Három évvel ezelőtt mentem be először a szerkesztőségbe, és az ajtón belépve két dolog fogott meg igazán: a madárpók, és Briggs&Stratton fűnyírómotorok. Na, nem mintha utóbbi akkora dolog lenne, csak egy irodában, asztali térelválasztóként annyira nem megszokott látvány. Azóta jó sok olaj átfolyt a Barátság olajvezetéken, én meg indokolatlanul sok időt töltöttem azzal, hogy két begépelt mondat között a motorokat bámultam. Nem fűnyíróba kéne szerelni, ez egyértelmű, inkább guruljon. Gyorsan. De minimum legyen szórakoztató.

Időközben úgy alakult, hogy fél évig Tunéziában éltem, és ebben a csodás arab országban megismerkedtem egy csodás új zélandi sporttal, a drfit trike-al. Tudják, ezek azok a háromkerekűek, amelyek hátsó kerekeire vízvezeték csövet húznak, hogy könnyen menjenek keresztbe. A mecset parkolójában eltöltött délután egyértelművé tette, hogy kell itthonra is, aztán egy BMX-szel, egy méter zártszelvénnyel, és négy kukáskonténer kerékkel később kész volt a saját trike-om.
Itt jött a képbe Anti, aki civilben fogamzásgátlót gyárt egy gyógyszeripari cégnél, másodállásban pedig downhill bringákat szerel. Ez hobbi is számára, ezért elég jól felszerelt a műhelye, hegesztőgép, esztergapad,még talán kohó is van benne. Az én trike-om itt készült egy átsörözött délután során, és természetesen Anti is rákívánt a dologra. Sok nem kellett, kerestünk még egy szétvágni való BMX-et, és aztán elkészült a 2.0-ás verzió, immáron hidraulikus tárcsafékkel. Mert pont volt kéznél.

Tovább szemeztem a motorokkal, és nem bírtam ellenállni a kísértésnek, elkértem egyet. A tervem az volt, hogy szétszedem és összerakom, ugyanis még sosem szereltem belsőégésű motort, aztán írok pár posztot a bénázásról. Közben kiderült, hogy a motorok valamiért megszorultak – sosem indították még be egyiket sem, hét éve állnak -, így pedig már a cassus belli is megvolt arra, hogy nyakig olajos legyek. Anti áthívott a műhelybe, mondván elég sok ott a szerszám, de persze a valós indok az volt, hogy röhöghessen rajtam.
Ettől függetlenül tanulságos volt a délután, igaz a motornak semmi baja nem volt, csak ki kellett engedni a biztonsági fékét. Kiderült például, hogy a 148 köbcentis, egyhengeres, négyütemű blokk kenését egy cirka tenyérnyi műanyag fogaskerék végzi, amely felfröcsköli az olajat a hengerfalra, marketing nyelven ez a Dura-Lube Splash Lubrication. A vezérműről forgatott kerék nem tűnt annyira hatékony megoldásnak, főleg úgy, hogy a függőleges főtengely alsó csapágya ugyan úszik az olajban, de a felsőről azt se tudjuk kap-e a permetből. Ennek ellenére feltöltöttük olajjal, és beindítottuk, melegen már egész szépen járt, még úgy is, hogy a gázkart egy régi bicikli váltókar helyettesítette.

A drift trike-ról tudni kell, hogy a jósága legnagyobb részét az adja, hogy egyszerű, és amint elkezdjük bonyolítani, veszít a varázsából. Anti ennek ellenére sem bírt ellenállni a kísértésnek, ezért a saját háromkerekűjére levehető hátsótengelyt tervezett, hátha egyszer egy motor felépítménye kerül oda. Innentől pedig gondolom, kitalálják a folytatást. Van egy egészségesen működő négyütemű motorunk, van egy masszív drift trike-unk, és van egy jól felszerelt műhelyünk. És van egy halom leküzdendő problémánk.
Elsőre például az, hogy a Briggset függőlegesen álló főtengellyel tervezték, egyáltalán nem biztos, hogy károsodás nélkül megússza, ha elfordítjuk. Erre két ötletünk van: vagy eleve függőlegesen építjük be, vagy követjük ezt a Youtube tutoriált, amelyben azt magyarázza el a lelkes barkácsoló, hogyan tudjuk vízszintes üzemre átépíteni a motort. A másik komoly gond, hogy mégis hogy visszük át a hajtást. Szóba került már egy ipari varrógép tárcsás kuplungja is – ez pont van kéznél -, de a Babetta röpsúlyosa sem elvetendő, főleg, hogy kopás esetén van hozzá alkatrész. Felajánlás formájában egy Suzuki robogóé is beérkezett, ám erről még nincs fotónk, így nem találjuk a helyét a tervekben. Nem mintha lennének tervek.

Ha ezt is megoldottuk, akkor már csak a fordulatszám-szabályozással kell valamit kezdeni, ugyanis a Briggs tulajdonképpen stabilmotor. A gyár beállította az üzemi fordulatszámot, ha ez leesne, akkor a hűtőventillátor lassabb légárama miatt egy lamella befelé mozdul, és nyitja a pillangószelepet, túlpörgés esetén pedig az ellenkező irányba elmozdulva zárja azt. Ez nagyszerű, ha fűcsomók ellen megyünk, de a drift lényege a gázzal kormányzás lenne, így erre is kell még megoldást találni, hiszen az aprócska karbi még apróbb pillangószelepével nem túl széles a használható fordulatszám tartomány. Ha csak pusztán a szelepet nyitogatjuk, akkor meg alapjárat nincs, bár egy igazi férfinak állítólag az nem kell.

Az biztos, hogy a gép gurulni fog, de hogy rendesen működik-e majd, arról vannak kétségeim. A kihívás adott, és amíg eljutunk a kipörgő kerekekig, elég sok fejvakarást, szentségelést és főleg tanulást látok magam előtt. Akárhogy is zárul a projekt, mindenképp megírom. Aztán ki tudja, lehet, hogy egy Parkoló Parádén egyszer még majd kézről-kézre adjuk a kormányát, és valami ilyesmit csinálunk:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
