Azt hiszem, olyan vagyok, mint egy gyerek: minél tovább mondják valamire, hogy nem szabad, annál kíváncsibb vagyok. Most például a wankel-motorra zizzentem rá. Az utolsó szériás (FD) Mazda RX-7-es úgy tizenkét éves korom óta izgat, de a stabil likviditási zavaraimnak hála marad a netes csöpögés. És a YouTube valamelyik nap ezzel kezdte a számomra ajánlott rovatot:
Megnéztem tizenötször, majd felitattam a vért a hallójárataimból, aztán rájöttem, hogy ismerem én ezt az autót, igaz csak bolygódugattyú-történeti írások lábjegyzetéből. Pedig két szempontból is különleges gépről van szó: ez az egyetlen wankel-motoros versenyautó, amely győzni tudott Le Mans-ban, ahogy mindmáig az egyetlen japán is, amelynek sikerült a bravúr. Persze ez sem úgy történt, hogy csak odamentek és nyertek, messze nem, de akkor nem is vált volna legendává, igaz?

Tegyük hozzá, megismételni sem lett volna lehetőségük, hiszen az 1992-es szezontól bevezetett fogyasztási korlátozásokat már nem bírta volna teljesíteni a motor. Naná, ez a technika utcai autókban is három másik helyett eszik, gondolhatják, mi üzemanyag esett bele, ha versenyzésre használták. 1990-ben álltak rajthoz C-csoportos 787-esek, és egyáltalán nem indult biztatóan a futam. A csapat két autója mindössze 150 kör után kiesett, és az egyetlen célba érő kocsinak is csak egy huszadik helyre futotta.

Ez a gép ötven körrel maradt le az akkori győztes Jaguar mögött, de a Mazda felszívta magát, folytatták a fejlesztést. Az R26B kódjelű négytárcsás, 2,6 literes blokk folyamatosan változó hosszúságú szívócsöveket, és rotoronként három gyertyát kapott, de az aerodinamikai elemeket is tovább finomították. Fékpadon több mint 900 lóerőt mértek, de a versenyre 700-ra fogták vissza a motorokat, és ne feledjük, ezt bármiféle lélegeztetés nélkül tudták, 9000-es fordulaton. Egy 830 kilós autóban.

Innen pedig már csak a mindent elsöprő totális diadal lenne hátra, de nem egy filmben vagyunk. Négy autó állt rajthoz, három a hagyományos kék-fehér Mazda-versenyszínekben, egy pedig a szponzor, Renown ruhamárka narancs-zöld fényezésével. Az 1991-es futam ismét nem kecsegtetett semmi jóval a japánoknak, az időmérőn a tizenkilencedik hely volt a legjobb eredményük, a verseny elején pedig reménytelennek tűnt megfogni a félelmetesen gyors Peugeot 905-ösöket. A korabeli Formula-1-es technikát használó autók még sötétedés előtt kiestek: egy a boxutcában gyulladt ki, egynek a váltója ment tönkre, a harmadiknak pedig a motorja adta meg magát.

Tévedés lenne azt gondolni, hogy innentől jutalomjáték volt a futam, hiszen a legesélyesebbnek tartott csapat kiesése után a Sauber Mercedes foglalta el az első három helyet. A C291 kódjelű gépek brutálisan gyorsak voltak, olyannyira, hogy abban az évben még a futam leggyorsabb köre is az ezüst versenyautókhoz fűződött. Az 55-ös rajtszámú Mazda stabilan tartotta a negyedik helyet, de az ötliteres, turbós Mercik egyre távolodtak, míg nem az első helyezett kiállni kényszerült. Egy korábbi balesetből származó törmelék miatt rekedt hosszú időre a boxban, de a második autó is kicsúszott, nem tudta folytatni a versenyt.
A 787B ekkor négy teljes körrel volt az első helyezett mögött, és finoman elkezdte lopni a távolságot, amíg már csak egy kör választotta el a két autót. A Mercedesnek lassítania kellett, mert a vízpumpája miatt folyamatosan melegedett a motor, végül kénytelen volt kiállni. Több mint harmincöt percet töltött a boxban, mire megoldották a problémát, de ennyi idő alatt semmivé foszlott az addigi dominancia.

A célvonalon Johnny Herbert hajtott keresztül elsőként az 55-ös kocsival, és a legkisebb japán gyártó megmutatta, hogy mire képes, ha igazán összeszorítja a fogát. Amikor Herbert kiszállt, összeesett, annyira kimerült és kiszáradt, bár ez ott és akkor valószínűleg őt izgatta a legkevésbé. Lehet filozofálni azon, hogy a Mazda csak azért nyert, mert a gyorsabb autók kiestek előle, ami igaz is, de egy dolgot ne felejtsünk el: a Le Mans-t nem a leggyorsabb nyeri. Ezen a versenyen az győz, aki huszonnégy órán át tud a leggyorsabb lenni, és 1991-ben ezek a wankel-motoros csodák voltak, minden vitán felül.
Akinek még hiányzik egy kis wankel-hang, az nézze meg az elődmodellt, ahogy fékpadon hajtják. Élőben félelmetes lehet, az biztos.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
