Így lesz az úrversenyzőből életveszélyes akadály
Az autósportban mindig is voltak úrversenyzők – kezdetben grófok, ma IT- és olajmilliárdosok keresnek maguknak ülést a kis csapatok autóiban. Ez mindig is egy drága sport volt, a gazdag hobbisták pénzinjekcióira bármikor akad igény. Kicsit szánalmas ez, de most őszintén, ki ne akarna egyszer Ferrarit vezetni Monzában egy FIA-versenyen? A külvilág megvetése lenne az, ami ilyenkor a legkevésbé érdekel. Valahogy így lehet ezzel Vadim Kogay, egy negyvenöt éves orosz üzletember, mellékállású úrversenyző. Jelenleg ő minden autóversenyző rémálma, az autósport ügyeletes balfasza, aki nemrég egy rövid és sikertelen karrierre tette fel a koronát Monzában, egy háromórás GT-futamon.
A fenti összeállítás egy szűk negyvenperces vergődés eszenciája a Blancpain Endurance Series szezonnyitó futamáról. Főszerepben Kogay, aki miután megkapja váltótársától az autót, tesz róla, hogy a háromfős csapat bukja a kategória dobogóját. A Curve di Lesmót és a Parabolicát többször ugyanúgy benézi, az ideális ív fogalmaáról pedig valószínűleg két szépen terített fehér csík jut leginkább az eszébe, rommá koptatott első abroncsai pedig nem tartanak már semmit, szegény Ferrari iszonyatosan alulkormányzott, amikor pedig gázzal kompenzál, nos, akkor kavicságy. Nem egyszer, nem kétszer. A legcsodálatosabb alkotása, hogy lekörözött versenyzőként nekiáll visszavenni a körét és lövése sincs arról, hogyan is kéne elengedni a gyorsabbat. Az orosz kezei között a zöld Ferrari csak egy életveszélyes mozgó akadály – nyersen megfogalmazva a látvány: a fazon egy potenciális gyilkos a pályán. Valószínűleg úgy gondolja, hogy egy ütőképes autóban ülve vetélytársa lehet azoknak, akik már egy ideje tekerik a kormányt. Tény, hogy ebben a sorozatban akadnak újoncok és rutin nélküliek, (ilyen hülye azonban kevés), de azért nagy nevek is: Marc Basseng vagy Fredy Barth, Tomás Enge, Peter Kox, Stéphane Ortelli, Alex Premat vagy éppen Alessandro Zanardi.
Túl idilli lenne a történet, ha csak annyi lenne mögötte, hogy Kogay vett egy Ferrari 458 GT3-et, beszerzett maga mellé két erős váltótársat (hosszútávú futamokról van szó) és nekiindult élete első nagy versenyének. Ennél árnyaltabb a helyzet: az orosz 2012 óta előfordul ilyen-olyan túraautó-versenyeken. Tavaly például az International GT Openben nyomott le majdnem egy teljes szezont. Azt még valahogy túlélte, de a Blancpain Endurance-on már Audi R8-akkal, SLS AMG-kkel, Bentley Continental GT-kkel hajt egy pályán. Nem hobbistáknak való terep ez, de Kogay ott lesz a következő futamon is, május 25-én, a nem kevésbé lassú Silverstone-ban. Már ha addig be nem vonják a versenyengedélyét, amit nem tudni, hogyan kapott egyáltalán meg...