Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve vettem, bent lakik a Foltosban. Eddig egy szem, Borsi Miki barátomtól kapott ősrégi, monó Blaupunkt rádió szolgáltatta nekünk a talpalávalót, kis csalással egy kék (amerikai tervezésű, nagyteljesítményű) modern Blaupunkt oválhangszórón át, ami a szabványos helyre, a műszerfal tetejébe költözött, kis karton közdarabbal, mert a régi fajta ovál szabvány hasasabb, mint a mai, a hátra menő hangokat pedig tilos összekeveredni hagyni az előre menőkkel.
Úgy gondoltam, amikor Foltos megvásárlását követően betettem ezt a cuccot, hogy pár hónapra jó lesz, de már akkor elkezdtem valami korban megfelelő hangszórókat keresni hátra, amihez nem kell megbontani a kalaptartót. Két régi MBC hangszóró rácsa ugyan ott van, de az csak a takaró posztón, ami másik autóból származik, a lemezt ugyanis még senki nem vágta meg, és amíg Foltos az enyém, nem is fogja. Nem teszem tönkre a zajkomfortot ilyen butaságokkal. Aztán meglett egy pár Pioneer, de amikor megérkezett, rájöttem, hogy az a pár hangfal már a maga korában is az olcsók közé tartozott, hangja tehát annyi lesz, mint a sokat dicsőített, de csak a KGST-ben jónak számító klasszik Videtonoknak, ezért később lett egy másik szett is a vateráról. Ez előre két, felfelé egy hangszóróval sugároz, rég volt használva, ami miatt eleinte nyilván döglött lesz, de majd szépen bejáródik (aki ezt nem hiszi, sose támasztott még fel bolhapiacról vett hangfalat).
Sajnos ahová a Pioneerokat csavarozni tudtam volna, ott a Merciben dupla a lemez egy merevítés miatt, s mostanáig tartott, hogy Banditól kölcsönkérjek egy fúróba fogható körmarót, amivel az egyik rétegbe (nem nagy!) lukat tudok készíteni, hogy onnan már a felette levő rétegben pontosan, ügyesen pozicionálni tudjam a dobozt. Hétvégén ezt Bálint fiammal megoldottuk.
Aztán elbíbelődtem vagy másfél órát a hangszóróvezetékek hátrajuttatásával (hátsó ülések kompletten ki - ezek a Merciben csavarozva vannak, övcsat ki, szőnyeg ki, középkonzol félig ki). Majd ráment vagy négy órám arra, hogy rádiót válogassak. Legnagyobb szívfájdalmam, hogy a Mercedesbe ugyan nem (azokban mindig Becker volt, ami drága), de legalább a korba illő monó Blaupunkt rádió nem tud meghajtani három hangszórószettet (elöl plusz a két hátsó) egy nyamvadt, ötwattos, tranyós végfokkal. Vettem hát egy majdnem stimmelő, 70-es évek végi, 80-as eleji kazettás Pioneert, ami az újszülötteknek egy korú az autóval, de még az én szemem sem sajog, ha ránéz.
Vezetékeket hámoztam, beszerelési rajzot túrtam, csatlakozókat tettem fel, kínlódtam, attól eltekintve, hogy a mechanika egyik szíja medvecukorként taknyadt ki a belsejéből, amúgy szuper lett. Bakapcsoltam, tekergettem, tompa mormogás, á, persze, hiszen ez középhullám, átnyomtam URH-ra (újszülötteknek: FM), sistergés, semmi. Nézem a skálát - basszus, ezt nem néztem, amikor leütöttem a Vaterán. OIRT-sávos, azaz a szocialista blokk által használt URH-adások frekvenciáján működik, ahol már vagy húsz éve nem sugároznak... Oké, kuka.
Nem baj, elővettem a Karesztól másfél éve (a Pio után) karácsonyra kapott Akai DVD-s, mindent játszó szupergépet, ami egykor az ő W126-osában volt. Valami motoszkált a nyúltagyamban, hogy mintha már próbáltam volna, de félretettem az aggályaimat. Bepróbáltam a lukba, bement, a DIN-méret ötven éve DIN-méret. Ahogy bent volt, bepróbáltam alá a helyére a hamutartót. Aha, megvan a hiba, ketten nem férnek el, mert az Akai eleje viszont nem DIN-méretű, a Mercedesben meg közvetlenül alatta ott a hamveder. Soha többé nem tudnám kinyitni, soha többé nem lenne szivargyújtóm, legfeljebb úgy, ahogy a Vasfogban most, lógó vezetéken. Broáf. Oké, az Akai sem játszik.
Elővettem egy kazettás, de már modern Pioneert, amit szintén tizenéve őrizgettem. MInden vezetéket átalakítottam, blankolás, saruk, zsugorcső, ami kell, tököltem vele. Na, annak meg olyan kontakthibás volt a hangerő és a balansz gombja, hogy szintén feladtam - nem oxidáció, hanem súlyosabb érintkezési hiba volt az ok, nem akartam még rádiószerelőnek is felcsapni, panelt forrasztgatni, amúgy is túl új volt már minden a kocsiba, feladtam az erdetiségre vonatkozó küzdelmemet.
Turkálás a polcokon, megtaláltam a feleségem autójából pár hónapja kiszerelt JVC cédés rádiót. A Kati azért kért másikat, mert ez nem játszik le mp3-at, csak normál cédét, de nekem jó lesz az úriasszony levetett ruhája, van mp3 transzmitterem. Megint újabb saruk, rádásul kiszedéskor az előlap mögötti panel hitvány rögzítőfülei is letörtek, ezért ragaszgatni is kellett, de végül bekerül, mindent összekötöttem, szól elöl-hátul. Több mint három és fél éve megvan a Foltos, most először lehet feltekerni benne a zenét - másik autó lett. Ha pedig zavarja a szemem a modern rádió (mert nagyon zavarja), belepillantok a tükörbe, ahonnan a gallytörőrácsos Pioneerok megnyugtatóan vetítik a korrekt retrót. Elnézést a mosott fotókért, már elég sötét volt, amikor lőttem őket.
Talán érzik, ahogy közeleg a Vasfog (céges Volvo) eladása, úgy veszem mind inkább újra használatba a Foltost. Már csak azért is, mert idén nyáron nagy feladat vár rá, ehhez pedig készülök némi tuninggal is, aminek közelebbi részleteiről csak egy képpel merek szolgálni, a többet babonából még inkább nem mondok róla - maradjunk annyiban, hogy Karesz fontos szerepet játszik majd a módosításokban.
Foltos kalaptartójára viszont már csak egy nagylábú tappancsos rugón ugráló sárga, vigyorgó ufófej kellene, tudják, ami a bólogató kutya-korszak után jött időben, talán a hetvenes évek végén - nem tud valaki olyat? Pénzt is adok érte, természetesen!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
