A versenyautó replikájának replikája

2015.01.27. 10:25
0 hozzászólás

 

A nyolcvanas évek közepén nem volt rossz gyereknek lenni még akkor sem, ha éppen csak átszűrődni tudott az amerikai autós kultúra a vasfüggönyön keresztül: az egyetlen amerikai autó egy Pacer volt a városunkban, de az rohadt menő volt. (Honnan tudtuk volna, hogy világ autótesztelői egyhangúan utálták? Nálunk az ezeröcsi volt az elit!)

coyote_x_3.jpg
Coyote X



Szerencsére a határ nem állította meg a rádiófrekvenciát, így tudtuk fogni a jugó és az osztrák TV adásait. Így láthattunk először olyan csodákat, mint a később hozzánk is bekerült Knight Rider. Én azonban jobban kedveltem a Hardcastle and McCormick című sorozatot, egyértelműen az autó miatt, amely számomra fényévekre volt a béna telekerekes harmadik generációs Trans Am-től.

coyote_x_1.jpg
Coyote X


A piros szörnyeteg a mai eszemmel nézve egyértelműen VW Bogár, üvegszálból, mintha Majosházán készítették volna. (A szörnyű, Pontiac Fiero alapú Ferrari-replikák otthonában.) De a sztori ennél kicsit bonyolultabb - bár nem sokat tévedtem.

coyote_x_2.jpg
Coyote X

A Coyote X-nek nevezett autó valóban a filmhez készült. És milyen kár, tényleg VW Bogár alapokra, viszont Porsche 914 blokkal, ami szintén nem áll messze a Bogártól, hiszen eleve Porche-VW koprodukció volt.

A kaszni viszont nem akármilyen koppintás: konkrétan a Manta Mongate kit-car módosítása. (Mindenki higgadjon le, ez a Manta nem az a Manta: semmi köze a germán kultautóhoz!) 

manta_montage_2.jpg
Manta Montage

Mi az a kit-car? Építőkészlet-autó, azaz olyan autó, amit magad, vagy a szerelőd, esetleg külön pénzért a gyártó rak össze az általad választott verzióban: ez a magyar hatóságok számára elképzelhetetlen dolog. A fődarabok: váltó, motor, alváz, futómű, ilyesmik általában mindig donortól származnak. Gyakran az optikával nem arányos színvonalon, azaz a szupersportkocsinak látszó tárgyban 34 lóerős Bogár motor is lehet, de persze akár V8 is. Sok cég foglalkozik a világ kulturáltabb országaiban ilyesmivel; nem ritkán autólegendák replikáit gyártják. 

mclaren_m6gt.jpg
McLaren M6

A Manta Montage is egy kvázi-replika: az 1967-es McLaren M6A versenyautó alapján tervezték.

mclaren_m6gt_2.jpg
McLaren M6

A Coyote X a Manta Montage-hez képest elsősorban abban különbözött, hogy az oldalüvegeket, pontosabban az eredetileg szárnyas ajtó komplett felső részét eltávolították, így egyfajta sajátos majdnem-kabrióként funkcionált a sorozatban. Meg persze voltak egyebek is, például a Coyote X-en hiányzott a Manta nagy hátsó szélvédője.

manta_montage_1.jpg
Manta Montage

Természetesen sok példány készült, többféle verzióban, mert stunt-carnak is kellett speciális darabokat építeni az ugratásokhoz és egyéb szokásos nevetséges akciójelenetekhez, amelyek forgatásakor össze is szoktak törni.

coyote_delorean.jpg
Coyote DeLorean alapon

A második évaddal jött a baj: A Daniel Hugh-Kelly melletti főszerepet alakító idősebb Brian Keith számára nehézséget okozott beszállni az autóba, így az új évadra inkább DeLorean-t használtak alapnak. Ez teljesen felborította az arányokat: a Manta stíluselemeinek applikásával a Coyote nagyon buta formájú lett. Orrmotorosnak nézett ki, pedig a DeLorean sem az.

manta_montage_3.jpg
Manta Montage beltér

Biztos nem ez volt az oka, hogy a sorozat csak 3 évet élt meg, de a sajnos a Manta cég is megszűnt a 80-as évek elején.



Ma ezek az autók, akár Coyote-replika, akár Manta Montage, akár Mclaren, akár bogár motor, tökmindegy: a fanatikusok ritka kincsei közé tartoznak. És ilyet biztosan soha nem fogsz látni itthon.

coyote_3d.jpg
Coyote X 3d grafika: kicsit szebb, mint a valóság