Jóval éjfél után értünk Morano Calabróba. A karma ismét jelét adta létezésének: egy régi műszerfalas London-taxi volt a kerti virágláda. A szállást az a cég ajánlotta, amelyik a BMW-t árulta. De jól tettük, hogy hallgattunk rájuk! Csodás környezet, hatalmas szobák, tiszta és modern fürdő. Este csak cicamosdást abszolváltam, mert olyan hideg volt, hogy kizárólag a tigrismosó rövid programja jöhetett szóba. Pista mogorván ébredt, rögtön netvadászatba kezdett. Szállásadónk szerint az internet hol van, hol nincs. Éppen nem volt. A reggelit a kandalló vibráló fényében költöttük el. Régi képek és családi ereklyék a falon, articsóka csokor az asztalon, és ahogy a bioételeket nevezik errefelé: házi joghurt, házi kenyér és a disznó valamelyik része sajtba csomagolva, ezek indították a napot. Na meg a hosszú feketekávé, zsíros tejjel.

Morano Calabro festői kisváros. Mandarin- és narancsültetvények, amerre a szem ellát, itt már a kaktuszfüge is megterem, bőven. Láthatóan Olaszország szegényebb területei közé tartozik, az épületek jellegéből adódóan bármelyik pillanatban kikanyarodhat elénk Rizzo felügyelő Alfájával, visító gumikkal. Ez sajnos csak álom marad, az utakon egyetlen 500-as Fiaton kívül csak modern autókat láttunk. Olasz ismerősöm mesélt a korszerűtlen autók horribilis adójáról és a roncsprémium is láthatóan nagy tisztogatást végzett.
Három kilométerre kellett csak kocsiznunk az álmos trélert, izgatottan nyomkodtuk végig az autókereskedés portálüvegét, végül megtaláltuk az ajtót is. Széles mosollyal fogadtak a helyiek, vártak minket. Büszke, régi családi biznisz ez is, mint ahogy megszokott errefelé. Pista kisördög énje reggel óta toporzékolt, eljött az ő ideje végre: Na, Lacikám most ugrik a majom a vízbe, hehehehehe.
Az igazsághoz tartozik, hogy Pista a lelke mélyén érezte, nem lesz baj, csak engem akart felkészíteni a legrosszabb forgatókönyv szerinti eseményekre. Hiszen nem jött volna el erre a négynapos túrára csak azért, hogy jól kiröhögjön Szicília határában, amint egy feldrótozott BMW-vesés 127-es Fiatra próbálnak rábeszélni a helyi mandarinkápók.
A cégtulaj fia széles mozdulatokkal terelt a fedett tároló felé, ahol a kiscápám várt rám. Vastag porréteg, félig lapos gumik ontották az őszinteséget. Beültem, alánéztem, kinyitottam a gépháztetőt, azonnal tudtam, hogy a BMW jön velünk. Ha rosszabb állapotban lett volna, akkor is megveszem. Három helyen találtunk középsúlyú rozsdát: az akkumulátortálca sarkán, a csomagtérpadlón (messze nem szita, csak barnul) és a doblemezen átvezetett gázcsövek környékén.
A típust jól ismerők elláttak tanácsokkal, tudtam, hová kell nézni, hol lehet csak vastag húszezres-réteggel befoltozni a bajt. Semmi. Az autó alján gyári festék, ép gumiharangok, doblemezek, a motor csak poros, nyoma sincs olajfolyásnak. Az üzemanyagrendszerben van valahol dugulás, az önindító szépen forgatta a motort, de be nem röffent, egészséges és zörejmentes volt. Ennyi rizikót vállalok, ha kívülről ilyen állapotban van a motor és láthatóan bontásmentes (144 ezer km), nagy baja nem lehet. Ha meg nagy baja van, olcsóbb a gépműhely, mint homokfújni egy szétrohadt kasznit, és hónapokig nézegetni a műhely sarkában pihenő M20-ast. Harminchat éves autót vettem, legyünk reálisak: nyilván lehetnek még taposóaknák a karosszéria mélyebb üregeiben, de a hossz- és kereszttartók épek, a nehéz, nagy ajtók csodásan csukódnak és ez a lényeg.
Beviharzottam az irodába, zizzentek az eurók és gyűltek a papírok előttem. Sorra kerültek elő az autó meséjét igazoló dokumentumok. Valóban lefoglalta a bank '91-ben, valóban én lettem a második tulajdonos, és tényleg alig mozdult az elmúlt 24 évben. Megírtuk a szerződéseket, egyéb engedélyeket, pontosan 32 percig tartott az egész. Harminckét percig. Amikor felálltam, a kezembe nyomtak egy Carclub Morano Calabro feliratú bőrtasakot, kulcstartót, tollakat, matricákat. Apró dolgok ezek, de jólesett a meglepetés. Főleg úgy, hogy még a közeli hozzátartozóim és barátaim prekoncepciója is az volt, hogy örüljek, ha nem ásnak majd el Kalábriában és ha valami roncsot hozok, az is csak Michael Corleone széles jókedvének lesz köszönhető.
Pista ezalatt felmálházta a trélert, készen álltunk az indulásra.
Loptam még tíz percet a feszes útitervünkből és hátramentem fotózni a telephely végén lévő Dagoba-rendszerbe. A dicsőséges olasz és német autóipar porlad ott csendesen, ha húsz évvel ezelőtt jövünk, talán találtunk volna megmenthető darabot. Szemre legalább kétszáz autó volt szétszórva a főépület környékén, talán elnézik nekünk, hogy nem mutatkoztunk be személyesen mindegyiknek.
Vendéglátóink rángattak ki a sírkertből: egy óra van, most a szieszta ideje jött el. Zárnának, mert sürgős aludni valójuk van négyig. Megígértették velem, hogy küldök képet a 320-asról, ha elkészül, ha bármi egyéb papír kell, szóljak és küldik. Hangos ciao-zás és arrivederci-zés töltötte meg a külvárosi mellékutat. Pistával pacsiztunk egyet és kisimult lelkünk hullámain megindultunk Ljubljana felé.
Utóirat: természetesen készült pár videó is, de a rapszodikus netkapcsolat miatt meg sem próbáljuk feltölteni őket. Majd ha dokkoltunk Matejnél, akkor. Szóval az holnap várható.
De itt bámul minket négy szemével a kis dög, és ez a legfontosabb: már az ENYÉM.

Korábbi epizódok:

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
