Megvettem az első autómat

2016.05.29. 06:35
50 hozzászólás

Egy ideje már elhatároztuk a párommal, hogy veszünk egy MX-5-öt, és most álltak úgy a csillagok, hogy eljött az idő. A Használtautó az utóbbi időben többet volt nyitva, mint a Google, de alkalmanként a Mobile.de-re is felnéztem, hátha kincset találok. A cél egy NB volt, lehetőleg ráncfelvarrott, de az állapot számított igazán, még a motorméret sem volt feltétel. Sokak szerint az 1,8-as, 140 lóerős az igazi bugi, de próbáltam 1,6-ost, és hát a 115 lóerejével sem szomorkodtam.

Kapcsolódó
Így csinálhatsz vadállatot a Mazdádból

Így csinálhatsz vadállatot a Mazdádból

Direktszűrővel és sportdobbal kezded, majd egy ajtó nélküli, lecsupaszított versenyautóban végzed. De tehetsz V8-ast is az egytonnás autóba.

Hogy miért az MX-5? Annak, aki nem próbálta, elég nehéz elmagyarázni, hiszen számok és adatok szintjén nincs benne semmi különös. Szívómotor, kézi váltó, a menetdinamikáját pedig még egy IV-es Golf TDI-ből is lenézően körbe lehet röhögni, de egy hasonló árú, nagyobb motoros E36-os BMW tényleg űrhajó hozzá képest. A Mazda trükkje az, hogy nem megy gyorsan, de elhiteti az emberrel, hogy mégis: egyrészt ugye nyitott, így bever a szél és élénkebbek a hangok, másrészt könnyű, ami miatt elképesztően gyorsan reagál a kormányzásra, fékezésre meg a gyorsításra. Vagyis a lényeg, hogy kevés van köztünk, és a természet között, emiatt már 80-100-as tempónál annyira intenzív ingerek érnek, amihez egy bármilyen mai sportkocsiban 200 felett kéne menni. És a legfontosabb: az MX-5 eredendően roadsternek készült, vagyis nem egy létező autó tetejét vágták le, emiatt elképesztően jó, és nem csak szerintem

Kapcsolódó
Kendőt a nő fejére!

Kendőt a nő fejére!

Húszpercnyi önfeledt autózás után nem voltam lelkileg felkészülve a rám váró irtózatra. Az irodaház parkolójában a tetőt becsukni 10 másodpercig tartott; épp elég hosszan ahhoz, hogy mindenre elszánt kollégák különítményei lecsaphassanak, és esdeklő tekinteteikkel az őrületbe kergessenek. Nem volt menekvés.

Mire teljessé érett az elhatározás, eljutottam a pillanatnyi józanság stádiumába, vagyis, hogy tényleg elég-e két ülés. Többnyire két ember fog utazni vele, ám csak vannak az embernek rokonai meg barátai, velük mi lesz? Elkezdtem más szóba jöhető autókat nézegetni, amiket jó vezetni, pár hónapja például jó sokáig szemeztem a Lexus IS 200-assal. Emlékszem rá egy Playstation-játékból, és ígéretesnek tűnt: két liter, 150 ló, hat henger, és egy elképesztően jó hatsebességes manuális váltó jár hozzá. Felmerült még az E36 kupé is, ami szerintem a legszebb modern BMW, egy kétliteres sorhattal már boldog lettem volna, és akárcsak a Lexusba, abba is be lehet ültetni négy embert. Vívódásaimnak aztán Assur vetett véget egy ebéd alatt a következő mondattal: Nem vagy abban a helyzetben, hogy ezt a kompromisszumot meg kelljen hoznod.

Ezek után ismét visszakanyarodtam az MX-5-höz, és azzal is tisztában voltam, hogy a keretből egy mechanikailag stabil, de itt-ott rozsdásodó autó fogja kifutni, amit majd aztán lehet helyreállítani az igények szerint. Az MX-5-ös fórumra is felregisztráltam, túrtam is becsülettel, itt is megerősítették, amit mindenki emlegetett, vagyis hogy az NB rohad. Nagyon. Megnéztem öt autót, voltak jobbak, voltak rosszabbak, de egyáltalán nem volt lelkesítő a helyzet, csendesebb helyeken hallani lehetett, ahogy a mohó vasoxid eszegeti az autókat. Aztán egyik nap átsétáltam az ürömi pizzériába ebédért, amikor aztán belebotlottam ebbe:

Nem is versenypályás bódé fogott meg, hanem az, hogy az egyik ködlámpa hiányzott, egy vastag cső futott fel benne, ugyanis ott vett levegőt a kompresszoros motor. Onnan tudtam a kompresszorról, hogy fél perc múlva megjelent a hátam mögött a tulaj, Péter, akit az MX-5 fórumon Gyéé-ként ismernek. Mint kiderült, a hetedik Mazda roadsterét gyűri, ez egy jobbkormányos gép, amit Angliából vett, így jól meg is beszéltük az MX-5 vásárlás nehézségeit, majd elköszöntünk.

Miután elvitték a Golfot, fel is hívtam egy MX-5 tulajt, hogy milyen az autója. Kicsit gyanúsan olcsón hirdette, de azt mondta küszöbök már javítva voltak – igaz nem szépen – és a hossznyúlványok rozsdamentesek. El akartam menni megnézni, de ugye nincs autóm, a Mazda Dunakeszin, én meg Ürömön voltam. Mivel elhanyagolható a távolság, abban egyeztünk meg, hogy a tulajdonosa elhozza, és ha tárgytalan a dolog, akkor állom az üzemanyagot.

Abban a percben, amikor letettem a telefont, eszembe jutott, hogy kivel találkoztam ebédidőben, és hogy hátha ráér autót nézni. Gyéé pedig ráért, így negyed órával később feszülten toporogtam a kapuban, hogy mikor ér már oda az autó. Ahogy befordult a sarkon, ledöbbentem, nem számítottam rá, hogy ennyire fekete lesz, de komolyan, még a felnik is feketére voltak fújva. Biztató volt, hogy a fényszóró burák nem mattultak be – NB betegség – és az 1,6-os motor is egészségesen járt, bár utóbbit mindegyik megnézett autó tudta. A hátsó sárvédőíveken tényleg volt egy-egy apró pörsenés, és a csomagtartó is csipállott a rendszámvilágítás foncsorai között, ellenben a beltér tényleg hibátlan volt.

Éppen szabad volt a szomszédom garázsa, ahol van akna, így felé is álltunk a kocsival. Ekkor érkezett Gyéé és bemásztunk alá, a küszöbökön tényleg nem volt nyoma rozsdának, viszont az egyik hossznyúlvány alján egy tízforintosnyi barna folt volt, a közepe pedig pergett is egy kicsit. Ez a legkisebb rohadás, amit az eddig megnézett autókon láttam ezeken az elemeken, így nem is érdekelne, de Gyéé szerint mivel itt egy zártszelvényről van szó, a külső rohadás azt jelenti, hogy belül rosszabb lehet a helyzet.

Soha nagyobb dilemmát nem kívánok senkinek, mint mikor ott álltunk, de bő órányi hömmügés, latolgatás és próbaút után, de végül rábólintottunk. A fő indok az volt, hogy ezért az autóért kétszázezerrel kevesebbet kérnek, mint azokért, amiken kétszer ennyi rozsda van, ráadásul ezt alulról is láttam. Szobor sosem lesz belőle, a cél egy műszakilag kifogástalan, napi használatra alkalmas autó, hiszen vezetni amúgy is hihetetlen élmény, most még úgy érzem, nem kell a tuning. Bár a bringa-építések is mindig így kezdődnek. Ha kicsit csipás a sárvédőív, nem fogok belehalni, de például a hossznyúlványt mindenképp megcsináltatom.

Egyelőre nehéz neki felhőtlenül örülni, hiszen folyamatosan attól rettegek, hogy mikor lesz valami olyan baja, ami anyagi romlásba dönt. Minden apró zörej vagy csörgés mögé gyorsan pergő bankókat vizionálok, pedig sokkal valószínűbb, hogy csak simán nem ismerem. Viszont vezetni tényleg olyan, mint emlékeztem, élénk, közvetlenül reagál, és nem megy különösebben jól, de a színház, hogy repesztünk, megvan. A kanyarokban, amik a Golfban fel sem tűntek, most vigyorgok, mint egy hülye, és közben nem nagyon megy 80 fölé a tű. És ennyiért ezt más autó nem hiszem, hogy tudja. 

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

29 perce
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13