- Belsőség
- keyless entry
- keyless go
- kulcs nélküli nyitás
- trükk
- faraday-kalitka
- alufólia
- tolvaj
- lopás
- megelőzés
Az én autómat ugyan el nem lopod!
A Keyless Go rendszerű, azaz a kulcs nélkül is nyitható és indítható autók gazdái imádják ezt a nagyon praktikus megoldást – náluk talán csak a motorosok kedvelik jobban, hogy nem kell a zsebükben matatva a kulcsot keresgélni. De nagyon örülnek azok a hi-tech eszközökkel felszerelt tolvajok is, akik kulcs nélküli technológiával felszerelt járműveket minden korábbinál gyorsabban, hatékonyabban, feltűnésmentesebben tudják kinyitni és akár ellopni.
Mit is csinál a keyless-rendszer? A kulcs/indítókártya folyamatosan jeleket ad az autó irányában, és amikor a kocsi vevőjének a hatósugarába kerülünk, a kulcs lepacsizik a beépített rendszerrel, ami engedélyezi a kilincs megfogására az autó nyitását és beindítását a start gombbal. Tehát van egy picike rádióadónk, ez a kulcs, meg egy vevőnk, ez az autó rendszere. Ha a két, éppen egymástól nagyobb távolságra lévő (mondjuk a bejárat mellett a faliszekrényen lógó kulcs és a kocsifelhajtóban álló autó) elem közé egy jelerősítőt, átjátszóadót teszünk, akár több méterre is állhat az autó a kulcstól, a csibészek pont úgy tudják megdurrantani az autót, mint ha mi tettük volna a zsebükbe a kulcsot.
Ha meg akarjuk akadályozni, hogy a kulcs által folyamatosan sugárzott jelet illetéktelenek fogják meg és erősítsék fel, a legjobb, ha megszüntetjük az adást. Erre pedig pofonegyszerű megoldás, ha egy Faraday-kalitkába zárjuk – innen jel se ki, se be. Járulékos előny, hogy ilyenkor a villámcsapás ellen is védve van a kulcs, de ezzel most nem foglalkozunk. Faraday-kalitkaként működhet egy egyszerű fém doboz (ahogy Bandi is mondta, mondjuk egy cigaretta tárca), de akár az is, ha alufóliába tekerjük a kulcsot. Ilyenkor semmiféle felerősíthető jelet nem lehet fogni, tehát nincs is mit felerősíteni. Igaz, így a kényelmes kulcs nélküli indításhoz minden alkalommal ki kell bontani az alufóliába csomagolt kulcsot, vagy elő kell vakarni a fém dobozkából. Magyarul, oda az egész rendszer legfőbb vonzereje...
Ó, és még egy gyors reakció: múltkor többen is mondták, hogy sok kulcs nélküli nyitású autónál nem működik az a piszkos trükk, hogy míg valaki elvonja a tulaj figyelmét, a túloldali ajtónál simán, érintésre kinyithatjuk az autót. Jelentem, a fenti Opel Astra esetében valóban ez a helyzet, annál tényleg csak az az ajtó volt nyitható, amelyikhez az ember a legközelebb állt. De ez bizony nem minden autónál van így, van amelyik gyárilag ilyen beállításokkal rendelkezik, van, amelyiket a felhasználó konfigurálhatja így: kipróbáltam egy Peugeot 308-cal is a trükköt.
Bizony akár a kocsi túlsó oldalánál is ki lehet nyitni az ajtókat. Tehát a lényeg: mindenki ellenőrizze le a saját autójával, vajon védve van-e az ilyen trükk ellen.
Ui.: Ha esetleg van olyan olvasónk, aki rendelkezik a legelső videóban bemutatott jelerősítő készülékkel, és hajlandó minket a szerkezet titkába beavatni, esetleg bemutatót tartani, nagyon megköszönnénk, ha megosztaná velünk tudását, láthatóan van még mit tanulnunk a témában. Jelige: teljes diszkréció (igen, tudjuk, hogy te is csak a tudományos érdeklődés miatt vetted a cuccot, ne is menjünk bele).