Így ment lassan a világ leggyorsabbja
Két nappal ezelőtt, december 22-én volt a Blackbird első felszállásának 51. évfordulója. Ennél jobb alkalom nincs, hogy megjelenjen a harmadik Brian Shul történet. Nem is emlékszem, talán az egyik olvasó kommentelte találóan, hogy az SR-71 olyan volt a hatvanas évek közepén, mintha ma charterjáratot indítanánk a Marsra. Az előző két megjelent történet itt és itt olvasható.
Sokak számára a sebessége miatt maradt meg, ám tudott lassan is menni. A lassan persze csak magához képest értendő, de épp ezért érdekes a következő történet.
Mint volt SR-71-pilóta és profi előadó, a leggyakrabban azt a kérdést kaptam meg, mennyivel tudna repülni a gép. Minden alkalommal biztosra vettem, hogy megkérdezik, ha megjelentem egy eseményen. Érdekes kérdés, tekintve a gép képességeit, de nincs egy megadható konkrét szám, hiszen a jet minden alkalommal többet kínált, ha úgy akartad. Gyakori volt a percenkénti 56 kilométeres érték.

A legtöbb küldetésen előre beállított Mach-számokkal repültünk, és amúgy sem akartunk kárt tenni a gépben, nem hagytuk, hogy elérje a határait sem hőmérséklet, sem sebesség tekintetében. Persze, minden SR-71-pilótának megvan a saját rekordja, amit valamely küldetése során látott. Az enyém Líbia felett jött össze, amikor Kadhafi kilőtt ránk két rakétát és teljes tolóerőre kapcsoltam. Legyen elég annyi, hogy a gép imádta a sebességet, és könnyedén mutatott olyan Mach-értékeket, amilyeneket nem láttunk korábban.
Szóval elég nagy meglepetés volt, amikor az egyik előadásom végén valaki azt kérdezte - Mi volt a legkisebb sebesség, amivel addig repültél a Blackbirddel? Először kérdeztek ilyet. Némi gondolkodás után felidéztem a történetet, amelyet addig sosem osztottam meg és a következőket mondtam:
Az Angol Királyi Légierő mildenhalli bázisáról indultunk küldetésre a másodpilótámmal, Walt Watsonnal, amit Európa és a Vasfüggöny országai felett teljesítettünk. Ekkor rádióforgalmazás kezdődött köztünk és a torony között. Éppen Dánia felett zúgtunk át úgy három perc alatt, amikor egy kisebb angol légibázis kért egy alacsony áthúzást. A kadétok oktatója egy volt Blackbird-pilóta volt, és azt gondolta, motiváló lenne a fiataloknak, ha láthatnák, ahogy a csodás SR-71 bemutat egy alacsony áthúzást. Nem okozott gondot, még örültünk is neki, hogy csinálhatjuk. Egy gyors újratöltés után Északi-tenger felett rá is fordultunk a légibázisra.

Walternek számtalan bonyolult navigációs eszköze volt a hátsó ülésen, el is kezdett ráirányítani a területre. Szuperszonikus sebesség alá lassítottam, és egy sűrű erdővel borított terület felett találtuk magunkat. Mint a legtöbb volt világháborús légibázis, ez is egy kisebb toronyból és az azt körülvevő infrastruktúrából állt. Walter jelezte, hogy közel vagyunk, és már látnom kéne a bázist, de nem láttam semmit. Mindenütt csak fák voltak, ameddig elláttam a ködben. Aztán egyszer csak feltűnt a kis torony, és visszavettem a tempót 325 csomóról – nagyjából 600 km/h -, amivel addig repültünk. A géppel minden 275 csomó – 510 km/h – alatti sebesség kellemetlen volt. Walt szólt, hogy már a kifutó felett vagyunk, de továbbra sem láttam semmit. Megdöntöttem a gépet és óvatos körözésbe kezdtem, remélve, hogy meglátok valamit, ami hasonlít egy mezőre. Eközben alattunk a parancsnok már kivezényelte a kadétokat a kifutóra, hogy minél jobban lássák az átrepülést.
Csendes, nyugodt nap volt, szórványos szürke felhőkkel. Walter továbbra is azt állította, hogy a mező alattunk van a felhő és ködréteg takarásában, de még mindig nem láttam semmit. Minél tovább lestünk kifelé körözés közben, annál lassabban repültünk. A visszafogott teljesítmény miatt a várakozó kadétok semmit sem hallottak.

Nagyon jó oktatóim voltak a karrierem során, épp ezért valami azt súgta, hogy ellenőrizni kéne a műszereket. Amint észrevettem, hogy a sebességmérő 160 csomót - 296 km/h – mutat, a szívem megállt, és az adrenalintól fűtött bal kezem koppanásig előretolta a két gázkart. Ezen a ponton már nem igazán repültünk, hanem enyhén zuhantunk. Abban a pillanatban, ahogy a két hajtómű viharszerű morajjal berobbant – hogy én ezt mennyire imádtam – a repülő teljes valójában ott volt a sokkos közönsége előtt. Összetörve a reggel nyugodt csendjét, a harminckét méternyi titánötvözetből kilövellő tűz hullott az arcukba. A gép megemelkedett és maximumra kapcsolt utánégetővel gyorsulni kezdett a mező torony felőli oldalán, közelebb, mint várták. Az érzést úgy tudnám leírni, mintha pengeélen táncoltunk volna.
Amint elértük a mező szélét, Mildenhall felé vettük az irányt, minden probléma nélkül. A következő 14 percben nem szólaltunk meg. A földet érés után a parancsnokunk üdvözölt, és biztosak voltunk benne, hogy a rangjelzéseinkért nyúl. Ehelyett szívélyesen kezet rázott velünk, és elmondta, hogy a kadétparancsnok szerint ez volt a legnagyszerűbb alacsony átrepülés, amit SR-71-estől valaha látott, különösen az tetszett neki, hogy a precíz manőverrel még meg is sikerült lepni őket, lélegzetelállítónak nevezte a dolgot. Azt mondta, hogy néhány kadét fejéről levitte a szél a sapkát, és a semmiből előtűnő gép látványa, ahogy teljes gázon gyorsul velük szemben, hihetetlen volt. Walttal aznap reggel mindketten tisztába kerültünk a lélegzetelállító szó fogalmával, és szégyellősen válaszoltunk a manővert ért dicséretre.

Ahogy visszatértünk a felszerelésraktárba, hogy visszacseréljük a szkafandert repülős ruhára, csak ültünk ott, és még mindig nem beszéltünk az átrepülés óta. Végül Walter rám nézett, és azt mondta - százötvenhat csomó (288 km/h), te mennyit láttál? Kerestem a szavakat, és dadogva azt mondtam: - Százötvenkettő (281 km/h). Egy percig ültünk szó nélkül, aztán Walt csak annyit mondott - soha többé ne tedd ezt velem!
És nem is tettem.
Egy évre rá Walter és én ebédre voltunk hivatalosak a Mildenhall Tiszti Klubba, és hallottuk, ahogy egy tiszt a kadétoknak mesél egy SR-71 átrepülésről, amit korábban látott. Persze mostanra a sztoriban már gyerekek hullottak a toronyból és sikítottak, mert a hajtómű megpörkölte a szemöldöküket. Kiszúrták a HABU jelzéseket a ruhánkon – a Blackbird egyik beceneve (Délkelet-Ázsiában honos viperafajt neveznek így a helyiek, akik az ott gyakorlatozó gép láttán meg voltak győződve arról, hogy a kígyó fejét formálták meg a mérnökök - a szerk. megj.) -, ahogy ott álltunk tányérokkal a kezünkben, és kérték, hogy igazoljuk, a dolog megtörténhet. Walt megrázta a fejét és annyit mondott - valószínűleg csak rutin átrepülés volt, ami ezzel a géppel igazán látványos.
Mindenképp látványos.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
