Olajos alkatrészek és temérdek szívás

2014.06.20. 11:16
57 hozzászólás

A legutóbbi posztban ott hagytam abba, hogy keréken állt a gép, és számok szerint jónak kellett lennie. Azóta sikerült kipróbálni, és minden várakozás bejött, tulajdonképpen ennyire jól sosem éreztem magam bringán. Fejleszteni való persze akadt még bőven, de sosem gondoltam volna, hogy valaha ilyen sebességgel fogok kanyarodni. Aki motorozik, az tudja, hogy a váz, és a futómű geometriájában sokszor csak millimétereken múlik, hogy stabilan gurulunk, vagy minden méter maga lesz a szenvedés. Az előző vázamnak például olyan magasan volt a középcsapágya, szinte át lehetett sétálni alatta. Ez főleg a mandinerekből való kigyorsításkor volt rossz, mert úgy imbolyogtam, mint Pista bá' a negyedik szilva után. Ellenben a Mondraker valahogy összeállt, az első pályán töltött délutánon pedig rájöttem, hogy nem csak a nevét kell kifizetni, itt bizony tudás van. Meg is fogadtam vagy három vallás istenére, hogy most egy darabig nem nyúlok hozzá.

DSC 3038
Workshop supervisor

Végül is, ha azt vesszük, az a darabig lehet három hét is, nem? Minden azzal kezdődött, hogy az egyik barátom vett egy új vázat, aminek a tagjából dőlt az olaj. Mint kiderült, az előző tulajdonosa öt év alatt egyszer sem tartotta karban, így nem csak a felületkezelés jött le a nyomórúdról, de a persely már a nyers alumíniumot rágcsálta. Kitaláltam, hogy ennek a rugóstagnak a sértetlen túlfolyótartályát át kéne építeni az én egyszerűbb tagomra.

IMG 0513
Nem egy kapkodós meló

Joggal merül fel a kérdés, hogy miért is akartam a hibátlan gátlót mókolni? A haveromtól származó darab egy Fox DHX 4.0, ennél már a túlfolyó kamranyomása, és a Propedal szelepe is állítható. Ez egy igazán elmés funkció: képes arra, hogy tekerés közben csak minimálisat mozogjon, vagyis nem az olaj keringetésére megy az erőnk, a bukkanóknál viszont szépen csillapít. Számomra ez annyira nem lényeges, viszont a szabályozható kamranyomás annál inkább. A régi tagomban a kamrát nitrogénnel töltötték fel gyárilag, így az olajcserét csak szakszerviz tudta megoldani a gáztöltés miatt, de a csere után már egy mezei teleszkóp-pumpa is elég hozzá. Különben nem érné meg a macera, de annyira nevetséges összegért vehettem meg, hogy nem tudtam ellenállni.

IMG 0510
Az autószelep a lényeg a kupakon

Az alkatrészek tökéletesen passzoltak, tulajdonképpen csak át kellett tekerni a hengert a másik túlfolyóba. Elméletileg. Gyakorlatban ez azt jelentette, hogy amikor elsőre összeszereltük, tulajdonképpen nem mozgott. Ez persze költői túlzás, de messze nem volt olyan érzésem, hogy még a falevél erezetét is kimozogja, a karakterisztika közelebb volt egy merev vázhoz. Mint később kiderült, a Propedal rendszer hígabb olajjal működik, ezt elbakiztuk.

IMG 0512
A haverom tagján az aranyszínű bevonat kopott le

A mezei olajcsere nem truvaj, de a probléma sajnos három óra autózás után derült ki, az ország talán legjobb, és legkeményebb pályáján, Sopronban. Az ottaniak nem veszik félvállról a dolgot, olyan nyomokat gründoltak össze, hogy még osztrák világkupa versenyzők is átjárnak edzeni, pedig ők elég jól állnak heggyel. A veszélyes szakaszokra külön tábla figyelmeztet:

10401551 10203103547142915 5241820732432261610 n

Mivel helyben szóba sem jöhetett az olajcsere, ezért a túlfolyó kamranyomását kezdtük csökkenteni, ez valamennyire orvosolta a problémát. A kamráé egy hagyományos autószelep, de nem lehet csak úgy szimplán kiengedni a levegőt. Az egész térfogata legfeljebb négy köbcenti, és közel tizenöt bár feszíti. Ha csak úgy leengedjük, azonnal nullára esik a nyomás, úgy pedig egyáltalán nem működik a csillapítás. Spéci teleszkóp pumpa kell hozzá, amin egy kis gombbal precízen, a nyomásmérőn követve lehet visszaengedni a levegőt. A Fox kilenc bárt ír elő minimum, én tízzel egész békésen elbringáztam, persze másnap reggel már ismét szervizben volt a tag, és várta az 5W-s olajat.

IMG 0514
Egy jobb autó ára

A szerelés persze nem olyan véresen komoly feladat, inkább egy jó hangulatú klubdélutánra emlékeztet. A haverom műhelye elég jól felszerelt, és minimum tíz év szakértelem áll mögötte, mindig van nála valaki. Így a szerelés szociális eseménnyé lényegül, szisszen egy-két sör, szól a zene, de amíg készül a bringa, általában világot is megváltjuk. Amikor legutóbb voltam nála, épp egy tízkilós (!) karbon vázas csodát hozott rendbe, ami rendesen fel volt díszítve egzotikus alkatrészekkel. Láttam már sokszor, sőt, próbáltam is, de a Lefty villa még mindig elég extrém látvány.

IMG 0516
Nem úgy néz ki, de ez egy komplett villa

Túlzás is villának nevezni, hiszen, ahogy a neve is mutatja, csak a bal szára van meg. Ránézésre a boltig nem menne el vele az ember, de hihetetlen merev és stabil szerkezet, arról nem beszélve, hogy nevetségesen könnyű.

DSC 3012
A régi villám már megjárta a hadak útját, és most mennie kell

Az én villámban viszont egyre kevésbé bíztam: szerettem, de tizenegy éves korára mennie kellett. Az eladási ingert nem is én indítottam el, hanem egy haverom írt, hogy megvenné. Teljesen belelovaltam magam a dologba, persze ő az utolsó pillanatban lemondta, de nem számított, már megszületett az elhatározás. Szerencsére rekordidő alatt találtam új vevőt, szóval a Rock Shox Boxxert egy Rock Shox Boxxerre cseréltem. Ennyire persze nem volt egyszerű, mért is lett volna?

IMG 0521
Az oda-, visszaút csillapítás. A régebbi szériákban ezek nem egy szárban, hanem oldalanként kaptak helyet

Egy hónap keresgélés után találtam meg a hunyorogva ideálisnak mondható jelöltet, egy 2009-es évjáratú Rock Shoxot. Vehettem volna újabbat is, csak azok ennyi pénzért vállalhatatlanul néztek ki. A cél a fiatalítás volt, ez be is jött, ráadásul egy új lábbal hoztam el, ami sokat nyomott a latban, hiszen, ha ezeknél a villáknál valami törik, az legtöbbször ez az alkatrész. Magnézium öntvényről van szó, egyszer megemeltem kiszerelt állapotban, és annyira nincs súlya, hogy őszinte csodálattal tölt el a szívóssága.

IMG 0526
Amilyen könnyű, olyan erős

Hárman mentünk a villáért, összesen több mint harminc év hegyi bringás háttérrel. Átforgattunk minden csavart, tekergettük az állítógombokat, sasszemmel kerestük a repedéseket, olajfolyás nyomait, de minden stimmelt. Ennek tudatában fizettem ki, aztán, amikor hazaértem jöttem rá arra, hogy egyikünknek sem jutott eszébe istenesen megrángatni a becsúszószárakat. Félve fektettem a szőnyegre, átmozgattam, aztán szívrohamot kaptam. A zárókupaknál mérve jó három millimétert kotyogott a szár, ami sosem jelent jót. Egy ennyire lógó villával rázósabb terepen - vagyis ahova való - olyan menni, mintha egy repedt seprűnyéllel csapkodnánk a falat.

IMG 0525
Remélhetőleg ez a persely már nem mozdul ki

Görcsösen rávetettem magam az internetre, de nem kellett volna. A teljes persely-készlet harmincezer forintnyi dollárért kapható, már, ha egyáltalán. Ez több mint a fele a villa értékének, szóval következett a fejvakarás. Na, nem mintha egy ilyen persely akkora dolog lenne: tulajdonképpen egy sliccelt alumínium gyűrű, amire porkohászati eljárással felvisznek egy réteg rezet, majd egy réteg teflont. A helye a már emlegetett magnézium öntvényben van, egy kúpos furatba ül bele. Az előző villámban tizenegy év után is a gyári volt, nem kopott meg, nem értettem, hogy ebben az alig ötévesben mi történhetett.

IMG 0527
Mi kerül ezen ennyibe?!

Két álmatlan éjszaka után ismét az ominózus műhelyben voltam, lassan a lakcímkártyámat is lecserélhettem volna. Miután szétszedtük, kiderült, hogy nem csak elkopott a persely, hanem ki is mozdult a kúpos furatból. Valószínűleg azért csúszhatott ki, mert tárcsafék csak a villa egyik oldalán van, és az aszimmetrikus csavaró-erő képes kimozgatni. Egész véletlen előkerült egy másik persely a műhely mélyéről, ezzel már jónak kellett volna lennie. Volna.

IMG 0522
A visszaút-csillapítás mechanikája. A piros gombbal hangolható a sebesség

De továbbra is kopogott. Nem úgy, ahogy eddig, hanem kirugózásnál kattant egy hatalmasat. Azon túl, hogy a hang sem volt kellemes, menet közben is zavart. Újabb kör a műhelybe, újabb megbontás. Hamar kiderült, hogy a negatív rugóút rugója is törött, szerencsére ebből is akadt cseredarab helyben. Kísérletképpen még beépítettünk egy másik csillapító-mechanikát is, amelyen már a GATE-szelep is állítható. Ez nagyobb ütésekre kinyit, így még aktívabbá válik a mozgás, persze mi szabhatjuk meg, hogy mikor.

IMG 0524
A lényeg a fényes GATE-szelep

A GATE-et a hagyományos kompresszió-szeleppel együtt kell hangolni, amely annak a nyílásnak a méretét szabályozza, ahol berugózáskor átfolyik az olaj. Tulajdonképpen úgy működik, mint a visszaút csillapítás, csak a szelepet fordítva építik be. Akár teljesen le is lehet zárni a villát, bár downhillnél nem látom sok értelmét.

IMG 0528
Most akkor egy kicsit maradjon is így

Most, hogy már majdnem két hete működik stabilan, kezdem elhinni, hogy talán így marad. Cserélni való persze még mindig akad, ugyanis hirtelen felindulásból eladtam a kormányszáramat kormányostol, egy kölcsöndarab került a helyére. A gumi lassan már slick, abból is kell egy pár, de hatévnyi szívás a felütésekkel arra az elhatározásra juttatott, hogy kevlárral erősített falú abroncsot vegyek. Nem olcsó, de hátha nem fog úgy kinézni a felnim egy sziklakert után, mint amit megrágott a kisegér.

Aki eddig kibírta, annak jutalmul itt van Danny Hart futama Fort Williamből. Legutóbb az edzőkörről készült poszt, már az is elég kemény volt, de a versenyhez képest csak laza nyáresti tekergés. Nézzék, és kapaszkodjanak az íróasztalba:

Eszelős, igaz? És ez még csak egy harmadik helyre volt elég.

Az oldalról ajánljuk

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11