Így ment lassan a világ leggyorsabbja
Két nappal ezelőtt, december 22-én volt a Blackbird első felszállásának 51. évfordulója. Ennél jobb alkalom nincs, hogy megjelenjen a harmadik Brian Shul történet. Nem is emlékszem, talán az egyik olvasó kommentelte találóan, hogy az SR-71 olyan volt a hatvanas évek közepén, mintha ma charterjáratot indítanánk a Marsra. Az előző két megjelent történet itt és itt olvasható.
Sokak számára a sebessége miatt maradt meg, ám tudott lassan is menni. A lassan persze csak magához képest értendő, de épp ezért érdekes a következő történet.
Mint volt SR-71-pilóta és profi előadó, a leggyakrabban azt a kérdést kaptam meg, mennyivel tudna repülni a gép. Minden alkalommal biztosra vettem, hogy megkérdezik, ha megjelentem egy eseményen. Érdekes kérdés, tekintve a gép képességeit, de nincs egy megadható konkrét szám, hiszen a jet minden alkalommal többet kínált, ha úgy akartad. Gyakori volt a percenkénti 56 kilométeres érték.

A legtöbb küldetésen előre beállított Mach-számokkal repültünk, és amúgy sem akartunk kárt tenni a gépben, nem hagytuk, hogy elérje a határait sem hőmérséklet, sem sebesség tekintetében. Persze, minden SR-71-pilótának megvan a saját rekordja, amit valamely küldetése során látott. Az enyém Líbia felett jött össze, amikor Kadhafi kilőtt ránk két rakétát és teljes tolóerőre kapcsoltam. Legyen elég annyi, hogy a gép imádta a sebességet, és könnyedén mutatott olyan Mach-értékeket, amilyeneket nem láttunk korábban.
Szóval elég nagy meglepetés volt, amikor az egyik előadásom végén valaki azt kérdezte - Mi volt a legkisebb sebesség, amivel addig repültél a Blackbirddel? Először kérdeztek ilyet. Némi gondolkodás után felidéztem a történetet, amelyet addig sosem osztottam meg és a következőket mondtam:
Az Angol Királyi Légierő mildenhalli bázisáról indultunk küldetésre a másodpilótámmal, Walt Watsonnal, amit Európa és a Vasfüggöny országai felett teljesítettünk. Ekkor rádióforgalmazás kezdődött köztünk és a torony között. Éppen Dánia felett zúgtunk át úgy három perc alatt, amikor egy kisebb angol légibázis kért egy alacsony áthúzást. A kadétok oktatója egy volt Blackbird-pilóta volt, és azt gondolta, motiváló lenne a fiataloknak, ha láthatnák, ahogy a csodás SR-71 bemutat egy alacsony áthúzást. Nem okozott gondot, még örültünk is neki, hogy csinálhatjuk. Egy gyors újratöltés után Északi-tenger felett rá is fordultunk a légibázisra.

Walternek számtalan bonyolult navigációs eszköze volt a hátsó ülésen, el is kezdett ráirányítani a területre. Szuperszonikus sebesség alá lassítottam, és egy sűrű erdővel borított terület felett találtuk magunkat. Mint a legtöbb volt világháborús légibázis, ez is egy kisebb toronyból és az azt körülvevő infrastruktúrából állt. Walter jelezte, hogy közel vagyunk, és már látnom kéne a bázist, de nem láttam semmit. Mindenütt csak fák voltak, ameddig elláttam a ködben. Aztán egyszer csak feltűnt a kis torony, és visszavettem a tempót 325 csomóról – nagyjából 600 km/h -, amivel addig repültünk. A géppel minden 275 csomó – 510 km/h – alatti sebesség kellemetlen volt. Walt szólt, hogy már a kifutó felett vagyunk, de továbbra sem láttam semmit. Megdöntöttem a gépet és óvatos körözésbe kezdtem, remélve, hogy meglátok valamit, ami hasonlít egy mezőre. Eközben alattunk a parancsnok már kivezényelte a kadétokat a kifutóra, hogy minél jobban lássák az átrepülést.
Csendes, nyugodt nap volt, szórványos szürke felhőkkel. Walter továbbra is azt állította, hogy a mező alattunk van a felhő és ködréteg takarásában, de még mindig nem láttam semmit. Minél tovább lestünk kifelé körözés közben, annál lassabban repültünk. A visszafogott teljesítmény miatt a várakozó kadétok semmit sem hallottak.

Nagyon jó oktatóim voltak a karrierem során, épp ezért valami azt súgta, hogy ellenőrizni kéne a műszereket. Amint észrevettem, hogy a sebességmérő 160 csomót - 296 km/h – mutat, a szívem megállt, és az adrenalintól fűtött bal kezem koppanásig előretolta a két gázkart. Ezen a ponton már nem igazán repültünk, hanem enyhén zuhantunk. Abban a pillanatban, ahogy a két hajtómű viharszerű morajjal berobbant – hogy én ezt mennyire imádtam – a repülő teljes valójában ott volt a sokkos közönsége előtt. Összetörve a reggel nyugodt csendjét, a harminckét méternyi titánötvözetből kilövellő tűz hullott az arcukba. A gép megemelkedett és maximumra kapcsolt utánégetővel gyorsulni kezdett a mező torony felőli oldalán, közelebb, mint várták. Az érzést úgy tudnám leírni, mintha pengeélen táncoltunk volna.
Amint elértük a mező szélét, Mildenhall felé vettük az irányt, minden probléma nélkül. A következő 14 percben nem szólaltunk meg. A földet érés után a parancsnokunk üdvözölt, és biztosak voltunk benne, hogy a rangjelzéseinkért nyúl. Ehelyett szívélyesen kezet rázott velünk, és elmondta, hogy a kadétparancsnok szerint ez volt a legnagyszerűbb alacsony átrepülés, amit SR-71-estől valaha látott, különösen az tetszett neki, hogy a precíz manőverrel még meg is sikerült lepni őket, lélegzetelállítónak nevezte a dolgot. Azt mondta, hogy néhány kadét fejéről levitte a szél a sapkát, és a semmiből előtűnő gép látványa, ahogy teljes gázon gyorsul velük szemben, hihetetlen volt. Walttal aznap reggel mindketten tisztába kerültünk a lélegzetelállító szó fogalmával, és szégyellősen válaszoltunk a manővert ért dicséretre.

Ahogy visszatértünk a felszerelésraktárba, hogy visszacseréljük a szkafandert repülős ruhára, csak ültünk ott, és még mindig nem beszéltünk az átrepülés óta. Végül Walter rám nézett, és azt mondta - százötvenhat csomó (288 km/h), te mennyit láttál? Kerestem a szavakat, és dadogva azt mondtam: - Százötvenkettő (281 km/h). Egy percig ültünk szó nélkül, aztán Walt csak annyit mondott - soha többé ne tedd ezt velem!
És nem is tettem.
Egy évre rá Walter és én ebédre voltunk hivatalosak a Mildenhall Tiszti Klubba, és hallottuk, ahogy egy tiszt a kadétoknak mesél egy SR-71 átrepülésről, amit korábban látott. Persze mostanra a sztoriban már gyerekek hullottak a toronyból és sikítottak, mert a hajtómű megpörkölte a szemöldöküket. Kiszúrták a HABU jelzéseket a ruhánkon – a Blackbird egyik beceneve (Délkelet-Ázsiában honos viperafajt neveznek így a helyiek, akik az ott gyakorlatozó gép láttán meg voltak győződve arról, hogy a kígyó fejét formálták meg a mérnökök - a szerk. megj.) -, ahogy ott álltunk tányérokkal a kezünkben, és kérték, hogy igazoljuk, a dolog megtörténhet. Walt megrázta a fejét és annyit mondott - valószínűleg csak rutin átrepülés volt, ami ezzel a géppel igazán látványos.
Mindenképp látványos.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
