Pénzt adnak, hogy ne kelljen fizetni
A mai nap a szerkesztőségben Golf GTE lázban telt. Egymásnak feszültek a gofisták meg az antigolfisták, pontosabban a pluginhibridiánusok és az eretnekek. A leggyakrabban elhangzó szám a 37 ezer euró volt, amibe kerül. Megéri, neméri. Nem, de mégis. Jó, nálunk nem, de Nyugat-Európában, ahol akár ötezer euróval támogatja az állam a villanyhajtású autók vásárlását, már egész más a helyzet. Itt csöngetett fel a nagykörúti villamos berregője a fejemben. Vészhelyzet van.
Küzdünk itt, mint medve a jégtáblán, hogy ne szakadjon nyakunkba az óceán, hogy gyerekeink is tudják élni azt a pazarló, kényelemben tespedő életet, mint mi. Az EU tűzzel, vassal harcol az autók szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséért, a közlekedés lett a fekete bárány. Igaz, a klímaváltozást ezzel nem fogjuk megoldani, a szabályozás is dilettantizmusra vall, de nem baj, megszoktuk, elfogadtuk. Hiszünk a zöld autózásban, ami persze önmagában is egy oximoron. Birkák vagyunk, na.
Tartok tőle, hogy a villanyautózás is hasonló tévút, mint a CO2-határértékek és a hozzá kapcsolódó szabályok, de ezt most még nem látni pontosan. Mindenesetre az látszik, hogy a hatalom bekajálta, az elektromos közlekedésé a jövő, ezért mindenkinek kitömi a zsebét, aki ilyet vesz, hátha megmozdul valami, és ahogy egyre többen lesznek a villanyautósok, egyszer csak átfordul a buli önfenntartóba, hirtelen minden értelmet nyer, kinőnek a földből a gyorstöltők és lezuhan az akkumulátorok ára, miközben energiatároló képességük megsokszorozódik. Ha ez valóra válik, tényleg minden erőfeszítést megér a szebb jövő ígérete.
De mi történik most? A mérnökök minden egyes gramm CO2-ért hónapokat gályáznak, a villanyautók viszont a sajátos pontozási módszernek köszönhetően olyanok, mint a lépj előre hármat mező a gazdálkodj okosanban. Fenemód leviszik a flottaátlagot, ezért időnként gyanús, hogy akár ráfizetéssel is hajlandók a gyártók a nép közé szórni őket, csak hogy megússzák a büntetést, ami a vállalatbirodalom túl magas átlagos szén-dioxid-kibocsátásáért járna.
Vagyis a hatalom azért ad pénzt az autógyárak bizonyos termékeit vásárlóknak, hogy az autógyárak megússzák a hatalom által belengetett pénzbüntetést. Megértünk a pusztulásra.