Miért csiripel a TDI?
Amikor bő egy évvel ezelőtt megvettem életem első dízel autóját, a B4-es 80-as Audit, kevés sürgető tennivaló volt vele. Volt azonban egy igen idegesítő, de a működést nem befolyásoló hibája. Nevezetesen az az éktelen csikorgás, amely rendszerint hideg motornál jelentkezett, és a hideg futkosott tőle a hátamon. Nem egyedi eset, az 1Z kódú TDI-knél legalábbis nem ritkán jelentkezik hasonló. Így Becsületesnepperünk és persze több olvasónk is előállt megoldási javaslatokkal, de a szerelést kicsit halogattam. A nyolcvanast aztán húszezer problémamentes kilométer után eladtam, de még a hirdetés feladása előtt nekiugrottam a bütykölésnek.

Mivel az autót megvéve rögtön a szíjak cseréjével kezdtünk, így a hosszbordás szíjra már nem gyanakodhattam. Annál inkább a feszítőjére. Ez mindenféle kedvezmény nélkül 4-5 ezer forintba kerül, a cseréje sem ördöngösség. A csiripelést persze nem oldotta meg, lehetett tovább keresgélni.

Jöhetett tehát a Becsületesnepper tippje: maga a hosszbordásszíj- feszítő egy kilencven fokban hajlított köracélon kapott helyet. Ez a feszítőkar becsatlakozik egy alumínium konzolba - egészen pontosan a generátor konzoljába. A gondok ott kezdődnek, amikor a feszítőkaron található hüvelyek az évek során elkopnak. Ilyenkor belemaródnak az acélba, és kiválóan alkalmasak lesznek a hangkeltésre.

A szerelést a szíj és a feszítőgörgő levételével kezdtük. A generátortartó konzol hátoldalán aztán van még egy rugós feszítőelem - ez egyébként már egy huszonezer forintos tétel, de nem kellett cserélni -, amit szintén levettünk. A könnyebb hozzáférhetőség érdekében az alumínium konzolt is kiszabadítottuk. Amikor végre kézben tarthattam a feszítőkart, elégedetten nyugtáztam, hogy a várakozásnak - és a fórumokon látottaknak - megfelelően elég rendes bemaródásokat láthatok. A két hüvely pedig a felismerhetetlenségig kopott, nyilvánvalóan nem látták már el funkciójukat.

Az alkatrészekből egyébként gyárit vettem, így a feszítőkar, a két persely és a két porvédő összesen 18 ezerből jött ki. Összerakáskor szépen bezsírozva került minden a helyére, a munka végeztével megkönnyebbülten szisszenthettem a sört. Csak éppen az öröm nem tartott túl sokáig. Másnap reggel kulcs a gyújtáskapcsolóban, fordít, indul... csikorog. Ilyenkor egy világ dől össze az emberben. Igaz, azzal, hogy kiderült, nem a feszítőkar adta a hangot, tovább szűkült a kör: csak a főtengely-szíjtárcsa lehet a ludas.
Ennek a cseréjébe én nem fogtam már bele, mivel időközben megvették az autót. Azt már a hirdetésben is jeleztem, hogy ezzel a 20-40 ezer forintos alkatrésszel érdemes kalkulálni. Viszont annak utánajártam, hogy az ékszíjtárcsa kialakításán időközben változtatott a gyártó. A myturbodiesel.com-on is megtalálható fotón jól látszik a különbség a régi (028 105 243K számú) és az új (028 105 243T jelzésű) egység között.

A lényeg annyi, hogy a régi szíjtárcsa két részből állt, amelyek közé gumigyűrű került. A tizen-huszonéves és több százezer kilométert futott autóknál azonban a külső rész már elforoghat, csikorgó-visító hangot adva. Ezt a hibalehetőséget küszöbölték ki az újabb fajta tárcsánál.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
