Jól mondta Buddha: az élet szenvedés

2014.03.28. 17:12
39 hozzászólás

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy mélyeket lélegezzek, elkergessem a klausztrofóbiát, és lehiggadjak kicsit. Úgy éreztem, ha lenne egy AK 47-esem, az összes ártatlan embert lemészárolnám, aki körülöttem alszik, aztán kijáratot lőnék a tetőbe, és bevetném magamat a laoszi dzsungelbe, ahol vénülő Maugliként élném le maradék életem. Akkor már vagy 28 órája zötykölődtünk, fogalmam se volt, hol vagyunk, és meddig tart még fogva ez a dülöngélő bádogdoboz.

Valami sokkal vidámabbra számítottunk, amikor hónapokkal korábban elhatároztuk, hogy a Vietnam fővárosa, Hanoi és a laoszi királyváros, Luang Prabang közötti 850 kilométeres utat odafelé nem repülővel, hanem busszal tesszük meg.  Merthogy úgy mennyivel érdekesebb lehet. Az egyik elvünk a barátaimmal, hogy direkt nem nézünk pontosan utána a dolgoknak, kell az utazásba a meglepetés, intenzívebb az élmény, ha garantáltan friss. Hülye egy elv, tudom, de működik. Például ez a 31 óra a két város között  valóban elég intenzívre sikerült.

01
Csontropogtatás és lepakolás a határ vietnámi oldalán

Eredetileg úgy képzeltük, felmegyünk Sapába, a hegyvidékre, a Laosz-Kína-Vietnam-hármashatár közelébe, aztán onnan nekiindulunk: üldögélünk majd valami kisebb buszban, sok helybéli utassal együtt, és nézzük az ablakban elsuhanó hegyvidéket. Két-három óránként megáll a busz, hogy pisilhessünk és nassolhassunk, lesz egy szórakoztató határátkelésünk, és egyszer csak megérkezünk Ázsia egyik legtündéribb városkájába, ahol a Mekong partján Lao Beerrel öblítjük le a frissen sütött halat.

Ember tervez, Isten végez. A helyszínen módosítottuk a programot: éjszakai vonattal felmentünk a hegyekbe, ott jégcsappá fagytunk két nap alatt, majd visszavonatoztunk Hanoiba, ahol áztunk még két napot, aztán alvósbusszal nekivágtunk a sötétségnek. Eléggé bennem volt már a mehetnék, mert addigra egy hetet áztunk-fáztunk Hongkongban és Vietnámban, emiatt le is betegedtem, és nagyon vágytam már az Annamite-hegylánc túloldalán a folyóvölgyet kitöltő 27-30 fokos melegre.

Buszjegyet bármelyik kis és nagy utazási irodában lehet venni Hanoiban – ezek a műintézmények egymástól átlag 20 méter távolságra működnek, teli van velük a franciás hangulatot nyomokban még mindig tartalmazó óváros. Ráadásul a jegy nem is drága, mi 40 dollárnak megfelelő dongot fizettünk fejenként az odaútra szóló papírért. Az ügynökök persze füllentenek, ha a körülményeket firtatja a zöldfülű utazó: a buszon van WC, és árulnak hűtött üdítőt meg sört, úgyhogy kellemesen telik az idő, ami nem több 14 (bátrabban füllentőknél 10) óránál. Még szép, hogy ezt mondják, kifordulna a kuncsaftok 90 százaléka, ha megtudná, hogy a menetidő valahová 20 és 30 óra közé esik.

03
A pakkok fele lekerült a tetőről a vietnámi oldalon

Első lépés: eljutni a kisbuszig, ami kivisz a város szélén álló pályaudvarra. Ez gyalogosan történik, egy szaporán lépegető kalauz nyomában, a szokásos esti robogó-személyautó-ember masszában utat vágva. Utána a turistákkal és csomagokkal zsúfolásig töltött buszocska jó 40 perc alatt elvisz az épületig. Ott a jónépet szétszortírozzák, hiszen többfelé indulnak az éjszakai járatok. Útlevél-ellenőrzés, jegykiadás, aztán irány a busz, kezdődhet a beszállás. A sok termetes társaskocsi között egyetlen jóval kisebb álldogált – igen, az volt a Luang Prabang-i járat, az ördög csónakja, amivel áteveztünk a pokol kisebb bugyrain.

Az alvóbuszok a következőképpen vannak berendezve: az ágyszerű alkalmatosságok, amikre be kell vackolódni, két szinten sorakoznak, a busz méretétől és kivitelétől függően három vagy négy sorban. A mi kisebb méretű Hyundai-unkon négy sor volt, és az ülések közötti távolságon is takarékoskodtak, hogy több kuckó férjen be, ezért fogorvosi székhez hasonló alkalmatosságokon ültünk-fetrengtünk, amelyek támláját úgy hetven fokig lehetett hátradönteni. Felszálláskor le kellett vetni a cipőt, betenni egy nejlonzacskóba, és úgy vinni magunkkal, az ülés előtt van egy rekesz, abba lehet betenni. Ettől némileg otthonosabbá válik a szituáció, a csalóka érzés később elmúlik.

Felpréseltük magunkat az emeleti ülésekre, gondolván, ott kevésbé lesz majd zavaró a földszinti jövés-menés. Mire rájöttünk, hogy annyi hely sincs, hogy fel tudnánk rendesen ülni, és az ablaknál szenvedő fejére 6 centiméteres távolságból ömlik a hideg, már késő volt, a felszállók elfoglalták az alsó kuckókat is. Mosodát régóta nem látott kispárnákkal és pokrócokkal lehetett fokozni némiképp a komfortérzetet, bátrak vagyunk, bevállaltuk. A hivatalos 7 óra helyett este 8-kor elindult végre a busz. Az első megállóig még vidámak voltunk, egyórányi lassúmenet után megálltunk egy egyszerű, de nagykapacitású étteremnél, ahol a leszálláskor kapott 38-as kék műanyagpapucsokban olcsón bevacsoráztunk, és optimistán tekintettünk a szundikálással eltöltendő éjszakai órák elé.

Na, abból nem lett semmi.

09
Van egy kis zsufi

Húsz perc után, amikor már kezdtünk álomba ringatódni, megállt a jármű, fél órán át pakoltak kint a sötétben a tetőre, majd felszállt tizenöt vietnami. Ők még pont befértek, viszont a következő megállónál, ahol másfél órán át pakolásztak, felszállt újabb tizenöt, és akkor már kicsit kezdtünk sokan lenni. A nép egy darabig élénken társalgott, majd elterült, ahol tudott: tele lett a folyosó is egymás mögött fekvő emberekkel. Aztán még legalább ötször álltunk meg a vaksötét éjszakában, és újabb felszállókkal sűrűsödtünk, köztük nagyon fiatal anyákkal, akik nagyon kicsi csecsemőket ringattak. Ez így ment kábé éjfélig, akkor vége nekilódultunk az útnak, és az egész buszt kriptává varázsoló hullakék ledvilágítást is lekapcsolták végre.

10
Sok jó ember kicsi helyen

Lehetett volna aludni. De hamar kiderült, hogy nem lehet: a hely még nekem is minden irányban szűk volt, pedig csak 168 centi vagyok. A lábam beszorult a V alakban keskenyedő lábtartóba, ezért azt kitömtem a cipőimmel, viszont így elvesztettem a helyből egy jó 15 centit. Mivel a fogorvosi széket nem lehetett teljesen vízszintbe állítani, folyamatosan csúsztam a műbőrön lefelé, ötpercenként feljebb kellett rúgnom magamat újra meg újra. Szomszédom úgy festett, mint egy ruhahalom a turkálósboltban: mindet magára rántott, amije volt, hogy túlélje a légkondit. A szellőzőt el lehetett ugyan zárni, de akkor a zsúfolt buszon három perc után már jelentkezett is a légszomj, úgyhogy inkább a huzatot választottuk. Az én helyzetem se volt jobb: a folyosó fölött húzódó légcsatorna ventillátora olyan hangerővel pörgött folyamatosan, mintha egy nagyobb hajó gépházában lettem volna.

02
Csinos csaj üdvözöl a laoszi oldalon

Plusz: a következő 10 órában egyszer sem álltunk meg. Igaz, nem is kérte senki. Mi, turisták (lehettünk vagy tízen) úgy gondoltuk, ha a helyiek nem szólnak, mi se fogunk rendezkedni az éjszakában, főleg, hogy ehhez emberi testek tömegén kellett volna átgázolni az első ülésen törökülésben gubbasztó kalauzig. Nem csoda, hogy igen határozottan vettük célba a Nam Khan-i határállomás mosdóját, illetve mi, férfiak az első kisebb bokrot, miután végre leparkolt gördülő kalitkánk. Előtte még döbbenten végignéztük, ahogy a vietnami és laoszi útitársak leszállnak. A sor nem akart véget érni, máig nem értem, hol fért el ennyi ember. Utcai étkezdében árult sült kutya legyek, ha nem voltunk legalább százan a buszon.

Míg én a rejtélyen töprengtem, a busz tetejéről leraktak egy csomó batyut, zsákot, csomagot és tyúkokkal teli tyúkketrecet, a jónép pedig percek alatt felszívódott, majd egy óra múlva a határ másik oldalán előtűnt. Újabb rejtély, hogy hol tartózkodtak a két pont között, és mikor jutottak át. Minket, távolról jötteket megvárakoztattak kicsit a határőrök, majd kaptunk pecsétet, és átbandukoltunk a laoszi oldalra, ahol viszonylag gyorsan, 30 dollárért megkaptuk a vízumokat.

04
Hurrá, lerobbantunk! Kaland van

Újabb egy órát álltunk még ez után, majd nekivágtunk a laoszi hegyeknek, immár a hegylánc nyugati oldalán. Kukoricát és farönköket szállító irdatlan kamionok jöttek szembe a keskeny úton, de még ez se indokolta, hogy miért megyünk mindössze hússzal. A sofőr persze már tudott valamit: tíz kilométert se haladtunk, amikor egy nagy puffanás következett, majd elkezdett dobolni a futómű. Aztán egyszerűen megálltunk az út közepén, le se húzódtunk. A két első kerék elé tettek egy-egy követ, a rutinos utasok vidáman trécselve behúzódtak az út menti fák árnyékába, a sofőr, a kalauz, valamit a velük egy brigádot képező további 4-5 ember pedig nekifogott a szerelésnek. A borzasztóan túlterhelt jármű hátsó futóműve kimozdult a helyéről, és pár fokban el is fordult jobbra, ezzel így nem lehetett továbbmenni. Egy csörlővel és néhány méter lánccal nagyjából helyrehúzták, úgyhogy másfél óra múlva indultunk is tovább, majd tíz kilométer múlva újra eljátszottuk az egészet.

05
Konzílium

Ekkor egy falu szélén sikerült lerobbanni, a még mindig a buszon tartózkodó hetven ember szó nélkül bevonult a legközelebbi ház kertjébe, ittak az udvari kútból, oldalba pisilték a gyümölcsfákat, és leették róluk a gyümölcsöket. A házigazda szó és arcizomrándulás nélkül tűrte mindezt, mondjuk sok eszköze nem volt a tulajdona hatékony védelmére ekkora túlerővel szemben. Egyébként is látszott, hogy ez egy szokás, és kész. Újabb araszolás után beértünk egy kisvárosba, ahol a busszal ráálltak egy szerelőaknára, és ismét bűvészkedtek egy órácskát. Újabb vánszorgás után, délután hat óra körül elértünk végre a kőkorsóiról és aknamezőiről híres Phonsavanba, ahol meleg ételhez jutottunk, és ki tudtuk mozogni a görcseinket. A busz brigádostul eltűnt, majd másfél óra múlva előkerült, és a fejük búbjáig olajos, ám igen elégedett buszosok fürödtek, ettek, cigiztek. (A zuhany nagyon sok helyen egyben van a WC-vel, egyszerűen be van szerelve egy zuhanyrózsa meg egy lefolyó, aztán hadd szóljon. Ilyen volt az étteremben is.) Az út menti porban fülük hegyéig maszatos kisgyerekek játszottak, és nosztalgikusan felidéztem a gyermekkoromat, amit épp ilyen koszos, szabad boldogságban töltöttem el.

14
Porban, szabadon

Hanem azután nekivágtunk az utolsó (előtti) etapnak, a busz szinte száguldott a sima főúton, sikerült tehát rendesen megjavítani. Ekkor filmvetítéssel is megpróbálkoztak a busz urai, de csak egyetlen dvd indult el, amire ázsiai telefonszex-hirdetések voltak felvéve. Az is csak 3 percig ment, majd újra meg újra elakadt. A dinamikus haladás miatt érzett örömünk hamar véget ért, mert ismét beértünk a hegyek közé, és igen lendületesen faltuk a kanyarokat, összesen olyan 1247548326758934 darabot. Szomszédom, aki akkorra már kómába esett, minden balkanyarban rám dőlt, én minden jobbkanyarban visszanyomtam a helyére. Aztán éreztem, hogy kezdek megőrülni, ekkor voltam kénytelen némi meditációval helyre állítani a megbomlott lelkiegyensúlyomat.

13
Akrobatikus lepakolás

Így töltöttük el a második éjszakánkat, egészen Luang Prabang határáig, ahol beálltunk valami műanyagüzem udvarára, és a brigád lerakott több mázsa granulátumot. A dobozokat és zsákokat a legváratlanabb helyekről húzták elő, és szép kupacot raktak belőle. Mindezt lerakhatták volna persze azután is, ha minket kitesznek, de akkor menniük kellett volna még vagy tíz kilométert. Hajnal kettőkor végre megértettük, hogy mi, emberek vagyunk a legkisebb értékű szállítmány a buszon, pláne, hogy ki tudja, mi mindent rejtegettek még az egyéb üregek.

Hajnal 3-ra értünk be a Luang Prabang-i buszpályaudvarra, ami természetesen kint van a város szélén, gyalog tehát esély sincs bekeveredni a belvárosba, és nem is volt senkinek kedve ezzel próbálkozni 31 órányi buszozás után. A csomagjainkat nem találtuk a busz aljában, azok a tetőről kerültek elő, mert ugyebár a buszt többször átpakolták. Nagy megkönnyebbüléssel vettem tudomásul, hogy a pénzövem, amit a hátizsákban felejtettem, nem tűnt el, és újult erővel láttunk neki a tuk-tukosokkal történő alkudozásnak. Fejenként öt dollárról sikerült levinni az árat másfélre, így végre elindulhattunk a város felé. A tíz Zsákos Frodóból (minket is beleértve) egyiknek se volt fogalma, hova is akar menni, így az egyik német srác kinézett a Lonely Planetből egy szállást, és első lépésben oda irányítottuk a két tuktukot.

A vendégházban mindössze három üres szoba volt, na, azokat mi hárman magyarok azonnal ki is vettük, így végre véget ért az Odisszeánk, és egy forró zuhannyal köszönthettük a kelő napot. A hely és a házigazdák profizmusa, intelligenciája és kedvessége annyira megtetszett, hogy a következő öt napban ott is maradtunk.

A történetnek itt vége, mert a folytatásban csakis dicsérő és lelkes mondatok következnének a legszebb, legkulturáltabb és legkellemesebb laoszi városkáról, a buddhista kolostorokról, a mekongi hajóutakról, a vízesésekben fürdésről, az elefánt hátán lovaglásról, az elsőrangú kajákról, a francia örökség-süteményekről és kávékról, a naplementékről, az éjszakai piacon korzózásról, de ezekben nincs semmi szenvedés, így nem is szórakoztatóak.

15
A laoszi menedékünk

Annyit még a végére, hogy visszafelé repülővel mentünk Hanoiba. A busszal 31 órás út 40 percig tartott, de csak azért, mert nem nyomták az Airbusnak. Igaz, nem 50 dollárba került, hanem 200-ba. Aki arra jár majd, számoljon, mi éri neki meg jobban: a gyors és higiénikus, de elég drága repülés, vagy az olcsó, viszont rejtőjenői szórakoztató motívumokkal tarkított buszos szenvedés. Az mindenesetre borítékolható, hogy velem alvósbuszon nemigen fognak találkozni soha a büdös életben.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

7 perce
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11