Gondolkodtak már azon, hogy miért is szeretünk gyorsan menni? A sebesség egyfajta menekülés a hétköznapi monotonitásból, mert egy szokatlan, kétes kimenetelű helyzetbe kerülünk, amit azért jórészt mégis mi irányítunk. Legyen az autó, repülő, motor, bicikli, az egyre gyorsuló gép által ránk kényszerített figyelem felülír minden felesleges gondolatot. Legalábbis én így gondolom. Mindez csak arról jutott eszembe, hogy milyen érzés lehetett ezt megélni a hangsebesség hatszorosával, a világűr peremén repülve.
Márpedig az X-15-nek nem volt más célja, mint a nagy magasságban való hiperszonikus repülés hatásait vizsgálni. A tendert 1955-ben nyerte meg a North American Aviation – akiknek a Valkyrie-t is köszönhetjük – és alig négy év alatt készítették el az első röpképes prototípust. Jól látják, az X-15 sokkal inkább emlékeztet egy rakétára, az elnyújtott testen viszonylag kis felületű, ám vastag trapéz-szárnyak kaptak helyet, hiszen ezekre tulajdonképp csak azért volt szükség, hogy a misszió végén vitorlázva landolhasson a gép, mivel az emelkedéshez szükséges erőt a hajtómű szolgáltatta. Szintén probléma volt, hogy tervezett repülési magasságban a szárnyak levegő hiányában használhatatlanok voltak, így apró manőverező rakétákat építettek a gép orrába és hátuljába.
A repülő, amelyik elavult, mielőtt elkészült
Mire elkészült, egyszerűen nem volt rá szükség. Pedig a Valkyrie-nél kevés fantasztikusabb gép készült a hatvanas években.

Hagyományos gázturbina szóba sem jöhetett, hiszen annak is lételeme a levegő, ezért rakétahajtóművel kezdték meg a kísérleteket, ám az első változatokban használt etilalkohollal és folyékony oxigénnel működő, két darab Reaction Motors XLR11-es 27 kilonewtonja kevés volt a kitűzött magassági cél eléréséhez. Belegondolni is elképesztő, hogy ugyanabba a géptestbe szerelt következő motor már 254 kilonewtont tudott tengerszinten, harmincezer méter felett viszont félelmetes 313-at. A Thiokol XLR99 szintén a Reaction Motors terméke volt, és ez már etilalkohol helyett ammóniát égetett oxigénnel. Mivel nem készült el időben a nagy teljesítményű változat, az első éles repülésre még az XLR11-esekkel került sor.

Volt gép, és volt egy kellően erős hajtómű, viszont a megoldandó problémák messze nem fogytak el: hiába légritka környezetben repült, a közegellenállás így is brutálisan felhevítette a testét, viszont erre is volt frappáns megoldása a mérnököknek: az orr kapta a terhelés legnagyobb részét, így több mint 700 fokra hevült, viszont úgy alakították ki, hogy a testet amennyire csak lehet, óvja, így az alig volt 300 fokos. Ez persze még mindig rengeteg, de a gépet belső hűtőrendszerre látták el, sőt, még egy speciális védőréteggel is bevonták a lemezeket, amely miközben leégett, elvonta a hőt.

A fejlesztők tisztában voltak vele, hogy igazán nagy sebességet csak könnyű géppel érhetnek el, így mindent elhagytak, ami nem volt feltétlen szükséges a rekord eléréséhez. Nem volt például hagyományos értelemben vett hátsó futómű, csak két kiemelkedő siklótalp. Mivel a rakétahajtómű csak néhány percig üzemelt, szóba sem jöhetett, hogy csak azzal teljesítse a küldetést, ám egy segédhajtómű beépítése megengedhetetlen volt. A megoldás végül a legendás B-52-es képben érkezett: az apró X-15-ös felfüggesztették a bombázó jobb szárnya alá, a hajtómű és a géptörzs közé, majd 800 kilométeres sebességnél levált onnan, és a pilóta bekapcsolta a rakétahajtóművet, aztán a határ már csak a csillagos ég volt. Illetve az sem.

Az első, 1959. június 8-án végrehajtott repülésnél még csak a sárkányszerkezetet vizsgálták, vagyis a hajtóművet nem indították be. A pilóta, Scott Crossfield nem kis dologra vállalkozott: vitorlázva kellett leszállnia egy olyan géppel, amelynek tulajdonképp nem volt szárnya. Ez a repülés sikeres volt, és három hónap múlva végrehajtották az első teljes értékű repülést, ekkor Crossfield a hangsebesség kétszereséig gyorsított, bár még csak a gyengébb XLR11-es hajtóművekkel repült. Ezeket a következő pár hónapban egészen 3,5 Mach-ig sikerült hajszolni, ám 27 repülés után végre elkészült az XLR99-es, és felszállhatott az ezzel szerelt X-15A. Joe Walker pilótának már a korai repülések során is sikerült 6605 km/óráig gyorsulnia, és 1963. augusztus 22-én elérte a félelmetes, 107960 méteres magasságot. Ezt hagyományos repülővel azóta sem tudták felülmúlni. A gépet folyamatosan fejlesztették, és 1967 október 3-án egy módosított testű, kiegészítő üzemanyagtartályokkal ellátott X-15A-2-vel William J. Knight elérte a 7297 km/órát. Itt a gép elérte határait, már ez a repülés is kényszerleszállással végződött, mivel a hajtóművet tartó konzol átégett, és a pilótának katapultálnia kellett.
Ugyan több baleset előfordult a program során, mely katapultálással végződött, csak egy tragikus kimenetelű történt: Michael Adams gépe 1967 november 17-én a levegőben szétesett, és az őrnagy nem élte túl a balesetet.
A programnak 198 repülés után 1968. október 24-én vetettek véget, és mi sem mutatja jobban a teljesítmény léptékét, hogy a NASA a tizenhárom 80 ezer méter feletti repülést űrrepülésként tartja számon, és a pilótákat űrhajósnak minősítette. Az itt megszerzett tapasztalatok elengedhetetlenek voltak az űrsikló megépítésében, de a későbbi szuperszonikus gépeknél is használták őket. Belegondolni is félelmetes, hogy mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy az ember egy 15 tonnás rakéta elejébe szíjazza magát, annyi tolóerővel, amennyi még a 78 tonnás SR-71-esnek sem jutott. Őrültek voltak? Ki tudja, viszont egyikük, bizonyos Neil Armstrong pár év múlva tett egy kis lépést, de az már egy másik történet.
A katonai pilóták vicces srácok
Mindegy, milyen géped van, ha a tiéd a leggyorsabb, akkor biztosan trollkodni fogsz. És kémrepülő viszonylatban a gyors mást jelent.

Ötvenhat év. Mindössze ennyi idő telt el a Wright fivérek történelmi repülése és az X-15 első felszállása között. A Wright Flyer elsőre alig 36 métert repült, és hat méter magasra emelkedett. Az X-15 legeredményesebb felszállásakor 107 ezer méterig jutott, és 7297 kilométeres sebességre gyorsult. Mi történik ötvenhat év alatt? A történelemnek csupán egy villanás, rendszerek jönnek, államférfiak mennek, egy újszülöttből nagyapa lesz. Mégis, ötvenhat év elég volt ahhoz, hogy a bátortalanul remegő vászon és fa tákolmányból a hangsebesség hatszorosával a világűr határán túl szálló repülő legyen.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
