentúlról is sokan utaznak ide csak azért, hogy igénybe vegyék ezt az egyébként feláras szolgáltatást. Persze az átvétel miatt érkezők csak töredékét teszik ki a BMW Welt látogatóinak: a belépés ingyenes, a gyerekek és a szülők is megtalálják azt, ami számukra érdekes. A múzeumhoz pedig mindössze egy gyalogoshídon kell átsétálni - az ottani, 9 eurós belépő sem mondható drágának.
Egyszóval igen okosan megcsinálták ezt a BMW-nél: amíg a reptérről a Welthez érünk, szinte semmilyen más inger nem ér bennünket - leszámítva a futballrajongóknak ismerős Allianz Arenát, a város két csapatának stadionját -, mikor pedig belépünk, szinte arculcsap a BMW-érzés. Nyilván elfogult vagyok, de ez olyasmi, amit legalább egyszer mindenkinek érdemes megtapasztalni, aki érdeklődik a klasszikus autók és motorok iránt, vagy esetleg a bajor gyártó jelenlegi modelljeit kedveli.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
